português | español | english | français |

logo

Cerca a la base de dades

Base de dades:
fons
Cercar:
NUBIOLA DE CASTELLARNAU, XAVIER []
Referències trobades:
Mostrant:
1 .. 4   en el format [Estàndard]
pàgina 1 de 1


1 / 4
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
Infrastructures hidràuliques de drenatge del ferrocarril de Barcelona-Mataró-Maçanet/Massanes pel litoral / Xavier Nubiola Castellarnau
Nubiola de Castellarnau, Xavier


En: 186695 Aigua : recurs vital, social, cultural i econòmic al Maresme : XIIa Trobada d'Entitats de Recerca Local i Comarcal del Maresme, Dosrius, 5 de maig de 2018. [Mataró] : Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura : Arxiu Comarcal del Maresme, 2019. p. 238-251

Bibliografia.

El ferrocarril de Mataró, inaugurat el 28 d'octubre de 1848, va ser el primer a construir ponts pel litoral per creuar les lleres de rius i rieres. Els ponts inicials de la línia es van construir íntegrament de fusta1, pel menor cost i rapidesa de construcció. Mentre que les petites obres de drenatge, es van fer en fàbrica de maó, ajuntada amb morter de calç i sorra, però sent algunes obertes, també eren cobertes de fusta2. Amb diferència, el pont de major longitud era el del riu Besòs, d'uns 334 metres, seguit pel de la riera d'Argen-tona, d'uns 116 metres. El projecte es va confiar als anglesos, l'enginyer Joseph Locke i el contractista Mackenzie & Brassey. A causa de les elevades despeses de manteniment dels ponts de fusta, el 1851 es pren la decisió de substituir-los successivament en els anys següents per fàbrica de maó i pedra, en combinació amb bigues metàl·liques de ferro al tauler. La línia es va continuar fins a l'entroncament amb el ferrocarril de Granollers, sota la direcció de l'enginyer català Joaquim Carrera Sayrol, però ja sense quasi cap obra de fusta.


Matèries: Xarxa ferroviària ; Infraestructures de transport ; Litoral ; Recursos hídrics ; Ponts ; Materials de construcció
Àmbit:Barcelona ; Mataró ; Maçanet de la Selva ; Massanes
Cronologia:[1848 - 2018]
Accés: https://www.raco.cat/index.php/TrobadaMaresme/article/view/353580/444590
Localització: Biblioteca de Catalunya; Universitat de Barcelona; Arxiu Nacional de Catalunya


Enllaç permanent a aquest registre



2 / 4
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
La Veritable història de la locomotora de Mataró / Xavier Nubiola de Castellarnau
Nubiola de Castellarnau, Xavier


En: Sessió d'Estudis Mataronins. Mataró. Vol. 2016, núm. XXXIII (2016) , p. 35-37 + [p. 107-138 : il.]
Resums de les comunicacions presentades. El número en paper de la revista inclou CD amb el text complet de les comunicacions. Sessió celebrada el 19 de novembre de 2016. Bibliografia. Notes. Inclou apèndix gràfic.


Matèries: Ferrocarrils ; Xarxa ferroviària ; Vehicles ; Construcció ; Maquinària industrial ; Enginyeria
Àmbit:Mataró ; Catalunya
Cronologia:[1845 - 1950]
Accés: https://www.raco.cat/index.php/SessioEstudisMataronins/article/view/331058
Localització: Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona; Biblioteca de Catalunya; Universitat de Girona; B. Pompeu Fabra (Mataró); UAB: Humanitats (Hemeroteca); Universitat Pompeu Fabra; Universitat Rovira i Virgili; Universitat de Barcelona; B. Pare Fidel Fita (Arenys de Mar); Institut Ramon Muntaner; UAB: Sibhil·la


Enllaç permanent a aquest registre



3 / 4
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
La Influencia del ferrocarril en l'urbanisme del Maresme / Xavier Nubiola de Castellarnau
Nubiola de Castellarnau, Xavier


En: 176121 El Desenvolupament urbanístic dels pobles del Maresme. XI Trobada d'Entitats de Recerca Local i Comarcal del Maresme, Vilassar de Mar, 6 de maig de 2017. Vilassar de Mar : Centre d'Estudis Vilassarencs, 2018. p. 237-249


El tren té molt a veure amb el paisatge, urbanisme, demografia i economia del Maresme. A inicis del segle XX la companyia MZA va decidir fer grans inversions per millorar la qualitat del servei. Va construir grans i modernes estacions de passatgers i va separar les zones del servei de passatgers i de mercaderies, destinant les antigues estacions a la càrrega i descàrrega. Va instal·lar la doble via i renovar el balast i carrils, junt amb moltes altres millores tècniques en seguretat, comunicacions i maquinària. L'electrificació va arribar amb el tren i va contribuir a la modernització dels sistemes de producció. El tren de la costa va ser en el primer terç de segle un transport ràpid, freqüent, còmode i segur, al nivell de la modernitat europea. Un cas que mostra que el ferrocarril, tractat amb projecció de futur, és un factor dinamitzador del territori .


Matèries: Urbanisme ; Xarxa ferroviària ; Ferrocarrils ; Infraestructures de transport ; Estacions de ferrocarril ; Electrificació ; Transport ferroviari
Àmbit:Maresme
Cronologia:[1848 - 1936]
Accés: http://www.raco.cat/index.php/TrobadaMaresme/article/view/335659/426472
Localització: Arxiu Nacional de Catalunya; B. Pare Fidel Fita (Arenys de Mar); B. Ilturo (Cabrera de Mar); B. de Cabrils; B. Can Milans (Caldes d'Estrac); B. Can Salvador de la Plaça (Callella); B. Gual i Pujadas (Canet de Mar); B. La Cooperativa (Malgrat de Mar); B. Tirant Lo Blanc (Montgat); B. Enric Miralles (Palafolls); Biblioteca Jaume Perich i Escala (Premià de Dalt); B. de Sant Andreu de Llavaneres; B. Pública (Sant Pol de Mar); B. La Muntala (Sant Vicenç de Montalt); B. Can Llaurador (Teià); B. Can Baratau (Tiana); B. Popular (Tordera); Biblioteca Ernest Lluch i Martín (Vilassar de Mar); Institut Ramon Muntaner; UAB: Sibhil·la


Enllaç permanent a aquest registre



4 / 4
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
Arqueologia industrial del primer ferrocarril peninsular de Barcelona a Mataró (1848) / Xavier Nubiola de Castellarnau
Nubiola de Castellarnau, Xavier


En: Sessió d'Estudis Mataronins. Mataró. Vol. 2015, núm. XXXII (2016) , p. 43-45 + [p. 159-168 : il.]
Resums de les comunicacions presentades. El número en paper de la revista inclou CD amb el text complet de les comunicacions. Sessió celebrada el 28 de novembre de 2015. Notes i bibliografia.


Matèries: Arqueologia industrial ; Patrimoni cultural ; Ferrocarrils ; Objectes de museus ; Fonts documentals
Àmbit:Mataró ; Barcelona
Cronologia:1848
Accés: http://www.raco.cat/index.php/SessioEstudisMataronins/article/view/321562
Localització: Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona; Biblioteca de Catalunya; Universitat de Girona; B. Pompeu Fabra (Mataró); UAB: Humanitats (Hemeroteca); Universitat Pompeu Fabra; Universitat Rovira i Virgili; Universitat de Barcelona; B. Pare Fidel Fita (Arenys de Mar); Institut Ramon Muntaner; UAB: Sibhil·la


Enllaç permanent a aquest registre



pàgina 1 de 1

Base de dades  fons : Formulari avançat

   
Cercar:
en el camp:
 
1     
2   
3