La Semana Trágica de Barcelona de 1909 en la historiografía escolar : del africanismo a la posmodernidad / Emilio Castillejo Cambra
Castillejo Cambra, EmilioEn:
Historia y Memoria de la Educación. La Laguna [Santa Cruz de Tenerife], núm. 10 (2019) , p. 451-486 (
Investigaciones históricas)
Notes a peu de pàgina. Referències bibliogràfiques. Resums en castellà i anglès.
El tractament dels successos de la Setmana Tràgica de Barcelona de 1909 que va fer la historiografia escolar abans de 1975 (final de la dictadura de Franco), va estar condicionat per factors diversos: sacralització de l'ordre social i del sistema de la Restauració, l'africanisme, el pensament eclesial. Des d'aquesta data, malgrat els avanços de la historiografia professional i de les llibertats democràtiques, comprovem que els manuals d'Història segueixen sense donar les claus per a evidenciar les complicitats que sostenen el sistema de poder enfront del qual es produeix la revolta de juliol de 1909 a Barcelona, i les ideologies que serveixen per a legitimar-la: anticolonialisme, anticapitalisme, antimilitarisme i anticlericalisme. En aquesta ocultació intervenen reminiscències del passat (paraules-parany del pensament eclesial, del militarisme, del colonialisme...), tabús socials sobre l'Església catòlica i l'Exèrcit, i la liquiditat i falta de compromís del pensament postmodern imperant.