El Poder del mercat. Santa Coloma de Queralt 1276-1313 / Gregory B. Milton
Milton, Gregory B.Valls ; Santa Coloma de Queralt : Cossetània Edicions : Associació Cultural Baixa Segarra, 2023
334 p. ; 17 cm (
El Tinter, 179 )
Bibliografia. Apèndix. Obra traduïda amb el suport de la Secretaria de Política Lingüística del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya. Títol original: Market power: lordship, society, and economy in Medieval Catalonia (1276-1313).
ISBN 9788413563268
En aquest llibre, l'autor analitzà el mercat de Santa Coloma de Queralt (instaurat el 1222 pel rei Jaume I) a partir de les transaccions comercials enregistrades en els manuals notarials de 1276 a 1313.Coloma es convertí realment en una vila mercantil i el centre comercial de la regió a principis dels anys 1290. Cristians i jueus s'hi establiren. Centenars de persones, identificades com a habitants de Santa Coloma, participaren en el comerç i les finances registrades pel notari de la vila i els seus escrivans. L'any 1293 registraven una mitjana de més de 32 transaccions a la setmana, xifra que gairebé es duplicà [.] 20 anys després. Aquest nombre creixent de transaccions incorporava processos financers sofisticats a través de préstecs, vendes a crèdit i inversions, mentre que la participació regular de comerciants forans, que venien teles i animals de treball, atenia a les necessitats dels consumidors rurals locals. A finals de segle, els artesans i comerciants de Santa Coloma crearen els seus propis negocis per atendre el consum local i alguns iniciaren el cultiu de safrà en camps propers a la vila com a producte local destinat tant al comerç nacional com internacional. (De l'epíleg).