El problema de l'escolarització durant la II República i el franquisme / M. Alba Vinyes i Cormina
Vinyes i Cormina, AlbaEn:
Arraona. Sabadell. 4a època, núm. 31 (2008) , p. 26-39 (
Apunts d'història de l'ensenyament. Sabadell segle XX)
En el període que s'estén des de la proclamació de la II República el 1931 fins a la fi del franquisme, l'any 1975, el món escolar sabadellenc reflecteix les vicissituds que la vida política, social i econòmica imprimeix en cada moment. És per això que el paper de l'escola varia substancialment d'una època a una altra i, encara més, no es pot parlar d'escola en singular, si no d'escoles, en plural, perquè cadascuna adopta una forma particular en funció del grup de poder que l'impulsa i del sector de població a qui va dirigida. L'objectiu d'aquest article és fer una pinzellada sobre l'evolució de l'escola en una ciutat paradigmàtica pel seu desenvolupament industrial com és Sabadell, tenint coma fil conductor la capacitar d'escolarització del sistema educatiu. En aquest sentit, s'intenta reflectir no només el conjunt de la societat que ha format part de l'escola, sinó també aquell col·lectiu que n'ha quedat al marge, sovint de manera silenciosa per qüestions d'origen social o geogràfic -entrem en el tema de la immigració, per exemple-, que amb la seva absència també ha escrit la història de l'escola.