Educación infantil e industrialización en Cataluña / Josep González Agapito
González-Agapito, JosepEn:
Historia de la Educación. Revista Interuniversitaria. Salamanca, núm. 10 (1991) , p. 135-154
L'expansió i institucionalització de l'educació infantil a Catalunya és un procés lligat estretament al desenvolupament de la industrialització durant el segle XIX i a l'impacte que la revolució industrial té sobre la societat catalana. Especialment no ha d'oblidar-se la subversió que sofreix la família tradicional. Encara que el terme tradicional és potser ambigu, entesa com la defineix Zimmerman o en el sentit de la família monogámica de tipus històric de Engels, aquesta família, al llarg del Vuit-cents sofreix a Catalunya una profunda transformació com a conseqüència del processo industrialitzador i les noves formes econòmiques. En efecte, la família rural o artesanal deixa de ser el grup que dinamitza i organitza l'activitat productiva. La nova forma de producció es troba molt allunyada d'ella tant a l'espai, com, particularment, en la seva estructura (costosos instruments de treball, divisió del treball, reclutament segons aptituds, etc.). A això ha d'afegir-se la crisi dels valors tradicionals i religiosos, que es recolzen en una forma de vida rural, enfront de la creixent urbanització potenciada per la concentració de mà d'obra del processo industrialitzador i el desarrelament que comporta el flux migratori cap a la ciutat.