Visitar les arts del passat : les exposicions retrospectives d'art a Catalunya, València i Mallorca entre el 1867 i el 1937 / Bonaventura Bassegoda i Hugas
Bassegoda i Hugas, BonaventuraBellaterra ; Girona ; Lleida ; Barcelona ; Tarragona : Universitat Autònoma de Barcelona. Servei de Publicacions : Edicions de la Universitat de Barcelona : Universitat de Girona. Servei de Publicacions : Edicions de la Universitat de Lleida : Universitat Politècnica de Catalunya : Barcelona Tech. Iniciativa Digital Politècnica : Publicacions de la Universitat Rovira i Virgili : Museu Nacional d'Art de Catalunya : Museu del Disseny de Barcelona, 2022
340 p. : il. ; 24 cm (
Memoria artium, 29)
Bibliografia. Índex.
ISBN 9788449099847
ISBN 9788491688068
ISBN 9788484586074
ISBN 9788491443452
ISBN 9788498809794
ISBN 9788484248634
ISBN 9788480433808
ISBN 9788491564058
Les obres d'art han estat tradicionalment el resultat d'encàrrecs específics de clients i promotors. A Roma, a partir del segle XVII, es documenten les primeres exposicions públiques de pintures que mostren les capacitats dels artistes en actiu. Al segle XVIII, l'acadèmia organitza a París els Salons amb regularitat, que permeten els inicis de la crítica d'art. Caldrà esperar a la consolidació de la Revolució Industrial, cap a mitjan segle XIX, quan sorgeix la necessitat d'acostar art i indústria, per veure exposicions amb obres d'artistes i artesans ja desapareguts. Aquestes mostres, per distingir-se de les de belles arts o d'artistes vius, es van anomenar "exposicions retrospectives" des de la que es va celebrar a París el 1865 amb el títol Musée Rétrospectif, i que es va desplegar al magnífic Palais de l'Industrie (avui desaparegut). Aquest volum és el primer intent de fixar el nombre i de descriure el caràcter d'aquesta mena d'exposicions dins el nostre entorn cultural, des de la inicial, que es va fer a Barcelona el 1867, fins a la de l'art català medieval de París de 1937, promoguda per la Generalitat republicana. Aquest itinerari per les exposicions retrospectives es pot llegir, també, com un recorregut col·lectiu de descoberta del propi patrimoni artístic.