¿El Huevo o la gallina? : las disyuntivas de la Historia Actual en la Enseñanza Secundaria = L'ou o la gallina? : les disjuntives de la Història Actual a l'Ensenyament Secundari = Chicken-and-Eggs Dilemma : The embarrassments of Current History in Spanish GCE / David Martínez Fiol
Martínez Fiol, DavidEn:
Tiempo devorado : revista de historia actual. Bellaterra. Vol. 8, núm. 1 (2023) , p. 53-71 (
Articles)
Número mongràfic: Història per impartir. Catalunya i Espanya, 1979-2019. Notes a peu de pàgina. Bibliografia. Resums en castellà, català i anglès.
Les pàgines següents són una reflexió sobre com s'hauria d'abordar en el marc universitari la docència d'una o diverses matèries que exposessin i interpretessin la Història de Catalunya i d'Espanya del període 1976-2022. De fet, aquest punt de partida és mediatitzat per la polèmica següent: els historiadors ens hem d'atrevir a analitzar la història actual o estrictament presentista, o si aquesta és patrimoni dels periodistes? Si donem per bona aquesta premissa, els historiadors estem donant, erròniament és clar, que el present no és història i, per tant, no forma part del nostre ministeri corporatiu. Així, el present més immediat només serà història d'aquí a 50 anys? 25? La veritat és que tampoc hi ha un referent idoni sobre això. Diríem que no hi ha un paràmetre científic/matemàtic que ens permeti establir que a partir d'un nombre determinat d'anys és el barem ideal per començar a analitzar períodes històrics. Tota aquesta reflexió mediatitzada pel debat sorgit arran del Reial Decret de 2022 del currículum de 2n de Batxillerat.