português | english | français | català

logo

Búsqueda en la base de datos

Base de datos:
fons
Buscar:
HISTORIA DE LA EDUCACION. REVISTA INTERUNIVERSITARIA []
Referencias encontradas:
Mostrando:
1 .. 20   en el formato [Estandar]
página 1 de 2
ir a la página        


1 / 21
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
Alberto Bonet y su estudio sobre la conciencia moral del niño (1927) : a propósito de los primeros trabajos sobre la educación moral en la Universidad de Barcelona = Alberto Bonet and his study on the moral conscience of the child (1927) : A propos of the first works on moral education at the University of Barcelona / Montserrat Payà Sánchez, Conrad Vilanou Torrado
Cercós i Raichs, Raquel


En: Historia de la Educación. Revista Interuniversitaria. Salamanca, núm. 36 (2017) , p. 426-429 (Recensiones
Ressenya de:
- Brasó Rius, Jordi. Diari de Vilamar. Facsímil de l'edició de 1922 / Jordi Brasó Rius. Barcelona : Publicacions de la Universitat de Barcelona, 2017


Matèries: Ressenyes ; Treballs escolars ; Colònies escolars ; Infància ; Vida quotidiana ; Dietari ; Professors
Matèries:Colònia Escolar Vilamar de Calafell
Àmbit:Calafell ; Barcelona
Cronologia:1922
Accés: http://campus.usal.es/~revistas_trabajo/index.php/0212-0267/article/view/18101/18435
Localització: Biblioteca de Catalunya; Universitat de Barcelona; Universitat de Girona; Universitat de Lleida; Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya; Universitat Rovira i Virgili


Enllaç permanent a aquest registre



2 / 21
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
Alberto Bonet y su estudio sobre la conciencia moral del niño (1927) : a propósito de los primeros trabajos sobre la educación moral en la Universidad de Barcelona = Alberto Bonet and his study on the moral conscience of the child (1927) : A propos of the first works on moral education at the University of Barcelona / Montserrat Payà Sánchez, Conrad Vilanou Torrado
Payá Sánchez, Montserrat


En: Historia de la Educación. Revista Interuniversitaria. Salamanca, núm. 35 (2016) , p. 237-269 (Estudios
Notes a peu de pàgina. Resums en castellà i anglès.

En aquest treball els autors presenten una anàlisi històrica de la tradició filosòfica catalana (Ramón Martí de Eixalá, Francisco J. Llorens Barba, Tomás Carreras Artau, etc.) que es caracteritza per una filosofia de la consciència, d'innegables conseqüències educatives. Si a Madrid va triomfar el krausisme, a Catalunya es va aclimatar l'escola del sentit comú que destaca la consciència tant en l'ordre del coneixement com en la praxi moral. L'arribada de Tomás Carreras Artau a la càtedra d'Ètica de la Universitat de Barcelona en 1912 va propiciar l'aparició d'un Seminari, entre els treballs del qual sobresurt el llibre d'Alberto Bonet -futur dirigent de l'Acció Catòlica Espanyola- sobre la consciència moral del nen (1927). A pesar que aquest Seminari d'Ètica va quedar una miqueta arraconat pel Seminari de Pedagogia que va obrir Joaquín Xirau el 1930, la veritat és que el magisteri d'Alejandro Sanvisens -el deixeble predilecte de Tomás Carreras Artau- va permetre la configuració d'una pedagogia de la consciència que es troba a la base dels estudis sobre educació moral generats a la Universitat de Barcelona, a l'abric del GREM (Grup de Recerca en Educació Moral), fundat en 1988.


Matèries: Filosofia ; Infància ; Educació cívica i moral ; Etica ; Ciències de l'educació ; Universitats ; Professors
Matèries: Bonet, Alberto ; Carreras i Artau, Tomàs
Matèries:Universitat de Barcelona
Àmbit:Barcelona ; Catalunya
Cronologia:[1912 - 1930]
Autors add.:Vilanou Torrano, Conrad
Accés: http://dx.doi.org/10.14201/hedu201635237269
Localització: Biblioteca de Catalunya; Universitat de Barcelona; Universitat de Girona; Universitat de Lleida; Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya; Universitat Rovira i Virgili


Enllaç permanent a aquest registre



3 / 21
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
La Revista "Feminal" : fotografía y visualización de la aportación femenina a la renovación educativa en Cataluña 1907-1917 = The magazine "Feminal" : photography and visualization of the feminine contribution to the educational reform in Catalonia 1907-1917 / Bernat Sureda García, Xavier Motilla Salas, Francesca Comas Rubí
Sureda García, Bernat


En: Historia de la Educación. Revista Interuniversitaria. Salamanca, núm. 33 (2014) , p. 251-230 (Estudios
Número monogràfic: "La construcción histórica de la formación profesional. Una mirada internacional". Notes a peu de pàgina. Resums en castellà i anglès.


Matèries: Revistes ; Premsa cultural ; Moviment feminista ; Conservadorisme ; Renovació pedagògica ; Dona ; Educació de la dona ; Escriptores ; Periodistes
Matèries: Karr i Alfonsetti, Carme (1865-1943)
Matèries:Feminal. Revista
Àmbit:Barcelona ; Catalunya
Cronologia:1907 - 1917
Autors add.:Motilla Salas, Xavier ; Comas Rubí, Francesca
Accés: http://campus.usal.es/~revistas_trabajo/index.php/0212-0267/article/view/12635/129460267/article/view/12636/12947
Localització: Biblioteca de Catalunya; Universitat de Barcelona; Universitat de Girona; Universitat de Lleida; Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya; Universitat Rovira i Virgili


Enllaç permanent a aquest registre



4 / 21
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
La Fascistización de las escuelas italianas en el extranjero. El caso de Barcelona (1922-1929) = The fascistization of the italian schools abroad. The case of Barcelona (1922-1931) / Rubén Domínguez Méndez
Domínguez Méndez, Rubén


En: Historia de la Educación. Revista Interuniversitaria. Salamanca, núm. 33 (2014) , p. 231-253 (Estudios
Número monogràfic: "La construcción histórica de la formación profesional. Una mirada internacional". Notes a peu de pàgina. Resums en castellà i anglès.

Les escoles italianes a l'estranger van sofrir el seu fascistización progressiva des de 1922. Això va obrir un nou canal de propaganda de la ideologia totalitària en uns centres vitals per a la formació de la joventut. En aquest article es fa un estudi de cas sobre aquests processos a l'estranger -que no han rebut suficient atenció per la historiografia- focalitzat a la ciutat de Barcelona. Hem utilitzat documentació arxivística per conèixer els passos donats en els següents aspectes: situar les escoles en l'òrbita feixista, exercir una fèrria vigilància sobre els docents, establir un nou programa educatiu i introduir als estudiants en l'organització juvenil feixista.


Matèries: Centres d'ensenyament ; Institucions educatives ; Propaganda política ; Política exterior ; Feixisme ; Política educativa ; Programes d'estudi ; Fonts documentals
Matèries: Italians
Àmbit:Barcelona ; Itàlia
Cronologia:1922 - 1929
Accés: http://campus.usal.es/~revistas_trabajo/index.php/0212-0267/article/view/12636/12947
Localització: Biblioteca de Catalunya; Universitat de Barcelona; Universitat de Girona; Universitat de Lleida; Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya; Universitat Rovira i Virgili


Enllaç permanent a aquest registre



5 / 21
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
Construir comunidades educativas desde la referencialidad geográfica : la evolución de la representación de las instituciones educativas en Barcelona en los mapas urbanos = Building educational communities from geographical referentiality : the evolution of the representation of educational institutions in Barcelona on urban maps / Eulàlia Collelldemont
Collelldemont Pujadas, Eulàlia


En: Historia de la Educación. Revista Interuniversitaria. Salamanca, núm. 32 (2013) , p. 84-104 : il. map. (Artículos
Notes a peu de pàgina. Resums en castellà i anglès.

En l'article es presenten els resultats de la recerca realitzada sobre els plànols i mapes urbanístics i civils de la ciutat de Barcelona. Amb una primera aproximació a l'evolució de la cartografia urbana, l'estudi analitza la referencialidad de les institucions educatives a la ciutat Comtal. S'analitza per a això la presencia-absència de referències d'institucions dels diferents graus del sistema educatiu i s'atén a les formes de representació de les mateixes, observant el grau de simbolització de les referències així com l'ús de genèrics per referenciar les institucions. Amb una utilització dels mapes i plans com a font documental per a la història de l'educació s'ha realitzat una anàlisi serial i específic, d'acord amb les metodologies derivades de l'anàlisi visual amb la perspectiva de la història cultural, seguint l'adreça dels estudis sobre la gènesi política i tècnica de la cartografia urbana elaborats en el Regne Unit.


Matèries: Centres d'ensenyament ; Institucions educatives ; Sistemes d'informació geogràfica ; Planificació urbanística ; Mapes i plànols ; Cartografia
Àmbit:Barcelona
Cronologia:[1700 - 1936]
Accés: http://campus.usal.es/~revistas_trabajo/index.php/0212-0267/article/view/11286/11704
Localització: Biblioteca de Catalunya; Universitat de Barcelona; Universitat de Girona; Universitat de Lleida; Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya; Universitat Rovira i Virgili


Enllaç permanent a aquest registre



6 / 21
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
El Museo Pedagógico Experimental de Barcelona : enclave para una historia de los pequeños museos pedagógicos = The Experimental Pedagogical Museum in Barcelona : enclave for a history of small pedagogical museums / Eulàlia Collelldemont, Angel C. Moreu Calvo
Collelldemont Pujadas, Eulàlia


En: Historia de la Educación. Revista Interuniversitaria. Salamanca, núm. 26 (2007) , p. 471-482 : il. (Documentación e Información
Número monogràfic: "Historia de la educación de las mujeres". Notes a peu de pàgina.

El Museu Pedagògic experimental de Barcelona, iniciativa dissenyada en 1907, segueix pautes d'altres propostes ja desenvolupades a Europa i per Cossío en el Museu Pedagògic de Madrid des de 1882. És una envejable plataforma pedagògica amb orientació experimental.


Matèries: Ciències de l'educació ; Metodologia didàctica ; Museus especialitzats ; Material didàctic
Matèries:Museo Pedagógico Experimental de Barcelona
Àmbit:Barcelona
Cronologia:1905 - 1907
Autors add.:Moreu Calvo, Angel C.
Accés: http://campus.usal.es/~revistas_trabajo/index.php/0212-0267/article/viewFile/754/928
Localització: Biblioteca de Catalunya; Universitat de Barcelona; Universitat de Girona; Universitat de Lleida; Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya; Universitat Rovira i Virgili


Enllaç permanent a aquest registre



7 / 21
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
"El Cuaderno escolar Salut (1935) y la colonia escolar Santa Fe del Montseny (Barcelona) : Freinet en España = The notebook Salut (Barcelona, 1935) : Freinet in Spain / José María Hernández Díaz, José Luis Hernández Huerta
Hernández Díaz, José María


En: Historia de la Educación. Revista Interuniversitaria. Salamanca, núm. 25 (2006) , p. 601-624 : il. (Documentación e Información
Número monogràfic: "Espacios de socialización y formación de los jóvenes en el siglo XX". Notes a peu de pàgina. Inclou reproducció facsímil del quadern. Resums en castellà i anglès.


Matèries: República espanyola II ; Colònies escolars ; Material didàctic ; Renovació pedagògica ; Treballs escolars ; Fonts documentals
Àmbit:Santa Fe de Montseny - Fogars de Montclús
Cronologia:1935 - 1936
Autors add.:Hernández Huerta, José Luís
Accés: http://campus.usal.es/~revistas_trabajo/index.php/0212-0267/article/view/11197/11618
Localització: Biblioteca de Catalunya; Universitat de Barcelona; Universitat de Girona; Universitat de Lleida; Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya; Universitat Rovira i Virgili


Enllaç permanent a aquest registre



8 / 21
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
Las Asociaciones juveniles en las comarcas de Girona (1900-1975) : una aproximación histórica = Regional youth associations in the province of Girona (1900-1975) : a historical view / Salomó Marquès, Jordi Feu, David Pujol, [et al.]



En: Historia de la Educación. Revista Interuniversitaria. Salamanca, núm. 22-23 (2003-2004) , p. 53-77
Número monogràfic: "Espacios de socialización y formación de los jóvenes en el siglo XX". Notes a peu de pàgina. Bibliografia. Resums en castellà i anglès.

El present article és el resultat d'una recerca realitzada en diferents arxius de la província i del bisbat de Girona així com també de diferents grups i associacions juvenils. L'objectiu d'aquesta recerca era el de conèixer la realitat de l'associacionisme juvenil i la seva evolució des de l'inici del segle xx fins a la instauració de la democràcia. El nostre interès primordial se centrava a conèixer els aspectes educatius d'aquestes associacions, el perfil dels joves, la tipologia de les activitats que realitzaven, etc., i la seva incidència en el seu entorn, especialment quant a l'elaboració de documentació escrita.


Matèries: Associacions ; Joventut ; Dades estadístiques ; Inventaris ; Fonts documentals
Àmbit:Girona, província
Cronologia:1900 - 1975
Autors add.:Marquès i Sureda, Salomó ; Feu Gelis, Jordi ; Pujol i Fabrelles, David
Accés: http://campus.usal.es/~revistas_trabajo/index.php/0212-0267/article/viewFile/6760/6746
Localització: Biblioteca de Catalunya; Universitat de Barcelona; Universitat de Girona; Universitat de Lleida; Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya; Universitat Rovira i Virgili


Enllaç permanent a aquest registre



9 / 21
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
Libros y lecturas para jóvenes. La transmisión de valores a través de la literatura infantil y juvenil : el caso de la LIJ catalana 1939-1985 = Children's books and literature. (Transmitting values through children's literatur : the case of children's literature in the Catalan language 1939 - 1985 / Ramon Bassa i Martín
Bassa i Martín, Ramon


En: Historia de la Educación. Revista Interuniversitaria. Salamanca, núm. 22-23 (2003-2004) , p. 167-193
Número monogràfic: "Espacios de socialización y formación de los jóvenes en el siglo XX". Notes a peu de pàgina. Bibliografia. Resums en castellà i anglès.

La finalitat principal d'aquest treball és analitzar el missatge educatiu que durant gairebé mig segle ha transmès la literatura infantil i juvenil en llengua catalana, a partir d'una anàlisi del contingut d'una mostra representativa de llibres, agrupant els camps lèxic-semàntics dels textos entorn de deu grans blocs (o sistemes ideològic-conceptuals), al mateix temps que descobrir el model d'intervenció socioeducativa que aquesta literatura va haver de construir històricament en un determinat espai social i cultural per als seus joves lectors.


Matèries: Franquisme ; Transició democràtica ; Literatura ; Llengua catalana ; Infància ; Joventut ; Lectura ; Socialització ; Indústria editorial i impremta
Àmbit:Catalunya ; Països Catalans
Cronologia:1939 - 1985
Accés: http://campus.usal.es/~revistas_trabajo/index.php/0212-0267/article/viewFile/6765/6751
Localització: Biblioteca de Catalunya; Universitat de Barcelona; Universitat de Girona; Universitat de Lleida; Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya; Universitat Rovira i Virgili


Enllaç permanent a aquest registre



10 / 21
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
Rosa Sensat y los orígenes de los Movimientos de Renovación Pedagógica = Rosa Sensat and the beginning of the Movimientos de Renovación Pedagógica / María Teresa Codina
Codina Mir, Maria Teresa


En: Historia de la Educación. Revista Interuniversitaria. Salamanca, núm. 21 (2002) , p. 91-104
Número monogràfic: "Transición democrática y educación". Notes a peu de pàgina. Bibliografia. Resums en castellà i anglès.

A Catalunya el començament de la dictadura franquista va representar la ruptura violenta d'un procés educatiu de qualitat. En un ambient sociocultural retrògrad i repressiu, ja en els anys 40 hi ha educadors que intenten canviar alguna cosa. A meitat dels 50, pedagogs de la generació anterior transmeten informació sobre pedagogia activa a mestres que senten interès de millorar l'educació. La il·lusió, la dedicació, i la voluntat eficaç de pares i mestres es concreten en la creació d'escoles: educació integral, contacte amb la realitat, dimensió social, lliberteu/responsabilitat, treball en equip. La formació de mestres cristal·litza en la institució "Rosa Sensat". En els 60 la coordinació d'escoles representa un Moviment de Renovació Pedagògica. En els 70 les experiències educatives s'estenen, els principis s'estructuren, la Llei d'Educació General Bàsica oficialitza la renovació que havia començat clandestina. El primer de gener de 1981, el govern de la Generalitat assumeix les competències d'educació.


Matèries: Franquisme ; Transició democràtica ; Renovació pedagògica ; Política educativa ; Associacions educatives ; Escoles de mestres
Matèries:Associació de Mestres Rosa Sensat
Àmbit:Catalunya
Cronologia:[1940 - 1981]
Accés: http://campus.usal.es/~revistas_trabajo/index.php/0212-0267/article/viewFile/6857/6840
Localització: Biblioteca de Catalunya; Universitat de Barcelona; Universitat de Girona; Universitat de Lleida; Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya; Universitat Rovira i Virgili


Enllaç permanent a aquest registre



11 / 21
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
Les Universitats de la Corona d'Aragó, ahir i avui / [ressenya:] José María Hernández Díaz
Hernández Díaz, José María


En: Historia de la Educación. Revista Interuniversitaria. Salamanca, núm. 21 (2002) , p. 314 (Ressenyes
Ressenya de:
. Les Universitats de la Corona d'Aragó, ahir i avui / Joan J. Busqueta, Juan Peman (coords). Barcelona : Pòrtic, 2002 (Estudis històrics)


Matèries: Ressenyes ; Universitats ; Ensenyament superior ; Corona d'Aragó
Àmbit:Aragó, corona d'
Cronologia:[1000 - 2000]
Accés: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5318796
Localització: Biblioteca de Catalunya; Universitat de Barcelona; Universitat de Girona; Universitat de Lleida; Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya; Universitat Rovira i Virgili


Enllaç permanent a aquest registre



12 / 21
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
La Educación popular católica en Barcelona durante la Restauración : de la beneficiencia a la "cuestión social" = Catholic popular education in Barcelona during the Spanish Restauration period : from charity to "social question" / Séverine Dard
Dard, Séverine


En: Historia de la Educación. Revista Interuniversitaria. Salamanca, núm. 20 (2001) , p. 67-93
Número monogràfic: La educación popular en los siglos XX y XXI. Notes a peu de pàgina. Resums en castellà i anglès.

Dins del conjunt de l'oferta d'educació dedicada a les classes populars, es pretén determinar el pes i les formes que aquesta té en els mitjans catòlics. Insistint en els arbitratges de la societat barcelonina i qüestionant el paper de les institucions oficials (locals i nacionals) a l'educació primària, intentarem explicar la forta presència de l'educació popular catòlica a Barcelona. Per fi, estudiar la seva vocació ideològica i social així com l'alternativa pedagògica pugui representar, permetrà, d'una banda caracteritzar la naturalesa i les funcions d'aquesta forma d'educació popular, i per una altra confrontar-la amb les ofereixes competidores i valorar el seu impacte.


Matèries: Restauració ; Política educativa ; Educació ; Ensenyament primari ; Catolicisme social ; Escola religiosa ; Classes populars ; Escolarització ; Control social
Àmbit:Barcelona
Cronologia:[1890 - 1923]
Accés: http://campus.usal.es/~revistas_trabajo/index.php/0212-0267/article/view/10946/11334
Localització: Biblioteca de Catalunya; Universitat de Barcelona; Universitat de Girona; Universitat de Lleida; Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya; Universitat Rovira i Virgili


Enllaç permanent a aquest registre



13 / 21
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
El Exilio de los maestros republicanos de Cataluña = The exile of the republican teachers of Catalonian / Salomó Marquès Sureda
Marquès i Sureda, Salomó


En: Historia de la Educación. Revista Interuniversitaria. Salamanca, núm. 16 (1997) , p. 351-362
Note a peu de pàgina. Resums en castellà i anglès.

L'exili dels mestres republicans de Catalunya és una expressió evident de les conseqüències que porta la instauració per les armes del nou règim de Franco. En l'article es deixa constància de les raons de la persecució i l'exili d'aquest grup professional, i també es recullen pistes i testimoniatges dels qui van caure o es van assentar en camps de concentració i països molt diversos. Deixa obertes diverses línies de recerca per a altres treballs posteriors, com és el tema de l'anomenat exili interior.


Matèries: Guerra civil espanyola ; Exili ; Mestres ; Repressió política ; Franquisme
Àmbit:Catalunya ; Europa ; Amèrica
Cronologia:[1939 - 1975]
Accés: http://campus.usal.es/~revistas_trabajo/index.php/0212-0267/article/view/10542/10955
Localització: Biblioteca de Catalunya; Universitat de Barcelona; Universitat de Girona; Universitat de Lleida; Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya; Universitat Rovira i Virgili


Enllaç permanent a aquest registre



14 / 21
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
Educación infantil e industrialización en Cataluña / Josep González Agapito
González-Agapito, Josep


En: Historia de la Educación. Revista Interuniversitaria. Salamanca, núm. 10 (1991) , p. 135-154

L'expansió i institucionalització de l'educació infantil a Catalunya és un procés lligat estretament al desenvolupament de la industrialització durant el segle XIX i a l'impacte que la revolució industrial té sobre la societat catalana. Especialment no ha d'oblidar-se la subversió que sofreix la família tradicional. Encara que el terme tradicional és potser ambigu, entesa com la defineix Zimmerman o en el sentit de la família monogámica de tipus històric de Engels, aquesta família, al llarg del Vuit-cents sofreix a Catalunya una profunda transformació com a conseqüència del processo industrialitzador i les noves formes econòmiques. En efecte, la família rural o artesanal deixa de ser el grup que dinamitza i organitza l'activitat productiva. La nova forma de producció es troba molt allunyada d'ella tant a l'espai, com, particularment, en la seva estructura (costosos instruments de treball, divisió del treball, reclutament segons aptituds, etc.). A això ha d'afegir-se la crisi dels valors tradicionals i religiosos, que es recolzen en una forma de vida rural, enfront de la creixent urbanització potenciada per la concentració de mà d'obra del processo industrialitzador i el desarrelament que comporta el flux migratori cap a la ciutat.


Matèries: Industrialització ; Educació ; Infància ; Organització social ; Canvi social ; Escolarització ; Centres d'ensenyament
Àmbit:Catalunya
Cronologia:[1800 - 1950]
Accés: http://campus.usal.es/~revistas_trabajo/index.php/0212-0267/article/viewFile/6916/6897
Localització: Biblioteca de Catalunya; Universitat de Barcelona; Universitat de Girona; Universitat de Lleida; Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya; Universitat Rovira i Virgili


Enllaç permanent a aquest registre



15 / 21
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
Masonería y educación en la Cataluña contemporánea / Buenaventura Delgado, Conrad Vilanou
Delgado i Criado, Bonaventura


En: Historia de la Educación. Revista Interuniversitaria. Salamanca, núm. 9 (1990) , p. 153-182

S'accepta, comunament, l'opinió que la maçoneria va coadjuvar, durant els segles XVIII i XIX, al triomf i consolidació dels valors que hem convingut a cridar moderns. La raó, la ciència, la dignitat humana, la justícia i la llibertat van ser, entre uns altres, principis assumits pels maçons com a propis, i sobre els quals s'havia d'edificar el nou temple de la modernitat. Tampoc els projectes de filantropia, interpretada com un amor cap a la humanitat i millora del gènere humà, quedaven al marge de l'ideari masónic.


Matèries: Maçoneria ; Educació
Àmbit:Catalunya
Cronologia:[1700 - 1900]
Autors add.:Vilanou Torrano, Conrad
Accés: http://campus.usal.es/~revistas_trabajo/index.php/0212-0267/article/viewFile/6895/6877
Localització: Biblioteca de Catalunya; Universitat de Barcelona; Universitat de Girona; Universitat de Lleida; Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya; Universitat Rovira i Virgili


Enllaç permanent a aquest registre



16 / 21
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
Enseñanza técnica y profesional y desarrollo socio-económico : el caso de la Junta de Comercio de Barcelona (1769-1851) / Jordi Monés i Pujol-Busquets
Monés i Pujol-Busquets, Jordi


En: Historia de la Educación. Revista Interuniversitaria. Salamanca, núm. 4 (1985) , p. 227-240

La relació entre ensenyament professional i desenvolupo socioeconòmic resulta òbvia fins i tot amb anterioritat a la industrialització, encara que convé precisar en cada cas específic l'abast d'aquesta relació. En aquest treball intentarem presentar, de forma molt esquemàtica, el vincle entre l'obra educativa de la Junta de Comerç de Barcelona i el desenvolupament socioeconòmic de Catalunya al llarg dels gairebé noranta anys de projecció escolar de la J.C, tot això en el marc dels interessos econòmics de la burgesia comercial, grup social impulsor de l'esmentat organisme.


Matèries: Industrialització ; Ensenyament professional ; Escoles tècniques ; Associacions econòmiques ; Creixement econòmic
Matèries:Junta de Comerç de Barcelona
Àmbit:Barcelona
Cronologia:1769 - 1851
Accés: http://campus.usal.es/~revistas_trabajo/index.php/0212-0267/article/viewFile/6624/6616
Localització: Biblioteca de Catalunya; Universitat de Barcelona; Universitat de Girona; Universitat de Lleida; Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya; Universitat Rovira i Virgili


Enllaç permanent a aquest registre



17 / 21
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
El Colegio de los ochenta o de San Carlos de la Universidad de Cervera / Félix F. Santolaria Sierra
Santolaria Sierra, Félix F.


En: Historia de la Educación. Revista Interuniversitaria. Salamanca, núm. 4 (1985) , p. 227-240

El Breu estudi que presentem adquireix la seva justificació per venir a completar l'article de José Antonio Jordán Sierra que sobre els col·legis de la Universitat de Cervera va ser publicat en l'últim nombre (1984) d'aquesta mateixa revista. El professor Jordán, ofereix una revisió de la situació dels Col·legis Majors al segle xvni i presenta el món col·legial cervariense com a fons a la seva monografia sobre el Col·legi d'Estudiants Pobres o de Santa Creu del Ferro. Acceptant, doncs, com a marc les adreces exposades en aquest article, l'objecte del present estudi és només afegir la monografia del Col·legi dels Vuitanta o de Sant Carlos, que en l'ànim del monarca fundador de la Universitat de Cervera estava cridat a ser el temple de l'estudi de la nova institució. Consta de dos apartats: el primer referit a la difícil gènesi del col·legi i el segon a una breu aproximació descriptiva de les seves constitucions.


Matèries: Universitats ; Ensenyament superior ; Institucions educatives ; Estudiants ; Estatuts
Matèries:Universitat de Cervera
Àmbit:Cervera
Cronologia:[1715 - 1800]
Accés: http://campus.usal.es/~revistas_trabajo/index.php/0212-0267/article/viewFile/6623/6615
Localització: Biblioteca de Catalunya; Universitat de Barcelona; Universitat de Girona; Universitat de Lleida; Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya; Universitat Rovira i Virgili


Enllaç permanent a aquest registre



18 / 21
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
El Colegio de estudiantes pobres, o de Santa Cruz del Hierro, de la Universidad de Cervera / José Antonio Jordán Sierra
Jordán, Josep Antoni


En: Historia de la Educación. Revista Interuniversitaria. Salamanca, núm. 3 (1984) , p. 51-88

Aquest estudi vol treure a la llum la presència d'un centre educatiu de no poca importància en la història de les Universitats hispàniques. Ens referim al Col·legi de Santa Creu del Ferro, també anomenat Seminari d'Estudiants Pobres, que amb els seus cent setze anys d'existència (1720-1836) va mantenir i va formar a un terç de la població estudiantil de la Universitat de Cervera.


Matèries: Universitats ; Ensenyament superior ; Institucions educatives ; Centres d'ensenyament ; Estudiants
Matèries:Universitat de Cervera
Àmbit:Cervera
Cronologia:[1720 - 1836]
Accés: http://campus.usal.es/~revistas_trabajo/index.php/0212-0267/article/viewFile/6561/6559
Localització: Biblioteca de Catalunya; Universitat de Barcelona; Universitat de Girona; Universitat de Lleida; Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya; Universitat Rovira i Virgili


Enllaç permanent a aquest registre



19 / 21
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
Prensa pedagógica en Cataluña (1820-1939)



En: Historia de la Educación. Revista Interuniversitaria. Salamanca, núm. 35 (2015) , p. 455 (Tesis Doctorales
Ressenya de:
- Cachazo Vasallo, Alexia. Prensa pedagógica en Cataluña (1820-1939) / Alexia Cachazo Vasallo ; Director: Dr. José María Hernández Díaz. Salamanca : Universidad de Salamanca, 2015


Matèries: Ressenyes ; Premsa especialitzada ; Ciències de l'educació
Àmbit:Catalunya
Cronologia:1820 - 1939
Accés: http://campus.usal.es/~revistas_trabajo/index.php/0212-0267/article/view/15111/15729
Localització: Biblioteca de Catalunya; Universitat de Barcelona; Universitat de Girona; Universitat de Lleida; Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya; Universitat Rovira i Virgili


Enllaç permanent a aquest registre



20 / 21
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
La Historia de la Pedagogía en la Universidad de Barcelona : programa de la asignatura correspondiente al curso 1958-59 que impartía Joaquín Carreras Artau / Angel C. Moreu Calvo, Conrad Vilanou Torrano
Moreu Calvo, Ángel C.


En: Historia de la Educación. Revista Interuniversitaria. Salamanca, núm. 30 (2011) , p. 287-306

La "Historia de la Pedagogía" del professor Carreras Artau, a la Universitat de Barcelona, tal i com s'explica l'any 1958, respon als criteris dominants a l'Espanya del franquisme, i a posicions idealistes, en estreta dependència amb la filosofia i la seva història.


Matèries: Educació ; Universitats ; Ensenyament superior ; Ensenyament de la pedagogia ; Programes d'estudi ; Professors ; Franquisme
Matèries: Carreras i Artau, Joaquim
Matèries:Universitat de Barcelona
Àmbit:Barcelona ; Catalunya
Cronologia:1958 - 1959
Autors add.:Vilanou Torrano, Conrad
Accés: http://campus.usal.es/~revistas_trabajo/index.php/0212-0267/article/view/9146/9379
Localització: Biblioteca de Catalunya; Universitat de Barcelona; Universitat de Girona; Universitat de Lleida; Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya; Universitat Rovira i Virgili


Enllaç permanent a aquest registre



página 1 de 2
ir a la página        

Base de datos  fons : Formulario avanzado

   
Buscar:
en el campo:
 
1     
2   
3