Mestres i escoles de Fondarella / Ton Solé Bonet
Solé i Bonet, TonEn:
Mascançà : revista d'estudis del Pla d'Urgell. Mollerussa, núm. 15 (2024) , p. 77-87 : il. (
Estudis)
Notes a peu de pàgina. Resums en català i anglès.
L'educació dels nens i nenes de Fondarella, des de finals del segle XVIII fins ben entrat el segle XX, va seguir camins diferents. L'escola de nens dirigida per mestres, amb llarga estada al poble, enfocava l'ensenyament per dur a terme les tasques pròpies de secretari de l'Ajuntament. L'escola i les dependències municipals van compartir edifici fins al 1966 i pels veïns i veïnes de Fondarella la figura del mestre era indissociable a la de secretari municipal. L'escola de nenes no es va crear fins al 1922, moment en què la percepció social de l'ensenyança canviava, es començava a valorar el saber i la cultura com a eines de progrés, i la figura de la mestra era considerada bàsicament pel seu bon saber fer pedagògic. El procés educatiu de la població escolar de Fondarella ha estat vinculat a la trajectòria professional dels mestres i les mestres que hi van exercir, amb els seus encerts i errors, i juntament amb el periple dels edificis escolars com a conseqüència de les actuacions dels diferents consistoris, formen part de la història de la instrucció del poble de Fondarella.