português | español | english | français |

logo

Cerca a la base de dades

Base de dades:
fons
Cercar:
COMUNICACIONS []
Referències trobades:
457   [Refinar la cerca]
Mostrant:
1 .. 20   en el format [Estàndard]
pàgina 1 de 23
anar a la pàgina                         


1 / 457
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
El Projecte de ferrocarril elèctric des de Premià de Mar a Cabrils. 1917-1918 / Laura Bosch Martínez
Bosch Martínez, Laura


En: 253665 Les Vies de comunicació terrestres i els mitjans de transport al Maresme : XVI Trobada d'Entitats de Recerca Local i Comarcal del Maresme. Mataró : Arxiu Comarcal del Maresme, 2024. p. 215-223
 (Comunicacions

Com una conseqüència lògica de la inauguració del ferrocarril Barcelona-Mataró l'any 1848, a principis de segle XX sorgeixen nombrosos projectes de tramvia elèctric, que haurien de permetre connectar els pobles de la costa amb l'interior. En el tombant de segle, l'any 1900, es presenta un projecte de tramvia que havia de cobrir Barcelona - El Masnou, amb un ramal des de Montgat a Mataró, que hipotèticament cobria els municipis de Tiana, Alella, Teià, Premià de Dalt i Vilassar de Dalt. L'any 1903 es crea la línia de Badalona-Montgat. L'1 de novembre de 1916 s'inaugura la de Montgat-Tiana. El mes de maig de 1928, la de Mataró-Argentona. Entre d'altres molts projectes que mai arribaran a executar-se, hi ha el que promou Emili Carles-Tolrà i Amat, entre els anys 1917 i 1918.


Matèries: Ferrocarrils ; Projectes
Àmbit:Premià de Mar ; Premià de Dalt ; Cabrils ; Vilassar de Dalt ; Maresme
Cronologia:1917 - 1918
Accés: https://raco.cat/index.php/TrobadaMaresme/article/view/429199/
Localització: ;


Enllaç permanent a aquest registre



2 / 457
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
El Camí veïnal de Montgat a Tiana / Josep M. Toffoli i Carbonell
Toffoli i Carbonell, Josep M.


En: 253665 Les Vies de comunicació terrestres i els mitjans de transport al Maresme : XVI Trobada d'Entitats de Recerca Local i Comarcal del Maresme. Mataró : Arxiu Comarcal del Maresme, 2024. p. 211-213
 (Comunicacions

Antigament Tiana es connectava amb Montgat amb un camí que avui pràcticament ha desaparegut casi en la seva totalitat, quedant algun tram del antic camí (avui part d'algun carrer) que anava al barri dels pescadors origen del nucli de Montgat. Com el camí era estret i es trobava en mal estat a mitjans del segle XIX es va fer un projecta d'arranjament que mai es va executar. Amb la arribada del tren, els tianencs necessitaven d'una nova connexió amb Montgat, ja que la estació es trobava al barri de Les Mallorquines a un Km. de distancia del barri dels pescadors. Com l'estació es troba al final de la riera de Tiana, els tianencs feien servir la llera de la riera per el tràfic de viatgers i el transport de productes des de el poble al ferrocarril, amb tots els inconvenients i perills que oferia utilitzar el curs de l'aigua com a camí carreter.


Matèries: Xarxa viària ; Camins ; Transport de viatgers ; Transport de mercaderies
Àmbit:Tiana ; Montgat
Cronologia:[1850 - 1860]
Accés: https://raco.cat/index.php/TrobadaMaresme/article/view/429198/
Localització: ;


Enllaç permanent a aquest registre



3 / 457
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
Breu aproximació a les vies de comunicació i mitjans de transport dels segles XVIII, XIX i XX. Un exemple de via de comunicació al Maresme: el Camí Ral de la Marina (1761-1928) / Jordi Casanovas Berdaguer, Maria Teresa Sierra Fornells
Casanovas i Berdaguer, Jordi


En: 253665 Les Vies de comunicació terrestres i els mitjans de transport al Maresme : XVI Trobada d'Entitats de Recerca Local i Comarcal del Maresme. Mataró : Arxiu Comarcal del Maresme, 2024. p. 199-210
 (Comunicacions

La comunicació que es presenta vol ser, en una primera part, una breu aproximació als conceptes, funcions i història de les vies de comunicació dels segles XVIII, XIX i XX amb pinzellades de referència a aspectes de la nostra comarca. La segona part es centra a tall d'exemple en la via de comunicació cabdal del Maresme, el Camí Ral de la Marina (1761-1926), en els seus aspectes històrics i actuals, i amb un apartat que aprofundeix breument en el tram del Camí Ral de la nostra vila, Vilassar de Mar.


Matèries: Xarxa viària ; Camí ral ; Mitjans de transport ; Transports i comunicacions
Àmbit:Vilassar de Mar ; Maresme
Cronologia:[1761 - 1926]
Autors add.:Sierra i Fornells, Maria Teresa
Accés: https://raco.cat/index.php/TrobadaMaresme/article/view/429153/
Localització: ;


Enllaç permanent a aquest registre



4 / 457
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
Les Tartanes d'en Feliu Barbeta / Isac Salvatierra Pujol
Salvatierra Pujol, Isac


En: 253665 Les Vies de comunicació terrestres i els mitjans de transport al Maresme : XVI Trobada d'Entitats de Recerca Local i Comarcal del Maresme. Mataró : Arxiu Comarcal del Maresme, 2024. p. 195-198
 (Comunicacions

A la segona meitat del segle XX, Tiana estava connectada amb Barcelona gràcies a les tartanes que unien el poble amb l'estació del ferrocarril. A Tiana, un petit poble agrícola tancat en sí mateix, els carros i les tartanes tenien una gran importància en l'activitat econòmica del poble, tant per al transport de mercaderies com pel de passatgers. El carro, amb una bona mula, era una peça vital a les cases de pagès, ja que permetia treballar el camp i distribuir els productes fins als punts de venda.


Matèries: Mitjans de comunicació ; Transport de mercaderies ; Traginers ; Biografia
Matèries: Barbeta Rovira, Feliu (1861-1919)
Àmbit:Tiana
Cronologia:[1861 - 1919]
Accés: https://raco.cat/index.php/TrobadaMaresme/article/view/429142/
Localització: ;


Enllaç permanent a aquest registre



5 / 457
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
El Camí Ral entre la Marina i el Vallès: el Fondo de Can Rossell / Gaspar Casals Coll, Francesc Forn Salvà
Casals i Coll, Gaspar


En: 253665 Les Vies de comunicació terrestres i els mitjans de transport al Maresme : XVI Trobada d'Entitats de Recerca Local i Comarcal del Maresme. Mataró : Arxiu Comarcal del Maresme, 2024. p. 177-194
 (Comunicacions

La Serralada Litoral, sobretot els massissos del Montnegre i el Corredor han suposat un obstacle important per la comunicació entre la Marina i el Vallès. El pas més important per comunicar les dues comarques ha estat, des de temps immemorial, el camí que partint de les sorres de la Riera a Arenys de Mar, puja cap a Arenys de Munt i des de la masia de Can Rossell s'enfila fins al Collsacreu, cap a Vallgorguina i Sant Celoni. El camí, que des de l'Edat Mitjana figura com a camí públic i més tard com a camí ral, ha estat una via de comunicació essencial que possibilità les importants relacions comercials, socials, jurídiques i de parentesc entre la batllia d'Arenys i la vila i mercat de Sant Celoni. Al llarg del segle XVI, el camí fou aprofitat pels nombrosos i continuats transports de troncs i fusta cap a les drassanes d'Arenys de Mar. Llavors esdevingué el Fondo de Can Rossell.


Matèries: Xarxa viària ; Camins ; Medi geogràfic ; Camí ral ; Comerç ; Transport de mercaderies
Àmbit:Arenys de Mar ; Arenys de Munt ; Sant Celoni ; Maresme ; Marina, serra de
Cronologia:[1250 - 2023]
Autors add.:Forn i Salvà, Francesc
Accés: https://raco.cat/index.php/TrobadaMaresme/article/view/429151/
Localització: ;


Enllaç permanent a aquest registre



6 / 457
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
Els Camins de migració i les condicions del viatge dels francesos arribats al Maresme als segles XVI i XVII / Alexandra Capdevila Muntadas
Capdevila i Muntadas, M. Alexandra


En: 253665 Les Vies de comunicació terrestres i els mitjans de transport al Maresme : XVI Trobada d'Entitats de Recerca Local i Comarcal del Maresme. Mataró : Arxiu Comarcal del Maresme, 2024. p. 157-175
 (Comunicacions

Aquesta comunicació pretén aproximar-se a les rutes de migració que van utilitzar els francesos dels segles XVI i XVII que es van establir al Maresme, així com a les condicions en què van fer aquests desplaçaments: període de l'any, durada del trajecte i hostals. Per tal de respondre a totes aquestes qüestions, es consultaran els llibres de matrimonis i defuncions dels segles XVI i XVII, la matrícula de 1637, així com una mostra dels expedients d'informació matrimonial i les dispenses de proclames.


Matèries: Moviments migratoris ; Immigració ; Xarxa viària ; Població estrangera ; Edat moderna ; Fonts documentals
Matèries: Francesos
Àmbit:Maresme ; França
Cronologia:[1500 - 1700]
Accés: https://raco.cat/index.php/TrobadaMaresme/article/view/429150/
Localització: ;


Enllaç permanent a aquest registre



7 / 457
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
Projectes de trasllat terra endins del tren del litoral. Propostes raonables o fantasioses? / Xavier Nubiola de Castellarnau
Nubiola de Castellarnau, Xavier


En: 253665 Les Vies de comunicació terrestres i els mitjans de transport al Maresme : XVI Trobada d'Entitats de Recerca Local i Comarcal del Maresme. Mataró : Arxiu Comarcal del Maresme, 2024. p. 145-156
 (Comunicacions

Les afectacions de les infraestructures costaneres per fenòmens naturals com temporals marítims i fortes pluges s'han produït sempre. El tren construït sobre els sorrals de la platja, des del seu inici ha hagut de protegir-se amb esculleres de pedra que han estat reparades una vegada i una altra. La novetat ara és la regressió irreversible de la sorra que, a més d'afectar negativament el turisme, representa una manca de protecció als temporals. En la situació actual conflueixen tant factors artificials com naturals que la fan insostenible i requereixen intervencions urgents tan a curt termini com a llarg termini. La majoria dels municipis prioritzen la consolidació de les platges a traslladar o soterrar la via del tren, ja que han estat desestimades totes les propostes fetes fins ara per manca de consens, el cas es que cada actor només es preocupa pels seus interessos malgrat les contínues advertències dels científics.


Matèries: Ferrocarrils ; Xarxa ferroviària ; Litoral ; Platges ; Fenòmens atmosfèrics ; Projectes
Àmbit:Maresme
Cronologia:[2023]
Accés: https://raco.cat/index.php/TrobadaMaresme/article/view/429149/
Localització: ;


Enllaç permanent a aquest registre



8 / 457
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
Mitjans de transport de persones i mercaderies al municipi de Dosrius (1890-1960) / Neus Alsina Boix, M. Àngels Jubany Pinós
Alsina i Boix, Neus


En: 253665 Les Vies de comunicació terrestres i els mitjans de transport al Maresme : XVI Trobada d'Entitats de Recerca Local i Comarcal del Maresme. Mataró : Arxiu Comarcal del Maresme, 2024. p. 121-143
 (Comunicacions

En aquest article, tal i com el seu títol indica, es parla dels diferents mitjans de transport de persones i mercaderies que circulaven pels camins Rals, pels camins rurals o veïnals de Dosrius, així com per les rieres de Rupit, de can Rimbles, de Canyamars, de Dosrius i de Rials i també per les carreteres de Dosrius a Llinars (1838-1851), la de Mataró a Granollers, ramal de Dosrius (1856-1884), la de Dosrius a Canyamars (1914-1917) o la que va fins a Cardedeu (1929), durant el període comprès entre 1890-1960. Així doncs, parlarem de cavalls, eugues, burres, mules, ruquets, someres, carros, tartanes, autos de línia, bicicletes, motos, cotxes, camions, tractors,... que van circular per les esmentades vies de comunicació transportant gent i tota mena de gèneres, de productes i d'articles. A la comunicació també hi apareixen els topònims de les masies i cases, amb els noms dels propietaris dels esmentats mitjans de transport, així com els oficis relacionats amb aquests (traginers, ferrers, conductors, revisors, camioners, recaders, taxistes,...).


Matèries: Transports i comunicacions ; Mitjans de transport ; Transport de viatgers ; Transport de mercaderies ; Oficis
Àmbit:Dosrius
Cronologia:[1890 - 1960]
Autors add.:Jubany i Pinós, M. Àngels
Accés: https://raco.cat/index.php/TrobadaMaresme/article/view/429148/
Localització: ;


Enllaç permanent a aquest registre



9 / 457
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
El Tramvia de Montgat a Tiana / Josep M. Toffoli i Carbonell
Toffoli i Carbonell, Josep M.


En: 253665 Les Vies de comunicació terrestres i els mitjans de transport al Maresme : XVI Trobada d'Entitats de Recerca Local i Comarcal del Maresme. Mataró : Arxiu Comarcal del Maresme, 2024. p. 113-119
 (Comunicacions

El tramvia va estar funcionant quasi quaranta anys, però després de la seva marxa ha quedat sempre en el record dels tianencs, de tal manera que avui és un dels símbols de la nostra vila. Al llarg de l'any 1911 el senyor Garí, que era l'alcalde de Tiana, ja havia fet algunes gestions per a aconseguir la prolongació de la línia de Badalona a Montgat fins a Tiana. Les converses però no arribaren a bon terme. L'Ajuntament de Tiana comptava amb la col·laboració del senyor Josep Ferrer, comandant d'enginyers i amic íntim del senyor Mariano de Foronda, gerent de Tramvies de Barcelona, que aquell mateix any s'havia fet càrrec de la línia Badalona - Montgat.


Matèries: Transports i comunicacions ; Tramvia ; Ferrocarrils
Àmbit:Montgat ; Tiana ; Maresme
Cronologia:[1911 - 1957]
Accés: https://raco.cat/index.php/TrobadaMaresme/article/view/429147/
Localització: ;


Enllaç permanent a aquest registre



10 / 457
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
Temptatives de construir la carretera de Mataró a Dosrius durant la segona meitat del segle XIX: obres públiques contra crisis fabrils i sanitàries / Daniel Daví i Salvanyà
Daví i Salvanyà, Daniel


En: 253665 Les Vies de comunicació terrestres i els mitjans de transport al Maresme : XVI Trobada d'Entitats de Recerca Local i Comarcal del Maresme. Mataró : Arxiu Comarcal del Maresme, 2024. p. 105-111
 (Comunicacions

Uns documents de la segona meitat del segle XIX conservats a l'Arxiu General de la Diputació de Barcelona contenen els tràmits derivats de les sol·licituds de l'Ajuntament de Mataró - en una ocasió conjuntament amb els ajuntaments d'Argentona i Dosrius - demanant la finalització de la carretera que havia de comunicar Mataró amb Llinars del Vallès. En aquell moment tan sols estava construït el tram de Llinars a Dosrius i amb la continuació de la carretera fins a Mataró es volien evitar els inconvenients que comportava el pas dels carruatges pel mig de la riera de Dosrius. Per altra banda, l'epidèmia de còlera de 1854 i diverses crisis fabrils a Mataró van provocar l'atur de nombrosos obrers i l'ajuntament d'aquesta ciutat va voler donar feina als aturats demanant a la Diputació de Barcelona la continuació de les obres.


Matèries: Xarxa viària ; Carreteres ; Obres públiques ; Fonts documentals ; Epidèmies ; Obrers ; Mortaldat ; Còlera ; Crisi econòmica
Àmbit:Mataró ; Dosrius ; Argentona ; Maresme ; Llinars del Vallès
Cronologia:[1850 - 1860]
Accés: https://raco.cat/index.php/TrobadaMaresme/article/view/429146/
Localització: ;


Enllaç permanent a aquest registre



11 / 457
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
Conflictes per camins i drets de pas a l'edat mitjana (Baronies de Palafolls i Montpalau, segles XV i XVI) / Xavier Soldevila Temporal
Soldevila i Temporal, Xavier


En: 253665 Les Vies de comunicació terrestres i els mitjans de transport al Maresme : XVI Trobada d'Entitats de Recerca Local i Comarcal del Maresme. Mataró : Arxiu Comarcal del Maresme, 2024. p. 101-103
 (Comunicacions

En una societat com la que a les darreries de l'edat mitjana s'identifica a les baronies de Palafolls i Montpalau - al que avui en diem amb més o menys propietat Alt Maresme -, amb una fortíssima presència de poblament rural i d'hàbitat dispers, la xarxa de camins tenia una importància clau. En efecte, l'accés a masos, conreus, pastures, boscos, esglésies, fonts o als nuclis de poblament concentrat es feia a través d'uns densa xarxa de camins i corriols, que travessaven o s'apropaven a possessions privades de veïns o coneguts, les relacions amb els quals no sempre eren amistoses. Això generava tota mena de conflictes i tensions que, en el millor dels casos, se solucionava a través d'uns arbitratges que tot sovint quedaven enregistrats a la documentació notarial coetània. Sense cap intensió d'esgotar la qüestió, aquesta comunicació pretén analitzar el contingut d'alguns d'aquests arbitratges, tal i com es conserven als llibres de les notaries de Palafolls i Montpalau.


Matèries: Edat mitjana ; Edat moderna ; Drets i privilegis ; Camins ; Xarxa viària ; Plet ; Fonts documentals
Àmbit:Palafolls ; Montpalau - Pineda de Mar ; Maresme
Cronologia:[1400- 1600]
Accés: https://raco.cat/index.php/TrobadaMaresme/article/view/429145/
Localització: ;


Enllaç permanent a aquest registre



12 / 457
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
La Construcció de les quatre carreteres de Dosrius / Josep Ramis Nieto
Ramis i Nieto, Josep


En: 253665 Les Vies de comunicació terrestres i els mitjans de transport al Maresme : XVI Trobada d'Entitats de Recerca Local i Comarcal del Maresme. Mataró : Arxiu Comarcal del Maresme, 2024. p. 91-100
 (Comunicacions

El municipi de Dosrius, ubicat a la part central del Maresme, delimita amb altres municipis de la comarca i també amb municipis de la comarca del Vallès Oriental. Tot i el seu aïllament econòmic i social al llarg de la història, diverses iniciatives que intentaven comunicar Mataró amb el Vallès van possibilitar que durant els segles XIX i XX s'arribessin a construir dues carreteres que unirien Dosrius amb Llinars del Vallès i amb Cardedeu. Una tercera carretera connectaria Dosrius amb Canyamars i una quarta permetria el trànsit entre la carretera de Dosrius a Llinars i les masies del Corredor, incloent el santuari. A aquests vials de comunicació s'hi afegiria l'intent frustrat de construir una carretera que unís Canyamars amb Arenys de Munt.


Matèries: Xarxa viària ; Carreteres
Àmbit:Dosrius ; Maresme ; Vallès Oriental
Cronologia:[1800- 2000]
Accés: https://raco.cat/index.php/TrobadaMaresme/article/view/429144/
Localització: ;


Enllaç permanent a aquest registre



13 / 457
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
La Primera estació de Mataró. Un símbol profanate / Xavier Nubiola de Castellarnau, Alexis Serrano Méndez
Nubiola de Castellarnau, Xavier


En: 253665 Les Vies de comunicació terrestres i els mitjans de transport al Maresme : XVI Trobada d'Entitats de Recerca Local i Comarcal del Maresme. Mataró : Arxiu Comarcal del Maresme, 2024. p. 81-90
 (Comunicacions

Una estació de ferrocarril es composa de diverses instal·lacions, sent l'edifici de passatgers el més emblemàtic, però també inclou cotxeres, tallers, andanes, enclavaments d'agulles i senyals, telecomunicacions, habitatges, restauració, etc. A la llum dels plànols retrobats a l'Arxiu Comarcal del Maresme es pot completar l'evolució de l'edifici de la primera estació de Mataró que confirma la pintura Mataró des del mar de Laureà Esplugues (conservat al Museu de Mataró), on recull el detall de l'estació del tren amb un pis al cos central. La baixa de servei i transformació en arxiu del moviment de trens el 1905, sent substituïda pel nou edifici monumental de M. Z. A., sense cap celebració, va donar pas a la proposta de Marià Ribas per el centenari d'establir el Museu del ferrocarril de Mataró, però sense cap sentit de la conservació del patrimoni històric, el 1957 es va enderrocar per permetre l'ampliació la carretera N-2. Actualment, els plans per la renovació de l'estació actual podrien per justícia incloure el tan desitjat museu del tren.


Matèries: Ferrocarrils ; Estacions de ferrocarril ; Rehabilitació d'edificis
Àmbit:Mataró
Cronologia:[1850- 2023]
Autors add.:Serrano Méndez, Alexis
Accés: https://raco.cat/index.php/TrobadaMaresme/article/view/429143/
Localització: ;


Enllaç permanent a aquest registre



14 / 457
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
200 anys de transport de viatgers i mercaderies. La família Gibert de Canet / Xavier Mas Gibert
Mas i Gibert, Xavier


En: 253665 Les Vies de comunicació terrestres i els mitjans de transport al Maresme : XVI Trobada d'Entitats de Recerca Local i Comarcal del Maresme. Mataró : Arxiu Comarcal del Maresme, 2024. p. 63-80
 (Comunicacions

Aquest treball intenta recuperar, per la via de la memòria i amb molts pocs elements documentals, tot allò relacionat amb l'activitat bicentenària de la meva ascendència materna, la família Gibert de Canet de Mar, que es dedicà al transport de persones i mercaderies amb elements de tracció animal. Aquesta activitat ha estat provada documentalment des del segle XVIII fins al XX (1784/1957), tot i que també hem utilitzat tots els elements que van pervenir-nos per transmissió oral. També recorda i descriu els vehicles aplicats a cada tipus de transport i les instal·lacions pecuàries - la majoria vellíssims- que hi havia a la casa. Al mateix temps se'n fa la descripció genealògica de la família, que començà a Canet de Mar el 22 de setembre de 1784, quan Joan Pau Gibert Torras, diligencier de Mataró, es va casar amb Anna Maria Baró Veya de Canet i va posar en marxa el primer servei regular amb carruatges des de Canet de Mar a Barcelona i altres destinacions.


Matèries: Transports i comunicacions ; Transport de viatgers ; Transport de mercaderies ; Famílies ; Empreses
Matèries: Gibert, família
Àmbit:Canet de Mar
Cronologia:[1784- 1957]
Accés: https://raco.cat/index.php/TrobadaMaresme/article/view/429142/
Localització: ;


Enllaç permanent a aquest registre



15 / 457
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
El Gremi dels Traginers de Mataró al Monte Pío de Sant Antoni Abat / Héctor López Silva
López Silva, Héctor


En: 253665 Les Vies de comunicació terrestres i els mitjans de transport al Maresme : XVI Trobada d'Entitats de Recerca Local i Comarcal del Maresme. Mataró : Arxiu Comarcal del Maresme, 2024. p. 51-62
 (Comunicacions

Les primeres notícies que tenim sobre el gremi o confraria de Sant Antoni Abat i Sant Eloi són del 1601, quan la Universitat de Mataró establí, després de discrepàncies internes, decidí que tant traginers com ferrers tinguessin la mateixa importància en les decisions que es prenien. Finalment, però, la metal·lúrgia acabà tenint més pes dintre el gremi. Per aquest motiu, no ens ha d'estranyar que, a mitjan del segle XVIII, el gremi estigués format per 52 artesans del metall, i només 29 traginers.


Matèries: Traginers ; Gremis ; Mutualitats ; Edat moderna
Matèries:Gremi de Traginers de Mataró ; Monte Pío de Sant Antoni Abat de Mataró
Àmbit:Mataró
Cronologia:[1601- 1750]
Accés: https://raco.cat/index.php/TrobadaMaresme/article/view/429141/
Localització: ;


Enllaç permanent a aquest registre



16 / 457
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
El Camí dit dels Contrabandistes, ruta de conquesta carolíngia a la serralada litoral del segle IX / Joaquim Graupera
Graupera i Graupera, Joaquim


En: 253665 Les Vies de comunicació terrestres i els mitjans de transport al Maresme : XVI Trobada d'Entitats de Recerca Local i Comarcal del Maresme. Mataró : Arxiu Comarcal del Maresme, 2024. p. 39-49
 (Comunicacions

El Maresme es va convertir en zona fronterera entre l'imperi carolingi i el poder musulmà des de 785 ?ns a 801 aproximadament. És durant aquest període, sobretot a partir de l'any 800, que la zona compresa per l'actual Maresme patirà les incursions bèl·liques per la conquesta de Barcelona per part de les tropes carolíngies. En l'estudi presentat s'analitza la possible ruta seguida per les tropes carolíngies, a partir de fonts literàries, com les cançons de gesta, i a partir de fonts hagiogrà?ques, que són les més importants. La situació a nivell topogrà?c de fundacions eclesiàstiques carolíngies demostra que la via utilitzada per al trasllat de les tropes i els seus diferents assentaments al pas pel Maresme no deuria ser la Via Augusta sinó per la via dita dels Contrabandistes.


Matèries: Transports i comunicacions ; Epoca carolíngia ; Conquesta cristiana ; Camins ; Contraban ; Alta edat mitjana ; Epoca musulmana ; Frontera ; Ràtzies
Àmbit:Maresme
Cronologia:[785- 801]
Accés: https://raco.cat/index.php/TrobadaMaresme/article/view/429140/
Localització: ;


Enllaç permanent a aquest registre



17 / 457
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
WXIS|fatal error|unavoidable|fmt/inter/refrec/MAXREFS|