L'Escola del Bosc cent anys després. Allà on Rosa Sensat va sistematitzar la seva pedagogia / Albert Esteruelas i Teixidó, Jordi García i Farrero, Isabel Vilafranca Manguán
Esteruelas Teixidó, AlbertEn:
Temps d'Educació. Barcelona, núm. 49 (2015) , p. 111-133 (
Dossier. ntre l'Escola del Bosc (1914) i l'Escola del Mar (1922): Dues iniciatives pedagògiques enmig d'una Dictadura)
Notes a peu de pàgina. Referències bibliogràfiques. Resums en català, castellà, francès i anglès.
El 8 de maig de 1914 va començar a funcionar l'Escola del Bosc del Parc de Montjuïc, una iniciativa pedagògica de l'Ajuntament de Barcelona per tal de millorar i enfortir la salut dels infants. Es van obrir dues seccions, una de nois i una altra de noies, situant-se Rosa Sensat i Vilà (1873-1961) al capdavant de la segona. De fet, allà -a l'Escola del Bosc, una escola a l'aire lliure- Rosa Sensat va desenvolupar el seu assaig pedagògic més genuí, sobre la base dels principis pedagògics del naturalisme i del vitalisme que donaven un gran protagonisme al desenvolupament físic, intel·lectual i social dels infants. Tot partint de la idea que educar significa vivificar (és a dir, donar vida en tots els àmbits o esferes), Rosa Sensat va proposar una pedagogia renovadora, activa metodològicament i compromesa socialment, que ha estat un referent de primer ordre en el moviment de renovació pedagògica que Catalunya ha viscut en les darreres dècades.