Evolució i característiques de la mobilitat habitual per treball a Catalunya (1986 - 2001): l'accessibilitat com a variable intermèdia / Marc Ajenjo i Cosp; dirigida per Enric Mendizàbal i Riera
Ajenjo i Cosp, MarcDirigida per: Mendizàbal i Riera, Marc. Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Geografia, 2005
XVIII, 567 p. : map., gràf. ; 30 cm + 1 disc òptic (CD-ROM) + 1 mapa plegable
Document llistat. Bibliografia. A portada: Programa de doctorat: Geografia Humana (opció Demografia) - Centre d'Estudis Demogràfics.
Hi ha algun tipus de relació entre l'accessibilitat a la xarxa viària i la mobilitat habitual per treball? L'objectiu de la tesi és estudiar la relació entre ambdues variables a Catalunya en el període comprès entre 1986 i 2001. Ara bé, abans de tractar aquesta relació ha calgut analitzar-les per separat, un fet que condiciona l'estructura del treball, format per una introducció i tres parts. Mentre que en la introducció es va desfilant la pregunta inicial i s'estableixen les bases conceptuals per al seu desenvolupament, en la primera i la segona part, s'analitzen, respectivament, l'accessibilitat i la mobilitat habitual per treball. De fet, no és fins a la tercera part quan entra en joc la relació entre ambdues, que conclou amb un capítol de conclusions. En la incidència de l'accessibilitat sobre la mobilitat, cal destacar tres conclusions: (1) Els municipis més accessibles es caracteritzen per tenir més població -i, conseqüentment, més població ocupada i més llocs de treball-, per un major percentatge de treballadors que diàriament es desplacen per motius laborals, i per una distància menor d'aquests desplaçaments, amb un estalvi de temps considerable. (2) Una bona accessibilitat inicial facilita l'evolució de diferents variables: els municipis més accessibles el 1986 són aquells on més creixen la població ocupada, els llocs de treball i el percentatge de treballadors que es desplacen diàriament per motius de treball. (3) No s'ha pogut demostrar que les millores en la xarxa viària incideixin sobre els increments de població ocupada ni de llocs de treball, però sí en la mobilitat que els uns i els altres generen. A igualtat de la resta de variables, els majors increments d'obertura s'han esdevingut en els municipis més afectats per millores en la xarxa viària, les quals incideixen, a més, en un estalvi de temps per als treballadors que necessiten desplaçar-se diàriament.