Iconos del Yo. Subjetividad, autorretrato e imagen del artista en el Simbolismo y su repercusión en Cataluña (1872-1914) [Fitxer informàtic]
/ Juan Carlos Bejarano Veiga ; [dirigida per: Teresa M. Sala]
Bejarano Veiga, Juan CarlosBarcelona : Universitat de Barcelona, 2016
Dirigida per: Sala, Teresa M.. Universitat de Barcelona. Departament d'Història de l'Art, 2016
1 recurs electrònic (800 p.)
L'objectiu fonamental en aquesta tesi ha estat demostrar la possible existència d'un retrat específic durant el Simbolisme, especialment a través de l'autoretrat i de la imatge de l'artista com a millors manifestacions dins d'aquest gènere. Per a això, hem volgut explicar els seus trets més característics, uns trets que els diferenciessin d'uns altres (acte) retrats realitzats anteriorment i que van permetre al seu torn una renovació en aquest tema. El possible origen d'aquesta reformulació va ser una reflexió sobre com sempre s'havia entès el retrat com a reflex d'una realitat exterior per part d'un moviment que, a priori, no estava interessat en ella sinó en la introspecció. De la conjunció entre la subjectivitat del Simbolisme i el seu interès per tot l'inefable (l'ànima, el món dels somnis, el més enllà), i els interessos propis de l'època respecte a l'individu des del món de la ment, va sorgir un retrat nou que apostava no tant pel físic del seu model com per la seva vida interior, un aspecte que, en general, havia estat descurat. Per poder plasmar millor aquest món interior, es va procedir a una renovació iconogràfica i fins i tot estilística, que hem volgut estudiar i donar a conèixer.