Los Nuevos espacios del consumo en Barcelona / Carles Carreras Verdaguer
Carreras i Verdaguer, CarlesEn:
Revista de geografia. Barcelona, núm. 29 (2 1995), p. 69-77
Bibliografia. Notes. Resum en castellà, portuguès i anglès.
S'analitza el procés de transformació i localització de l'activitat comercial en relació als canvis sòcio-culturals inherents als hàbits de consum de la societat barcelonina i les modificacions urbanístiques de la ciutat. El procés de canvi s'inicia a mitjans del segle XVIII amb la transformació d'un espai socialment homogeni, marcat per la vida domèstica, en un espai dominat per la vida pública i la fragmentació social. L'activitat comercial s'especialitza i es comença a definir la centralitat en els nous espais públics resultants de la Desamortització. En aquests moments, la cultura del consum està dominada per les relacions personals. L'expansió de la ciutat en el segle XX, a través de l'Eixample Cerdà, marca la segona fase del procés de canvi social i de comportament del consumidor. La implantació de grans superfícies possibilita el canvi de relacions comercials, ara objecte-consumidor i facilita el desenvolupament de l'eix comercial barceloní al llarg dels 5 km. Fins a finals dels anys vuitanta, continuen, no obstant, els hàbits de consum tradicionals. La pervivència de mils de petits comerços, que faciliten la relació personal entre comerciant i comprador, són mostra de l'atomització i inèrcia del sector. Els canvis recents de l'espai urbà, amb motiu de les Olimpíades, precipiten i faciliten el canvi d'estructura i localització del sector comercial. Ara predomina la relació directa producte-consumidor. L'escaparat i el decorat urbà defineixen avui els nous espais per al consum, tendint a convertir el conjunt de la ciutat en l'espai per a consumir. (A.).