Les Institucions educatives del Pla d'Urgell : una visió actual / Jordi Domingo Coll, Agustín González Rodríguez, Olga Bernad Cavero
Domingo i Coll, JordiEn:
Mascançà : revista d'estudis del Pla d'Urgell. Mollerussa, núm. 13 (2022) , p. 93-103 (
Estudis)
La diversitat és un element inherent al procés educatiu i en els darrers decennis ha estat una característica destacada que ha sobtat una estructura que no estava prou ben preparada per atendre-la en les dimensions que ha assolit. L'any 2016, Domingo i Bernad van publicar un estudi on analitzaven l'evolució de la població estrangera a la comarca del Pla d'Urgell entre els anys 2000 i 2014. Les dades feien evident l'augment considerable del col·lectiu estranger des del final de la crisi econòmica de l'any 2008. Aquesta realitat es reflectia, també, als centres educatius tal com van posar de manifest Llevot i Bernad (2015) a partir dels resultats de la recerca duta a terme l'any 2011 per l'Observatori Permanent de la Immigració de les comarques de Lleida dirigit pel professor Jordi Garreta. La presència d'alumnat d'origen estranger a la comarca creixia en consonància amb l'arribada de població nouvinguda, majoritàriament en edat reproductiva. Aquest fet es va fer notar als centres educatius públics del territori i, de manera especial, als de Mollerussa com a capital de la demarcació. El treball que es presenta neix amb la intenció d'oferir dades actualitzades sobre la composició de la població dels centres educatius del Pla d'Urgell i observar com aquesta diversitat afecta de manera diferent els municipis. Per aconseguir els objectius, es va realitzar una enquesta als centres educatius del Pla d'Urgell de tots els nivells educatius durant els primers mesos de l'any 2018. Les dades obtingudes evidencien que, malgrat l'impacte negatiu que va tenir la crisi econòmica del 2008, la població escolar i estudiantil del Pla d'Urgell es caracteritza per una gran diversitat que es manifesta en aspectes com l'origen geogràfic, la composició ètnica i la realitat socioeconòmica, entre d'altres.