Alberto Bonet y su estudio sobre la conciencia moral del niño (1927) : a propósito de los primeros trabajos sobre la educación moral en la Universidad de Barcelona = Alberto Bonet and his study on the moral conscience of the child (1927) : A propos of the first works on moral education at the University of Barcelona / Montserrat Payà Sánchez, Conrad Vilanou Torrado
Payá Sánchez, MontserratEn:
Historia de la Educación. Revista Interuniversitaria. Salamanca, núm. 35 (2016) , p. 237-269 (
Estudios)
Notes a peu de pàgina. Resums en castellà i anglès.
En aquest treball els autors presenten una anàlisi històrica de la tradició filosòfica catalana (Ramón Martí de Eixalá, Francisco J. Llorens Barba, Tomás Carreras Artau, etc.) que es caracteritza per una filosofia de la consciència, d'innegables conseqüències educatives. Si a Madrid va triomfar el krausisme, a Catalunya es va aclimatar l'escola del sentit comú que destaca la consciència tant en l'ordre del coneixement com en la praxi moral. L'arribada de Tomás Carreras Artau a la càtedra d'Ètica de la Universitat de Barcelona en 1912 va propiciar l'aparició d'un Seminari, entre els treballs del qual sobresurt el llibre d'Alberto Bonet -futur dirigent de l'Acció Catòlica Espanyola- sobre la consciència moral del nen (1927). A pesar que aquest Seminari d'Ètica va quedar una miqueta arraconat pel Seminari de Pedagogia que va obrir Joaquín Xirau el 1930, la veritat és que el magisteri d'Alejandro Sanvisens -el deixeble predilecte de Tomás Carreras Artau- va permetre la configuració d'una pedagogia de la consciència que es troba a la base dels estudis sobre educació moral generats a la Universitat de Barcelona, a l'abric del GREM (Grup de Recerca en Educació Moral), fundat en 1988.