Del català a l'escola a l'escola en català a Mollet del Vallès / Jaume Noró Camats
Noró i Camats, JaumeEn:
Notes. Mollet del Vallès, núm. 34 (2019) , p. 215-230 : il. (
Monogràfic)
Número dedicat a: L'educació a Mollet. Una visió de 150 anys (1845-2019). Notes a peu de pàgina. Fonts i bibliografia.
Al final del franquisme, la societat civil catalana va promoure i reivindicar la presència de la llengua pròpia del país a l'escola. A Mollet del Vallès, des de 1967, el mestre dels Col·legis Nous1 Jaume Coll feia classes de català al Casal Cultural en uns cursos subvencionats per la Diputació de Barcelona;2 la llengua catalana estava absent de la normalitat escolar però hi havia petits indicis de la presència del català a l'entorn educatiu: el mateix mestre Coll recomanava a famílies dels seus alumnes fer subscripcions a la revista infantil Cavall Fort; 3 algunes mestres cantaven cançons en català4 a les seves classes o empraren el llibre Beceroles per ensenyar a llegir als seus alumnes catalanoparlants. En aquest article es destacaran els passos que es van fer per normalitzar l'ús de la llengua catalana a les escoles de Mollet del Vallès. Es parlarà de les primeres classes de català fetes de la mà dels mestres d'Òmnium Cultural i de com, durant la transició democràtica, la Generalitat va posar les bases per facilitar-ho. Es donaran dades locals concretes contrastades amb referències d'àmbit català. S'explicarà l'evolució del coneixement del català per part del professorat i dels cursos de reciclatge per adquirir o millorar el nivell de llengua. L'article recollirà també el pas que van fer algunes escoles, durant la dècada de 1980, per passar de les classes de català a les classes en català, i com de difícil va ser posar-ho en marxa. Fins que la Generalitat no va establir el català com a llengua vehicular de l'ensenyament, la presència del català a l'escola anava a ritme diferent a les escoles que aplicaven l'anomenat sistema d'immersió i les que només feien els mínims establerts pel Departament d'Ensenyament. La majoria de les dades que se citen a l'article provenen de documents consultats a l'Arxiu Municipal de Mollet del Vallès. L'article recull més dades concretes de les escoles del sistema públic per la senzilla raó que al citat arxiu hi figuren, de forma centralitzada, més dades dels centres de titularitat pública i que les intervencions municipals han prioritzat tradicionalment els centres de la xarxa pública. En tot cas el que aquí s'explica no deixa de ser una mirada parcial i incompleta del que va ser la posada en marxa de l'escola catalana a Mollet del Vallès.