La construcción de la red ferroviaria de Barcelona (1848-1992). Apuntes históricos para un proyecto inacabado / Rafael Alcaide González
Alcaide González, RafaelEn:
TST : Transportes, servicios y telecomunicaciones. Madrid, núm. 29 (2015) , p. 12-34
L'any 1848, quan es va inaugurar la primera línia ferroviària, Barcelona era una ciutat emmurallada. Per aquest motiu, les empreses ferroviàries van establir les seves estacions i línies de ferrocarril fora de les muralles, sense estar connectades entre si. Al llarg de la segona meitat del segle XIX, les fusions comercials de les diferents empreses ferroviàries van determinar la necessitat de construir enllaços ferroviaris entre totes les estacions de la ciutat. Per a això es van dissenyar, des de 1859, diversos plans per a la construcció d'enllaços ferroviaris a la ciutat, que sempre van ser implementats de manera parcial, sense conformar una xarxa ferroviària capaç de satisfer la demanda real de viatgers i mercaderies que, de manera creixent, es va produir a la ciutat de Barcelona, durant el segle XX. Actualment, milers de passatgers pateixen diàriament, a la xarxa de ferrocarrils de rodalies de Barcelona, les conseqüències i les incomoditats derivades d'aquestes imprevisions.