Enfocant la Transició i la represa de la democràcia a Mollet (1970-1995) / Jaume Noró Camats
Noró i Camats, JaumeEn:
Notes. Mollet del Vallès, núm. 34 (2019) , p. 191-214 : il. (
Monogràfic)
Número dedicat a: L'educació a Mollet. Una visió de 150 anys (1845-2019). Notes a peu de pàgina. Fonts i bibliografia.
Durant els darrers anys del franquisme i els primers de la represa democràtica es va desenvolupar, també a Mollet del Vallès, un moviment que propugnava importants canvis al sistema escolar, en un moment en que el règim havia posat en marxa l'educació general bàsica (EGB) per intentar revifar un sistema educatiu obsolet. El que marcava la quotidianitat de la vida escolar era, però, la falta de places escolars i la massificació de les aules en el marc d'una població en creixement exponencial, on les autoritats locals improvisaven infraestructures escolars per acollir l'elevat flux migratori, mentre l'immobilisme que generen les inèrcies educatives estava instal·lat als centres educatius. A l'article es descriuen les accions de col·lectius de mestres, d'entitats ciutadanes i dels primers ajuntaments democràtics per transformar la situació, però també les dificultats i les resistències que es trobaren. Es relata com es passà de la precarietat d'unes aules a l'escola per a tothom i com es va reduir progressivament el nombre d'alumnes per aula; s'explica com els plantejaments de renovació pedagògica i la presència de la llengua catalana van anar agafant terreny a les escoles però a ritme diferent. Per a l'elaboració de l'article s'han consultat bàsicament fonts documentals escrites, principalment de l'Arxiu Històric Municipal de Mollet del Vallès, i en menor mesura d'arxius de diverses escoles o de particulars. El text recull més dades concretes de les escoles públiques perquè són les més abundants a les fonts consultades. El gruix de la narració està centrat en l'escolarització dels infants entre quatre i catorze anys; de la resta d'etapes educatives només s'insinuen alguns aspectes i queden pendents per ser desenvolupats posteriorment. L'article és només una mirada parcial i incompleta del que va ser l'ensenyament a Mollet del Vallès en el període descrit; retalls d'un temps en que tot es creia, encara, possible.