La Col·lecció Deering a Maricel de Sitges i al Castell de Tamarit (1909-1921) : un somni d'art hispànic frustrat [Fitxer informàtic]
/ Sebastià Sánchez Sauleda ; [dirigida per Francesca Español]
Sánchez Sauleda, SebastiàBarcelona : Universitat de Barcelona, 2021
Dirigida per: Español, Francesca. Universitat de Barcelona. Departament d'Història de l'Art, 2021
1 recurs electrònic (2180 p.)
El tema d'estudi de la present tesis doctoral és la col·lecció d'art que l'industrial nord-americà Charles Deering (1852-1927) va reunir al Palau de Maricel (Sitges) entre els anys 1909 i 1921, i que a partir de 1916 va tenir una ramificació al castell de Tamarit (Tarragona). Entre les peces que van ser propietat seva hi figuren obres tant rellevants com el Retaule i frontal d'altar del Canciller Ayala (1396), el Retaule de Sarrión (1404) de Pere Nicolau, la Taula de Sant Jordi de Bernat Martorell (1434-1436), , així com destacades mostres de la producció de El Greco, Francisco Zurbarán, Bartolomé Esteban Murillo, Antonio Palomino, Francisco de Goya i noms més contemporanis com Santiago Rusiñol, Darío de Regoyos, Ignacio Zuloaga, Ramon Casas, Joaquim Mir, Hermen Anglada Camarasa, Julio Romero de Torres, Josep Clarà o Josep Llimona. Aquest conjunt, que només incloïa pintura i escultura sinó també una àmplia representació d'arts decoratives amb destacats exemples de vidre, ferro, mobiliari, catifes i teixits, va convertir-se per mèrits propis en una de les col·leccions particulars més importants de Catalunya a principis del segle XX. Degut a la gran quantitat d'objectes que contenia, aquesta investigació ha focalitzat l'atenció principalment en la pintura i l'escultura, tot i que també s'ha aproximat a les altres arts quan la rellevància de les peces així ho ha reclamat. Així mateix, aquesta tesi doctoral també ha prestat especial atenció a l'estudi del mercat de l'art que va envoltar la creació de la col·lecció. Els agents artístics, els antiquaris, les galeries d'art i els particulars (polítics, directors de museus, artistes i intel·lectuals) que van ajudar a configurar el projecte mereixen una especial atenció. El seu estudi, tant biogràfic com professional, servirà per aprofundir en les relacions comercials que va teixir el nord-americà i els seus assessors catalans, Miquel Utrillo (1862-1934) i Ramon Casas (1866-1932), elements fonamentals per a la creació de Maricel. Finalment, en el segon volum de la tesi doctoral hi figura el catàleg de la col·lecció. Es tracta de la primera reconstrucció completa d'aquesta amb tots els objectes dels que tenim constància que Charles Deering va reunir a Catalunya. A través de les fitxes presentades es pot resseguir la presència dels diversos fragments arquitectònics inserits als murs del recinte sitgetà, tots ells procedents d'edificis de la Península que havien desaparegut arran de la Desamortització de Mendizábal o estaven a punt de fer-ho; la pintura, l'escultura i les arts decoratives hispàniques i franceses; així com una petita però selecta col·lecció d'obres d'art oriental.