português | español | english | français |

logo

Cerca a la base de dades

Base de dades:
fons
Cercar:
ICONOGRAFIA []
Referències trobades:
575   [Refinar la cerca]
Mostrant:
1 .. 20   en el format [Estàndard]
pàgina 1 de 29
anar a la pàgina                         


1 / 575
seleccionar
imprimir

Bookmark and Share
Elements per a un estudi iconogràfic de la processó banyolina de la Mare de Déu dels Dolors / Martirià Brugada i Clotas
Brugada Clotas, Martirià


En: Quaderns del Centre d'Estudis Comarcals de Banyoles. Banyoles. 1992-1994 (1994) , p. 199-227 : il.
Bibliografia.



Matèries: Devoció mariana ; Festes religioses ; Processó ; Iconografia
Àmbit:Banyoles ; Catalunya
Cronologia:0000 - 1994
Localització: Biblioteca de Catalunya; Universitat Autònoma de Barcelona; Universitat de Barcelona; Universitat Rovira i Virgili; Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona; B. Carles Rahola (Girona); Biblioteca Borja (URL)


Enllaç permanent a aquest registre



2 / 575
seleccionar
imprimir

Bookmark and Share
La Senyera de l'Orfeó Sant Graal: programa iconogràfic / Maria Àngels Petit i Mendizàbal
Petit i Mendizàbal, M. Àngels


En: Modilianum : revista d'estudis del Moianès. Moià. Volum X, núm. 57 (2n. semestre 2017), p. 35-44 : il.
Notes a peu de pàgina. Bibliografia.

La Senyera de l'Orfeó Sant Graal (1914) segueix el programa iconogràfic ideat pel tenor Francesc Viñas que barreja elements modernistes/wagnerians relacionats amb la mitologia germànica i el cicle artúric (Cavaller Perceval), amb altres elements de caràcter noucentista com les fulles de llorer o la lira greco-romana.



Matèries: Agrupacions corals ; Orfeons ; Banderes ; Iconografia
Matèries:Orfeó Sant Graal
Àmbit:Moià
Cronologia:[1914]
Localització: Universitat Autònoma de Barcelona; Universitat de Barcelona; Universitat Rovira i Virgili; Biblioteca de Moià; Biblioteca de Catalunya; Institut Ramon Muntaner


Enllaç permanent a aquest registre



3 / 575
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
Marededéus de "pedra" de la província de Girona (2a part) : la solució d'un problema / Joan Ubach Trullás
Ubach i Trullás, Joan


En: Annals de l'Institut d'Estudis Gironins. Gerona. Vol. 58 (2017) , p. 237-250 : il.
Notes a peu de pàgina. Resums en català i anglès.

La redacció d'aquest article ha sorgit com a conseqüència de la postdata que vam situar al final de la primera part, publicada en el volum LVI (2015) d'aquesta revista. L'estudi demostra que hi ha substrats artístics de "pedra" summament delicats a l'hora de decidir la seva naturalesa i denominació. Quan les obres d'art tenen mides petites, resulta difícil extreure bones mostres sen-se arriscar la integritat de les imatges. A la majoria dels casos, el problema es soluciona mitjançant proves analítiques, però en altres no n'hi ha prou. En aquest cas s'ha hagut d'afegir una prova petrogràfica agressiva.


Matèries: Escultura ; Art religiós ; Escultura ; Iconografia ; Devoció mariana
Àmbit:Sant Damià - Vilobí d'Onyar ; Pla de l'Estany ; Selva
Cronologia:[2015]
Accés: https://www.raco.cat/index.php/AnnalsGironins/article/view/356169
Localització: Biblioteca de Catalunya; Universitat de Barcelona; Universitat de Girona; Universitat Rovira i Virgili; UAB: Humanitats (Hemeroteca); B. Fages de Climent (Figueres); Universitat Pompeu Fabra; Universitat de Lleida; B. Popular (Palafrugell); Institut Ramon Muntaner


Enllaç permanent a aquest registre



4 / 575
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
El Mestre Pere de Galligans i Ripoll / per Pere Freixes i Camps
Freixas i Camps, Pere


En: Anales del Instituto de Estudios Gerundenses. Gerona. Vol. 23 (1976-1977) , p. 321-324 : il.


Matèries: Art religiós ; Escultura ; Romànic ; Escultors ; Monestirs ; Iconografia ; Alta edat mitjana
Matèries: Pere de Galligans
Matèries:Monestir de Santa Maria de Ripoll ; Monestir de Sant Pere de Galligants
Àmbit:Ripoll ; Girona ; Catalunya
Cronologia:[977 - 1220]
Accés: https://www.raco.cat/index.php/AnnalsGironins/article/view/53863
Localització: Biblioteca de Catalunya; Universitat Autònoma de Barcelona; Universitat de Barcelona; Universitat de Girona; Universitat Rovira i Virgili


Enllaç permanent a aquest registre



5 / 575
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
Elements clássics en la iconografia del brodat de la Creació de la Catedral de Girona / Pere de Palol
Palol i Saellas, Pere de


En: Anales del Instituto de Estudios Gerundenses. Gerona. Vol. 22 (1974-1975) , p. 427-438 : il.
Número dedicat a: "Homenaje a Santiago Sobrequés y Vidal". Notes a peu de pàgina.


Matèries: Catedrals ; Tapissos ; Iconografia ; Art religiós ; Arts tèxtils ; Imatgeria ; Edat mitjana
Matèries:Catedral de Girona
Àmbit:Girona
Cronologia:[1200 - 1300]
Accés: https://www.raco.cat/index.php/AnnalsGironins/article/view/53835
Localització: Biblioteca de Catalunya; Universitat Autònoma de Barcelona; Universitat de Barcelona; Universitat de Girona; Universitat Rovira i Virgili


Enllaç permanent a aquest registre



6 / 575
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
Inscripcions a les llindes i teules pintades a Calonge / per Pere Caner
Caner i Estrany, Pere


En: Anales del Instituto de Estudios Gerundenses. Gerona. Vol. 20 (1970-1971) , p. 363-380 : il.


Matèries: Termenals ; Iconografia ; Epigrafia ; Edificis ; Inventaris
Àmbit:Calonge
Cronologia:1970
Accés: https://www.raco.cat/index.php/AnnalsGironins/article/view/53792
Localització: Biblioteca de Catalunya; Universitat Autònoma de Barcelona; Universitat de Barcelona; Universitat de Girona; Universitat Rovira i Virgili


Enllaç permanent a aquest registre



7 / 575
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
L'Obra de Manuel i Francesc Tramullas en l'art català del segle XVIII. Estudi i catàleg [Fitxer informàtic] / Anna Trepat Cespedes ; [dirigida per: Rosa M. Subirana Rebull]
Trepat Céspedes, Anna


2018
Dirigida per: Subirana Rebull, Rosa M.. Universitat de Barcelona. Departament d'Història de l'Art, 2018
1 recurs electrònic (645 p.)

Aquesta investigació reconstrueix la trajectòria vital i professional de Manuel i Francesc Tramullas, dos dels pintors més rellevants del segle XVIII català. La monografia dedicada a la vida i obra d'ambdós germans insereix la seva activitat en el panorama històric, artístic i cultural de la Barcelona del segle XVIII i s'emmarca en la pràctica de la pintura des del principi fins a les darreries del segle XVIII. L'estudi al voltant de les seves monografies permet recórrer, des d'una visió interna i personalitzada, l'evolució dels canvis socials que va patir l'ofici de pintor des de la lluita iniciada pel seu mestre Antoni Viladomat fins a l'establiment de l'Acadèmia de Tres Nobles Arts per part de Manuel i Francesc Tramullas, juntament amb la formació i activitat dels respectius deixebles també en relació amb l'Escola Gratuïta de Dibuix de Barcelona (1775). La present tesi vol conciliar la imatge individual i al mateix temps comparativa entre Manuel i Francesc Tramullas a fi de visualitzar les diferències entre el recorregut de l'un i de l'altre, i situar la seva activitat en el conjunt de pintors actius a Barcelona al llarg del segle XVIII. Amb relació als seus catàlegs, la nostra investigació exposa cronològicament els treballs que van dur a terme al llarg de la seva trajectòria i té en consideració les desaparegudes i conservades, les peces autògrafes, el treballs documentats i un nombre reduït d'atribuïts. Concretament, l'estudi al voltant de l'obra de Manuel i Francesc Tramullas s'articula a partir de la lectura individual de cada peça on es té en compte la resta de treballs dels respectius catàlegs com també obres d'altres autors relacionades iconogràfica i estilísticament.


Matèries: Tesis doctorals ; Art ; Pintura ; Iconografia ; Barroc ; Pintors ; Biografia ; Catàlegs
Matèries: Tramullas i Roig, Manuel (1715-1791) ; Tramullas i Roig, Francesc (1722-1773) ; Viladomat i Manalt, Antoni, 1678-1755
Àmbit:Barcelona ; Catalunya
Cronologia:[1700 - 1800]
Autors add.:Subirana Rebull, Rosa Maria (Dir.)
Accés: http://hdl.handle.net/10803/667219
Localització: TDX: Tesis Doctorals en Xarxa


Enllaç permanent a aquest registre



8 / 575
seleccionar
imprimir

Bookmark and Share
El Tímpano de la iglesia de Sant Pol de Sant Joan de les Abadesses y la "traditio legis" / Marisa Melero Moneo
Melero Moneo, María Luisa


Madrid : Universidad Autónoma, 1993
[10] p. : il. ; 27 cm
Separata de "Anuario del Departamento de Historia y Teoría del Arte", vol. V, (1993), p. 19-29.



Matèries: Monestirs ; Esglésies ; Elements arquitectònics ; Arquitectura religiosa ; Iconografia ; Cristianisme
Matèries:Monestir de Sant Joan de les Abadesses
Àmbit:Sant Joan de les Abadesses
Cronologia:[0000 - 1993]
Autors add.:Universidad Autónoma de Madrid


Enllaç permanent a aquest registre



9 / 575
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share Text complet
Bookmark and Share
El Santíssim Misteri de St. Joan de les Abadesses : estudi liturgich y iconológich [Fitxer informàtic] / Josep Gudiol i Cunill
Gudiol i Cunill, Josep


Vic : Estampa de Lluciá Anglada, 1913
15 p ; 24 cm (Biblioteca Digital d'Història de l'Art Hispànic
Treball llegit en la sessió que el Centre Excursionista de Vich dedicà a la restauració de l'iglesia monacal de Sant Joan de les Abadesses, el dia 20 d'abril de 1913. Forma part del projecte: Biblioteca Digital d'Història de l'Art Hispànic (UAB).


Matèries: Monestirs ; Escultura ; Art religiós ; Iconografia ; Litúrgia
Matèries:Monestir de Sant Joan de les Abadesses
Àmbit:Sant Joan de les Abadesses
Cronologia:[0000 - 1913]
Autors add.:Centre Excursionista de Vic
Accés: https://ddd.uab.cat/record/131959
http://www.bib.uab.cat/human/bdhah/planes/pub/bdhahcatbase.asp?ahid=639&menuidioma=cat
Localització: Universitat Autònoma de Barcelona


Enllaç permanent a aquest registre



10 / 575
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share Text complet
Bookmark and Share
El Santíssim Misteri de St. Joan de les Abadesses : estudi liturgich y iconológich / Josep Gudiol i Cunill
Gudiol i Cunill, Josep


Vic : Estampa de Lluciá Anglada, 1913
15 p ; 24 cm
Treball llegit en la sessió que el Centre Excursionista de Vich dedicà a la restauració de l'iglesia monacal de Sant Joan de les Abadesses, el dia 20 d'abril de 1913.


Matèries: Monestirs ; Escultura ; Art religiós ; Iconografia ; Litúrgia
Matèries:Monestir de Sant Joan de les Abadesses
Àmbit:Sant Joan de les Abadesses
Cronologia:[0000 - 1913]
Autors add.:Centre Excursionista de Vic
Accés: https://ddd.uab.cat/record/131959
http://www.bib.uab.cat/human/bdhah/planes/pub/bdhahcatbase.asp?ahid=639&menuidioma=cat


Enllaç permanent a aquest registre



11 / 575
seleccionar
imprimir

Bookmark and Share
El Baldaquino de Ribes de Freser : hipótesis para una lectura iconográfica / Emma Liaño Martínez
Liaño Martínez, Emma


En: 149126 El Temps sota control : homenatge a F. Xavier Ricomà Vendrell. Tarragona : Diputació de Tarragona, 1997. p. 355-362



Matèries: Pintura ; Romànic ; Altars ; Art religiós ; Iconografia ; Objectes de museus ; Museus eclesiàstics
Matèries:Museu Episcopal de Vic
Àmbit:Ribes de Freser ; Vic
Cronologia:[1150 - 1200]
Localització: B. Sebastià Juan i Arbó (Amposta); Biblioteca Marcel·lí Domingo (Tortosa); B. Pública de Tarragona


Enllaç permanent a aquest registre



12 / 575
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
Une Broderie catalane d'époque romane : la Genèse de Gérone / [ressenya de:] J. Marqués
Marquès i Casanovas, Jaume


En: Anales del Instituto de Estudios Gerundenses. Gerona. Vol. 11 (1957) , p. 414-417
Ressenya de:
- Palol i Salellas, Pere de. Une Broderie catalane d'époque romane : la Genèse de Gérone. París, 1956 (extrait des "Cahiers Archélogiques". VIII)


Matèries: Ressenyes ; Edat mitjana ; Art religiós ; Arts tèxtils ; Tapissos ; Romànic ; Iconografia
Matèries:Catedral de Girona ; Tapís de la Creació
Àmbit:Girona
Cronologia:[1100 - 1200]
Accés: https://www.raco.cat/index.php/AnnalsGironins/article/view/53652
Localització: Biblioteca de Catalunya; Universitat Autònoma de Barcelona; Universitat de Barcelona; Universitat de Girona; Universitat Rovira i Virgili


Enllaç permanent a aquest registre



13 / 575
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
Iconografia Mariana del Tura / [ressenya de:] P.N.P.
Negre i Pastell, Pelai


En: Anales del Instituto de Estudios Gerundenses. Gerona. Vol. 9 (1954) , p. 360-362 (Notas bibliográficas
Ressenya de:
- Solà-Morales i de Rosselló, Josep M. de. Iconografia Mariana del Tura / Josep M. Solà Morales. Olot : Biblioteca Olotina, 1955 (Biblioteca Olotina, 62)


Matèries: Ressenyes ; Exposicions artístiques ; Discursos ; Iconografia ; Devoció mariana
Matèries:Santuari del Tura d'Olot
Àmbit:Olot
Cronologia:1954
Accés: https://www.raco.cat/index.php/AnnalsGironins/article/view/53624
Localització: Biblioteca de Catalunya; Universitat Autònoma de Barcelona; Universitat de Barcelona; Universitat de Girona; Universitat Rovira i Virgili


Enllaç permanent a aquest registre



14 / 575
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
La Iglesia de Santa María de Porqueras / por Carlos Cid Priego
Cid i Priego, Carles


En: Anales del Instituto de Estudios Gerundenses. Gerona. Vol. 8 (1953) , p. 187-217 : il.
Notes a peu de pàgina. Bibliografia.


Matèries: Arquitectura religiosa ; Esglésies ; Romànic ; Elements arquitectònics ; Escultura ; Decoració i ornamentació ; Iconografia
Matèries:Esglesia de Santa Maria de Porqueres
Àmbit:Porqueres
Cronologia:1182; 1182 - 1953
Accés: https://www.raco.cat/index.php/AnnalsGironins/article/view/53451
Localització: Biblioteca de Catalunya; Universitat Autònoma de Barcelona; Universitat de Barcelona; Universitat de Girona; Universitat Rovira i Virgili


Enllaç permanent a aquest registre



15 / 575
seleccionar
imprimir

Bookmark and Share
La Creu de Llobera i dos retrats solsonins de Ramon Casas / Ovidi Cobacho Closa
Cobacho i Closa, Ovidi


En: Oppidum : revista cultural del Solsonès. [Solsona], núm. 15 (2017) , p. 4-21: il.
Notes a peu de pàgina.

Un dels elements monumentals més característics dels paisatges europeus d'arrel cristiana són les anomenades creus de terme o caminals. Durant segles han estat una de les icones artístiques més recognoscibles dels nostres paratges, tot i que, d'ençà dels passat segle XX, moltes d'elles hagin anat desapareixent de forma progressiva. Al Solsonès encara es conserva el rastre d'un gran nombre d'aquestes creus monumentals, si bé bona part d'elles es trobin en un estat fragmentari (escapçades o malmeses), desplaçades de la seva ubicació originària o bé suplantades per rèpliques o reposicions posteriors. Les presents línies volen testimoniar els avatars d'una transacció artística que va conduir l'antiga Creu de la Vila de Llobera a un històric monestir bagenc. Una operació en la qual hi van poder participar diversos agents i prohoms solsonins, i de la qual se'n derivaren, segons tot sembla apuntar, dues obres pictòriques de l'il·lustre artista barceloní Ramon Casas i Carbó (Barcelona, 1866-1932).



Matèries: Creus de terme ; Iconografia ; Paisatge ; Pintura ; Pintors ; Patrimoni cultural
Matèries: Casas i Carbó, Ramon (1866-1932)
Àmbit:Llobera ; Bages
Cronologia:[1901 - 1932]
Localització: Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona; Arxiu Històric de Sabadell; Biblioteca de Catalunya; Universitat Autònoma de Barcelona; Universitat de Barcelona; Universitat de Lleida; B. Comarcal Josep Finestres i Monsalvó (Cervera)


Enllaç permanent a aquest registre



16 / 575
seleccionar
imprimir

Bookmark and Share
L'Eriçó de Sant Quirze de Pedret / Xavier Bellés i Ros
Bellés i Ros, Xavier


En: Oppidum : revista cultural del Solsonès. [Solsona], núm. 15 (2017) , p. 22-29 : il.
Notes a peu de pàgina.



Matèries: Esglésies ; Art ; Romànic ; Decoració i ornamentació ; Pintura mural ; Iconografia ; Bestiari
Matèries:Església de Sant Quirze de Pedret
Àmbit:Cercs ; Catalunya
Cronologia:[1001 - 1200]
Localització: Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona; Arxiu Històric de Sabadell; Biblioteca de Catalunya; Universitat Autònoma de Barcelona; Universitat de Barcelona; Universitat de Lleida; B. Comarcal Josep Finestres i Monsalvó (Cervera)


Enllaç permanent a aquest registre



17 / 575
seleccionar
imprimir

Bookmark and Share
Element musical en un exvot del santuari de la Mare de Déu del Miracle del segle XVII (1) / Josep M. Salisi Clos
Salisi i Clos, Josep Maria


En: Oppidum : revista cultural del Solsonès. [Solsona], núm. 15 (2017) , p. 30-35 :il.
Notes a peu de pàgina.



Matèries: Devoció mariana ; Música religiosa ; Santuaris ; Pintura ; Iconografia ; Exvots
Matèries:Santuari del Miracle
Àmbit:Riner
Cronologia:[1601 - 1700]
Localització: Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona; Arxiu Històric de Sabadell; Biblioteca de Catalunya; Universitat Autònoma de Barcelona; Universitat de Barcelona; Universitat de Lleida; B. Comarcal Josep Finestres i Monsalvó (Cervera)


Enllaç permanent a aquest registre



18 / 575
seleccionar
imprimir

Bookmark and Share
Fotografia en temps de Noucentisme : Adolf Mas, Valentí Fargnoli, Jeroni Martorell i el repertori iconogràfic / Joan Boadas i Raset
Boadas i Raset, Joan


Girona : Ajuntament de Girona, Servei de Gestió Documental, Arxius i Publicacions (SGDAP), 2018
519 p. : Il. ; 24 cm
Bibliografia. Índex.
ISBN 9788484962595

Boadas parteix de l'estudi de la correspondència entre els fotògrafs Adolf Mas i Valentí Fargnoli per aprofundir en la història de la protecció del patrimoni cultural català i posa en relleu la talla excepcional dels fotògrafs esmentats i el paper clau que, juntament amb Jeroni Martorell, arquitecte i director del Servei de Catalogació i Conservació de Monuments de Catalunya (SCCM), varen jugar en la confecció de l'inventari gràfic del patrimoni cultural. (Editorial).



Matèries: Fotògrafs ; Epistolari ; Arquitectes ; Fotografia ; Noucentisme ; Patrimoni històric i artístic ; Inventaris ; Iconografia ; Restauració i conservació
Matèries: Martorell i Terrats, Jeroni (1877-1951) ; Fargnoli Annetta, Valentí (1885-1944) ; Mas i Ginestà, Adolf (1860-1936)
Matèries:Diputació de Barcelona. Servei de Catalogació i Conservació de Monuments
Àmbit:Catalunya
Cronologia:[1900 - 1936]
Autors add.:Ajuntament de Girona. Servei de Gestió Documental, Arxius i Publicacions
Localització: Universitat de Girona; Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona; B. Carles Rahola (Girona)


Enllaç permanent a aquest registre



19 / 575
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
Tránsitos entre París y Barcelona en la primera mitad del siglo XX : obra y trayectoria de Olga Sacharoff [Fitxer informàtic] / Elina Norandi ; [dirigida per: Teresa M. Sala, María Milagros Rivera Garretas]
Norandi, Elina


Barcelona : Universitat de Barcelona, 2018
Dirigida per: Sala i Garcia, Teresa M.; Rivera Garretas, María Milagros. Universitat de Barcelona. Departament d'Història de l'Art, 2018
1 recurs electrònic (496 p.)

Aquest treball de tesi constitueix un recorregut per la trajectòria artística i una proposta d'interpretació de l'obra de la pintora Olga Sacharoff (Tiflis 1881 - Barcelona 1967) qui, a part d'alguns textos en catàlegs d'exposicions, encara no comptava amb un estudi més complet. Al començament del segle XX l'artista es va traslladar a París on, fins a la Segona Guerra Mundial, va desenvolupar una pintura emmarcada en els llenguatges d'avantguarda. Atesos els espais on va exposar i als cercles artístics que va freqüentar, aquest treball -a partir de la documentació oposada-, proposa incloure-la com un membre ferm de l'Escola de París ja que, va anar en aquest context, on va realitzar l'obra que considerem més rellevant. A partir de 1945 l'artista va fixar la seva residència a Barcelona -on ja tenia vincles personals i artístics- lloc en el qual es va inserir en el context artístic i cultural de postguerra. Aquesta etapa de la seva activitat és la més coneguda i documentada. No obstant això, a causa del fet de la seva condició femenina en una època on les dones artistes encara eren minoria, la crítica barcelonina va jutjar la seva producció des de paràmetres relacionats amb la feminitat i les categories que el sistema de gèneres li atribuïa. Aquesta recerca pretén estudiar la seva obra utilitzant nous enfocaments metodològics amb els quals interpretar-la des d'altres perspectives, que permeten aflorar un discurs artístic complex, així com establir vies de continuïtat entre els períodes de París i de Barcelona, més enllà de la visió dual que ens ha quedat d'aquesta pintora.


Matèries: Tesis doctorals ; Biografia ; Pintores ; Avantguardisme ; Pintura ; Iconografia ; Art contemporani
Matèries: Sacharoff, Olga (1889-1967)
Àmbit:Barcelona ; París - França ; Rússia
Cronologia:[1900 - 1950]
Autors add.:Sala i Garcia, Teresa M. (Dir.) ; Rivera Garretas, María Milagros (Dir.)
Accés: http://hdl.handle.net/10803/666892
Localització: Universitat de Barcelona; TDX: Tesis Doctorals en Xarxa


Enllaç permanent a aquest registre



20 / 575
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
La Il·lustració dels cicles bíblics en les haggadot catalanes del període gòtic : un estudi iconogràfic [Fitxer informàtic] / Alba Barceló Plana ; [dirigida per: Rosa Alcoy i Pedrós]
Barceló Plana, Alba


Barcelona : Universitat de Barcelona, 2018
Dirigida per: Alcoy i Pedrós, Rosa. Universitat de Barcelona. Departament d'Història de l'Art, 2018
1 recurs electrònic (1068 p.)

La present investigació doctoral té l'objectiu d'elaborar un estudi iconogràfic sobre els cicles bíblics d'un grup de manuscrits hebreus catalans del segle XIV. En concret, aquests manuscrits són haggadot, llibres per ser llegits en família durant el sopar pasqual. Tot i que el seu programa iconogràfic és variat, on s'inclouen també il·luminacions relacionades amb el contingut del text de l'haggadà, la tesi focalitza l'atenció en els episodis bíblics miniats, la majoria dels quals dedicats al Gènesi i a l'Èxode. Cal fer esment que es tracta d'un tema complex pel que fa a la problemàtica i les diverses hipòtesis a l'entorn de la configuració i evolució de la iconografia jueva des de temps antics. Diversos estudis han abordat el tema des de múltiples perspectives i enfocaments, però a causa del gran interès i riquesa de les haggadot, no es poden deixar de fer noves observacions i consideracions en relació a les qüestions que encara queden obertes. Les haggadot catalanes il·luminades són un testimoni de primer ordre no només en l'art jueu, sinó que també aporten elements per entendre els cicles bíblics cristians en un context català o afí. La relació entre iconografia jueva i cristiana, com demostren les obres, és evident, així que l'estudi dels cicles bíblics d'aquests manuscrits pot obrir portes també per entendre els cicles veterotestamentaris cristians. Amb la intenció d'analitzar els temes de la bíblia hebrea en les haggadot catalanes, s'han tingut en compte una sèrie de factors que són clau per determinar la seva iconografia, com seria el contingut i missatge del text de l'haggadà i el significat de la festivitat de la Pasqua i el sopar ritual. S'ha considerat bàsic, també, analitzar el context artístic i històric on emmarcar la il·luminació dels manuscrits a la Catalunya gòtica, així com establir les característiques generals de les haggadot i els elements que han intervingut en la seva gènesi i creació, des dels seus artífexs fins als seus propietaris.


Matèries: Tesis doctorals ; Manuscrits ; Gòtic ; Iconografia ; Judaisme ; Cristianisme ; Art religiós ; Il·lustradors ; Miniatures
Àmbit:Catalunya
Cronologia:[1100 - 1400]
Autors add.:Alcoy i Pedrós, Rosa (Dir.)
Accés: http://hdl.handle.net/10803/666812
Localització: Universitat de Barcelona; TDX: Tesis Doctorals en Xarxa


Enllaç permanent a aquest registre



pàgina 1 de 29
anar a la pàgina                         

Base de dades  fons : Formulari avançat

   
Cercar:
en el camp:
 
1     
2   
3