português | english | français | català

logo

Búsqueda en la base de datos

Base de datos:
FONS
Buscar:
183698 []
Referencias encontradas:
Mostrando:
1 .. 1   en el formato [Estandar]
página 1 de 1


1 / 1
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
Del català a l'escola a l'escola en català a Mollet del Vallès / Jaume Noró Camats
Noró i Camats, Jaume


En: Notes. Mollet del Vallès, núm. 34 (2019) , p. 215-230 : il. (Monogràfic
Número dedicat a: L'educació a Mollet. Una visió de 150 anys (1845-2019). Notes a peu de pàgina. Fonts i bibliografia.

Al final del franquisme, la societat civil catalana va promoure i reivindicar la presència de la llengua pròpia del país a l'escola. A Mollet del Vallès, des de 1967, el mestre dels Col·legis Nous1 Jaume Coll feia classes de català al Casal Cultural en uns cursos subvencionats per la Diputació de Barcelona;2 la llengua catalana estava absent de la normalitat escolar però hi havia petits indicis de la presència del català a l'entorn educatiu: el mateix mestre Coll recomanava a famílies dels seus alumnes fer subscripcions a la revista infantil Cavall Fort; 3 algunes mestres cantaven cançons en català4 a les seves classes o empraren el llibre Beceroles per ensenyar a llegir als seus alumnes catalanoparlants. En aquest article es destacaran els passos que es van fer per normalitzar l'ús de la llengua catalana a les escoles de Mollet del Vallès. Es parlarà de les primeres classes de català fetes de la mà dels mestres d'Òmnium Cultural i de com, durant la transició democràtica, la Generalitat va posar les bases per facilitar-ho. Es donaran dades locals concretes contrastades amb referències d'àmbit català. S'explicarà l'evolució del coneixement del català per part del professorat i dels cursos de reciclatge per adquirir o millorar el nivell de llengua. L'article recollirà també el pas que van fer algunes escoles, durant la dècada de 1980, per passar de les classes de català a les classes en català, i com de difícil va ser posar-ho en marxa. Fins que la Generalitat no va establir el català com a llengua vehicular de l'ensenyament, la presència del català a l'escola anava a ritme diferent a les escoles que aplicaven l'anomenat sistema d'immersió i les que només feien els mínims establerts pel Departament d'Ensenyament. La majoria de les dades que se citen a l'article provenen de documents consultats a l'Arxiu Municipal de Mollet del Vallès. L'article recull més dades concretes de les escoles del sistema públic per la senzilla raó que al citat arxiu hi figuren, de forma centralitzada, més dades dels centres de titularitat pública i que les intervencions municipals han prioritzat tradicionalment els centres de la xarxa pública. En tot cas el que aquí s'explica no deixa de ser una mirada parcial i incompleta del que va ser la posada en marxa de l'escola catalana a Mollet del Vallès.


Matèries: Franquisme ; Tardofranquisme ; Transició democràtica ; Ensenyament del català ; Ensenyament en català ; Mestres ; Normalització lingüística ; Immmersió lingüística
Matèries:Ommium Cultural
Àmbit:Mollet del Vallès
Cronologia:[1967 - 1990]
Accés: https://www.raco.cat/index.php/Notes/article/view/348716
Localització: Biblioteca de Catalunya; Institut Ramon Muntaner; Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona; B. Centre de Lectura de Reus; UAB: Humanitats (Hemeroteca); Museu de Granollers (Àrea d'Història); Universitat de Girona; B. Can Pedrals (Granollers); Universitat de Lleida; B. Can Mulà (Mollet del Vallès); Universitat Pompeu Fabra; Universitat Rovira i Virgili; Biblio(a)teneu (Sant Fost de Campsentelles); Arxiu Comarcal del Vallès Oriental (Hemeroteca Municipal Josep Móra de Granollers); B. La Grua (Montmeló); Centre d'Estudis de Granollers; Arxiu Històric de Sabadell


Enllaç permanent a aquest registre



página 1 de 1

Base de datos  FONS : Formulario avanzado

   
Buscar:
en el campo:
 
1     
2   
3