El Fordismo en la industria europea del automóvil y la SEAT (1950-1970) / Andrea Tappi
Tappi, AndreaEn:
Revista de Historia Industrial. Barcelona, núm. 34 (2007) , p. 97-128
Referències bibliogràfiques.
A través del cas de la Seat, l'article aborda la transferència dels criteris de racionalització del treball a Espanya entre 1950 i 1970. La contínua posada al dia de la tecnologia productiva, dictada per la Fiat, va permetre a la Seat aconseguir economies d'escala i una bona posició entre les marques europees. No obstant això, a finals dels seixanta la Seat va patir els mateixos problemes organitzatius que la Fiat, empresa de la qual depenia. En complir-se el dilema de la productivitat, el sistema productiu es va demostrar excessivament rígid en front una demanda cada cop més diversificada. A més, l'augment dels ritmes i les difícils condicions de treball representaren no només les conseqüències de l'organització fordista de la producció, sinó també el brou de cultiu d'una conflictivitat obrera que, juntament amb altres factors, va contribuir a la retirada de la Seat per part de la Fiat el 1980.