português | español | english | français |

logo

Cerca a la base de dades

Base de dades:
fons
Cercar:
DIDACTICA []
Referències trobades:
104   [Refinar la cerca]
Mostrant:
1 .. 20   en el format [Estàndard]
pàgina 1 de 6
anar a la pàgina                


1 / 104
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
L'Arqueologia entra a l'institut : experiència didàctica a l'Institut Angeleta Ferrer de Sant Cugat del Vallès / Anabel Ortiz López, Sònia Mañé Orozco, Antoni Bardavio Novi
Ortiz López, Anabel


En: Gausac. Sant Cugat del Vallès, núm. 56 (2023) , p. 115-124 : il. (Didàctica i medi local


Matèries: Ensenyament secundari ; Arqueologia ; Ensenyament de la història ; Metodologia didàctica
Matèries:IES Angeleta Ferrer de Sant Cugat del Vallès
Àmbit:Sant Cugat del Vallès
Cronologia:2022 - 2023
Autors add.:Mañé Orozco, Sònia ; Bardavio i Novi, Antoni
Accés: https://raco.cat/index.php/GAUSAC/article/view/431031
Localització: Biblioteca Gabriel Ferrater (Sant Cugat del Vallès); Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona; Biblioteca de Catalunya; UAB: Humanitats (Hemeroteca); Universitat de Barcelona; Arxiu Històric de Sabadell; Universitat Pompeu Fabra; Universitat Politècnica de Catalunya; Universitat Rovira i Virgili


Enllaç permanent a aquest registre



2 / 104
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share Text complet
Bookmark and Share
Recreació històrica de la Guerra Civil espanyola i formació universitària / Laura Martíinez Jiménez, Gemma Sebares Valle
Martínez Jiménez, Laura


En: Ebre 38. Revista Internacional de la Guerra Civil. 1936-1939. Barcelona, núm. 13 (2023) , p. 227-238 : il. (Patrimoni, didàctica i recreació
Bibliografia. Resums en català i anglès.

La recreació històrica, el re-enactment, és una activitat que té projecció en els espais formals i no formals d'ensenyament aprenentatge. A la Universitat de Barcelona s'han desenvolupat diverses experiències per promocionar la recreació històrica que han considerat, entre altres períodes, el de la Guerra Civil espanyola. De manera congruent a les pràctiques desenvolupades en altres països europeus, les activitats de recreació han obviat qualsevol recreació vinculada al feixisme i s'han centrat en l'entorn civil i militar republicà. Les estratègies desenvolupades s'han centrat en els estudiants del grau de mestre d'educació primària i els del màster de gestió del patrimoni i museologia. L'objectiu en tots dos casos ha estat el de preparar futurs professionals de l'entorn de la didàctica i la comunicació historicoarqueològica (en aules o museus) a considerar les possibilitats de la recreació històrica per aproximar un tema tan complex, i socialment tan sensible com és el de la Guerra Civil espanyola.


Matèries: Guerra civil espanyola ; Metodologia didàctica ; Ensenyament superior ; Ensenyament de la història ; Universitats
Matèries:Universitat de Barcelona
Àmbit:Barcelona ; Catalunya
Cronologia:1936 - 1939; 2023
Autors add.:Sebares Valle, Gemma
Accés: https://raco.cat/index.php/Ebre/article/view/423334
https://revistes.ub.edu/index.php/ebre38/article/view/44921
Localització: Biblioteca de Catalunya; Universitat Autònoma de Barcelona; Universitat de Barcelona; Universitat de Girona; Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya; Universitat Politècnica de Catalunya; Universitat Rovira i Virgili


Enllaç permanent a aquest registre



3 / 104
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share Text complet
Bookmark and Share
Treball fotogràfic "Itinerari d'una memòria enfrontada" / Oriol Riart Arnalot
Riart i Arnalot, Oriol


En: Ebre 38. Revista Internacional de la Guerra Civil. 1936-1939. Barcelona, núm. 13 (2023) , p. 239-247 : il. (Patrimoni, didàctica i recreació
Bibliografia. Resums en castellà i anglès.

L'any 2017 l'Ajuntament i la Universitat de Barcelona van emprendre un projecte per recuperar i dignificar els espais de l'hospital de campanya del Molar (Priorat) a partir d'una exposició singular que presentés la problemàtica de la sanitat de l'Exèrcit Popular durant la Guerra Civil Espanyola i més concretament, durant la Batalla de l'Ebre. A la proposta es va assajar un nou model integral de museografia social, de cost i manteniment sostenibles, que volia donar protagonisme a les emocions, i en la qual tingués protagonisme una iconografia estàtica i cinètica generada a partir de grups de recreació històrica. Aquesta proposta havia de ser congruent amb la utilització d'escenografies didàctiques i l'exposició d'una col·lecció extraordinària de medicina i cirurgia de guerra.


Matèries: Guerra civil espanyola ; Memòria històrica ; Fotografia ; Memòries ; Patrimoni cultural ; Exposicions culturals ; Metodologia didàctica ; Museologia
Àmbit:Catalunya
Cronologia:1938; 2023
Accés: https://raco.cat/index.php/Ebre/article/view/423335
https://revistes.ub.edu/index.php/ebre38/article/view/44922
Localització: Biblioteca de Catalunya; Universitat Autònoma de Barcelona; Universitat de Barcelona; Universitat de Girona; Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya; Universitat Politècnica de Catalunya; Universitat Rovira i Virgili


Enllaç permanent a aquest registre



4 / 104
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share Text complet
Bookmark and Share
Hospital del Molar. Un caso de museografía social / Júlia Castell Villanueva, Frances-Xavier Hernàndez Cardona, Isabel Boj Cullel
Castell Villanueva, Júlia


En: Ebre 38. Revista Internacional de la Guerra Civil. 1936-1939. Barcelona, núm. 13 (2023) , p. 229-259 : il. (Patrimoni, didàctica i recreació
Bibliografia. Resums en castellà i anglès.

L'any 2017 l'Ajuntament i la Universitat de Barcelona van emprendre un projecte per recuperar i dignificar els espais de l'hospital de campanya del Molar (Priorat) a partir d'una exposició singular que presentés la problemàtica de la sanitat de l'Exèrcit Popular durant la Guerra Civil Espanyola i més concretament, durant la Batalla de l'Ebre. A la proposta es va assajar un nou model integral de museografia social, de cost i manteniment sostenibles, que volia donar protagonisme a les emocions, i en la qual tingués protagonisme una iconografia estàtica i cinètica generada a partir de grups de recreació històrica. Aquesta proposta havia de ser congruent amb la utilització d'escenografies didàctiques i l'exposició d'una col·lecció extraordinària de medicina i cirurgia de guerra.


Matèries: Guerra civil espanyola ; Batalla de l'Ebre ; Sanitat militar ; Exèrcit ; Hospitals ; Patrimoni cultural ; Museus especialitzats ; Exposicions culturals ; Metodologia didàctica ; Museologia
Matèries:Centre d'Interpretació de l'Hospital del Molar
Àmbit:Molar, el
Cronologia:1936 - 1939; 2023
Autors add.:Hernàndez i Cardona, Francesc Xavier ; Boj Cullell, Isabel
Accés: https://raco.cat/index.php/Ebre/article/view/423336
https://revistes.ub.edu/index.php/ebre38/article/view/44933
Localització: Biblioteca de Catalunya; Universitat Autònoma de Barcelona; Universitat de Barcelona; Universitat de Girona; Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya; Universitat Politècnica de Catalunya; Universitat Rovira i Virgili


Enllaç permanent a aquest registre



5 / 104
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share Text complet
Bookmark and Share
El Refugi antiaeri de Torre Balldovina (Santa Coloma de Gramenet). Un cas de museografia social / Rafael Sospedra Roca, Franc Jaume Martí, Paula Jardón Giner
Sospedra i Roca, Rafael


En: Ebre 38. Revista Internacional de la Guerra Civil. 1936-1939. Barcelona, núm. 13 (2023) , p. 261-275 : il. (Patrimoni, didàctica i recreació
Bibliografia. Resums en català i anglès.

Els refugis antiaeris constitueixen una part rellevant del patrimoni de la Guerra Civil a Catalunya. Tanmateix, el nombre de refugis visitables és escàs, i els que presenten opcions de museïtzació encara són menys. El refugi de Torre Balldovina, a Santa Coloma de Gramenet, inaugurat el 2023, és un dels pocs que presenta una museïtzació de darrera generació. Es tracta d'un refugi de galeria de dimensions reduïdes en el qual es fa difícil inserir museografia, i fins i tot presenta una circulació complexa per raó de l'estretor dels passadissos. Aquests problemes són extensibles a la major part dels refugis de galeria del país. La importància del model de museografia aplicat a Torre Balldovina rau, precisament, en el fet que proposa una museografia atractiva i que s'insereix en la denominada museografia social caracteritzada per una inequívoca voluntat didàctica i per utilitzar elements i tecnologies sostenibles, de cost raonables i vinculades al territori. En el cas de Torre Balldovina la intel·ligent utilització dels elements audiovisuals i escenogràfics defineixen un nou tipus de model amb possibilitats de reaplicació en el patrimoni vinculat a la guerra aèria.


Matèries: Guerra civil espanyola ; Refugis antiaeris ; Patrimoni cultural ; Museus municipals ; Museologia
Matèries:Museu Torre Balldovina de Santa Coloma de Gramenet
Àmbit:Santa Coloma de Gramenet
Cronologia:1936 - 1939; 2023
Autors add.:Jaume Martí, Franc ; Jardón Giner, Paula
Accés: https://raco.cat/index.php/Ebre/article/view/423337
https://revistes.ub.edu/index.php/ebre38/article/view/45148
Localització: Biblioteca de Catalunya; Universitat Autònoma de Barcelona; Universitat de Barcelona; Universitat de Girona; Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya; Universitat Politècnica de Catalunya; Universitat Rovira i Virgili


Enllaç permanent a aquest registre



6 / 104
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share Text complet
Bookmark and Share
Tallers didàctics a l'entorn de la Guerra Civil Espanyola / Annie Wilson-Daily, Maria Feliu-Torruella
Wilson Daily, Ann E.


En: Ebre 38. Revista Internacional de la Guerra Civil. 1936-1939. Barcelona, núm. 13 (2023) , p. 277-288 : il. (Patrimoni, didàctica i recreació
Bibliografia. Resums en català i anglès.

L'experiència existent sobre tallers didàctics de la Guerra Civil Espanyola per a entorns formals i no formals d'ensenyament-aprenentatge és molt limitada. El present estudi descriu una praxi empírica quant a disseny i experimentació de tallers didàctics sobre la guerra del 1936-1939, desenvolupada en contexts de formació universitària de professorat, professionals del patrimoni i estudiants de primària i secundària. El conjunt de pràctiques que es descriuen ha possibilitat la consolidació de models de tallers versàtils que es poden aplicar i desenvolupar, amb les oportunes correccions i ajustaments, a diferents temàtiques vinculades a la Guerra Civil Espanyola. Les propostes de taller tenen un caràcter funcional, i s'apliquen indistintament en entorns formals i no formals d'ensenyament-aprenentatge. La Guerra Civil es considera des de punts de vista molt diversos, predominant una visió civil i de vida quotidiana sobre el conflicte.


Matèries: Guerra civil espanyola ; Metodologia didàctica ; Tallers d'història ; Recursos educatius
Àmbit:Catalunya
Cronologia:1936 - 1939; 2023
Autors add.:Feliu i Torruella, Maria
Accés: https://raco.cat/index.php/Ebre/article/view/423338
https://revistes.ub.edu/index.php/ebre38/article/view/45155
Localització: Biblioteca de Catalunya; Universitat Autònoma de Barcelona; Universitat de Barcelona; Universitat de Girona; Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya; Universitat Politècnica de Catalunya; Universitat Rovira i Virgili


Enllaç permanent a aquest registre



7 / 104
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
I de sobte una troballa, una carta antiga al Mercantic! / Antoni Bardavio Novi, Laura Casado Domingo, Sònia Mañé Orozco
Bardavío i Novi, Antoni


En: Gausac. Sant Cugat del Vallès, núm. 55 (2022) , p. 179-187 (Didàctica i medi local
Bibliografia i notes.


Matèries: Fonts documentals ; Epistolari ; Ensenyament de llengües ; Ensenyament de llengües ; Ensenyament secundari ; Metodologia didàctica
Àmbit:Sant Cugat del Vallès
Cronologia:[2022]
Autors add.:Casado Domingo, Laura ; Mañé Orozco, Sònia
Accés: https://raco.cat/index.php/GAUSAC/article/view/420061
Localització: Biblioteca Gabriel Ferrater (Sant Cugat del Vallès); Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona; Biblioteca de Catalunya; UAB: Humanitats (Hemeroteca); Universitat de Barcelona; Arxiu Històric de Sabadell; Universitat Pompeu Fabra; Universitat Politècnica de Catalunya; Universitat Rovira i Virgili


Enllaç permanent a aquest registre



8 / 104
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share Text complet
Bookmark and Share
El Fortí de Cunit. Recreació didàctica d'estructures defensives / Rafael Sospedra-Roca, Francesc Xavier Hernàndez-Cardona
Sospedra i Roca, Rafael


En: Ebre 38. Revista Internacional de la Guerra Civil. 1936-1939. Barcelona, núm. 12 (2022) , p. 167-181 : il. (Patrimoni, didàctica i recreació

Durant la Guerra Civil espanyola els fortins de formigó es van utilitzar àmpliament amb finalitats defensives. A Catalunya es van aplicar a la defensa de costes. Es conserva una part significativa d'aquestes fortificacions i fins i tot algunes han estat restaurades. Cunit (Tarragona) és un cas singular. No se centra en la recuperació o la reconstrucció, sinó en la recreació. Un dels fortins més significatius de la localitat, el ®Fortí del Torrent», ubicat prop de la platja, va ser totalment arrasat durant els anys setanta del segle passat. L'any 2021 es va decidir recrear parcialment la construcció desapareguda, amb finalitats didàctiques i turístiques. El procés, dissenyat pel grup de recerca DIDPATRI de la Universitat de Barcelona, ??va implicar una experiència de memòria històrica i patrimonial singular, centrada en la recreació d'un artefacte desaparegut. En aquest sentit, la intervenció (amb els seus problemes i encerts) constitueix un model amb possibilitats de reaplicació.


Matèries: Guerra civil espanyola ; Fortificacions ; Patrimoni cultural ; Projectes ; Guies didàctiques
Àmbit:Cunit
Cronologia:1936 - 1939; 2021
Autors add.:Hernàndez i Cardona, Francesc Xavier
Accés: https://raco.cat/index.php/Ebre/article/view/411547
https://doi.org/10.1344/ebre38.2022.12.41238
Localització: Biblioteca de Catalunya; Universitat Autònoma de Barcelona; Universitat de Barcelona; Universitat de Girona; Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya; Universitat Politècnica de Catalunya; Universitat Rovira i Virgili


Enllaç permanent a aquest registre



9 / 104
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share Text complet
Bookmark and Share
Visita al front del Pallars. Les fortificacions de Sant Joan de Vilamur / Oriol Riart Arnalot
Riart i Arnalot, Oriol


En: Ebre 38. Revista Internacional de la Guerra Civil. 1936-1939. Barcelona, núm. 12 (2022) , p. 201-213 : il. (Patrimoni, didàctica i recreació

La aportació vol ser una eina pedagògica i didàctica, adreçada a l'ensenyament secundari, per a iniciar-se en l'estudi del que va ser la Guerra Civil al Pallars Sobirà. S'incideix especialment en el patrimoni bèl·lic de Sant Joan de Vilamur (Soriguera). Les seves fortificacions son de les millors conservades de Catalunya. La visita a Sant Joan de Vilamur es planteja de manera contextualitzada tractant els més diversos aspectes de tècnica i tecnologia militar, però també de vida quotidiana. La voluntat del treball es incidir en els alumnes de l'Ensenyament Secundari Obligatori, per donar a conèixer aspectes diversos de la guerra civil a partir d'una lectura històrico-arqueològica de les estructures d'un conjunt patrimonial.


Matèries: Guerra civil espanyola ; Fortificacions ; Patrimoni cultural ; Guies didàctiques
Àmbit:Vilamur - Soriguera
Cronologia:1936 - 1939; 2023
Accés: https://raco.cat/index.php/Ebre/article/view/411553
https://doi.org/10.1344/ebre38.2022.12.41240
Localització: Biblioteca de Catalunya; Universitat Autònoma de Barcelona; Universitat de Barcelona; Universitat de Girona; Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya; Universitat Politècnica de Catalunya; Universitat Rovira i Virgili


Enllaç permanent a aquest registre



10 / 104
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share Text complet
Bookmark and Share
Dones de la República i la Guerra. Taller didàctic / Isabel Boj-Cullell, Maria Feliu-Torruella, Gemma Sebares Valle, Annie Wilson-Daily, David Íñiguez Gràcia



En: Ebre 38. Revista Internacional de la Guerra Civil. 1936-1939. Barcelona, núm. 12 (2022) , p. 215-226 : il. (Patrimoni, didàctica i recreació

El treball presenta un taller sobre dones que van tenir un protagonisme rellevant durant el període de la II república i la Guerra Civil espanyola. El llistat es centra en 26 casos dels més diversos camps culturals i professionals. La voluntat es fer una aproxima-ció senzilla però efectiva a aquestes persones. El taller està destinat a alumnes d'ensenyament secundari i, a criteri del docent o a iniciativa dels alumnes pot ser ampliat i matitzat tant com es vulgui.


Matèries: República espanyola II ; Guerra civil espanyola ; Dona ; Història de la dona ; Tallers d'història ; Guies didàctiques ; Ensenyament secundari
Àmbit:Catalunya
Cronologia:1931 - 1939
Autors add.:Boj Cullell, Isabel ; Feliu i Torruella, Maria ; Sebares Valle, Gemma ; Wilson Daily, Ann E. ; Iñiguez i Gracia, David
Accés: https://raco.cat/index.php/Ebre/article/view/411572
https://doi.org/10.1344/ebre38.2022.12.41243
Localització: Biblioteca de Catalunya; Universitat Autònoma de Barcelona; Universitat de Barcelona; Universitat de Girona; Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya; Universitat Politècnica de Catalunya; Universitat Rovira i Virgili


Enllaç permanent a aquest registre



11 / 104
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
La Mesura del temps a l'Educació Primària. Rellotges de sol a Sant Cugat del Vallès / Antoni Bardavio Novi, Sergi Chàfer Buzzi, Sònia Mañé Orozco
Bardavío i Novi, Antoni


En: Gausac. Sant Cugat del Vallès, núm. 54 (2021) , p. 131-144 : il. (Didàctica i medi local
Bibliografia i notes.

Els primers mètodes per saber l'hora del dia es basaven en la determinació de la posició i de la trajectòria del sol, mitjançant l'observació de les ombres que els seus raigs projecten. I aquest és l'origen del rellotge de sol. Si bé són vint-i-nou els rellotges de sol que es troben al terme municipal de Sant Cugat del Vallès, hem triat quatre que per les seves qualitats estètiques i històriques són especialment significatius.


Matèries: Ensenyament primari ; Guies didàctiques ; Metodologia didàctica ; Rellotges de sol
Àmbit:Sant Cugat del Vallès
Cronologia:2021
Autors add.:Chàfer Buzzi, Sergi ; Mañé Orozco, Sònia
Accés: https://raco.cat/index.php/GAUSAC/article/view/406213
Localització: Biblioteca Gabriel Ferrater (Sant Cugat del Vallès); Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona; Biblioteca de Catalunya; UAB: Humanitats (Hemeroteca); Universitat de Barcelona; Arxiu Històric de Sabadell; Universitat Pompeu Fabra; UAB: Sibhil·la; Universitat Politècnica de Catalunya; Universitat Rovira i Virgili


Enllaç permanent a aquest registre



12 / 104
seleccionar
imprimir

Bookmark and Share
El Col·legi de la Bona Vida / Rafael d'Amat i de Cortada, baró de Maldà
Amat i de Cortada, Rafael d' (Maldà)


Barcelona : Barcanova, 1993
206 p. : il. ; 21 cm (Biblioteca didàctica de literatura catalana, 31) 
ISBN 8475338216



Matèries: Dietari ; Noblesa ; Anecdotari ; Vida social ; Vida quotidiana
Matèries: Amat i de Cortada, Rafael d' (1746-1819) ; Maldà, Baró de
Àmbit:Barcelona ; Catalunya
Cronologia:[1769 - 1816]
Autors add.:Aritzeta i Abad, Margarida (Ed.)
Localització: Biblioteca de Catalunya; Universitat Autònoma de Barcelona; Universitat Rovira i Virgili; Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya; Arxiu Nacional de Catalunya; B. Centre de Lectura de Reus


Enllaç permanent a aquest registre



13 / 104
seleccionar
imprimir

Bookmark and Share
La Farinera de Castelló d'Empúries / Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya ; [coordinació: Magda Fernàndez i Cervantes ; textos: Carme Gilabert i Valldeperez, [et al.] ; dibuixos: Jordi Ballonga]



2a ed.
Castelló d'Empúries : Ecomuseu Farinera Castelló d'Empúries, [2010]
23 p. : il. ; 30 cm (Quaderns de didàctica i difusió, 12) 
ISBN 9788439384045



Matèries: Indústria farinera ; Molins fariners ; Indústria alimentària ; Guies didàctiques ; Instal·lacions industrials ; Ecomuseus ; Museus especialitzats
Matèries:Farinera de Castelló d'Empúries
Àmbit:Castelló d'Empúries
Cronologia:[0000 - 2010]
Autors add.:Fernàndez i Cervantes, Magda (Dir.) ; Gilabert i Valldeperez, Carme
Autors add.:Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya ; Ecomuseu-Farinera de Castelló d'Empúries
Localització: Biblioteca de Catalunya; B. Fages de Climent (Figueres); B. Ramon Bordas i Estragués (Castelló d'Empúries); B. Lambert Mata (Ripoll)


Enllaç permanent a aquest registre



14 / 104
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share Text complet
Bookmark and Share
El Grup de Recerca i Investigació d'Espais de la Guerra Civil (GRIEGC) / Adrián Cabezas Sánchez
Cabezas Sánchez, Adrián


En: Ebre 38. Revista Internacional de la Guerra Civil. 1936-1939. Barcelona, núm. 11 (2021) , p. 199-218 : il. (Patrimoni, didàctica i recreació
Referències bibliogràfiques. Resums en català i anglès.

La Guerra Civil espanyola és un dels conflictes bèl·lics que més literatura ha dei-xat, sobretot des de la disciplina històrica o literària. En canvi, des de l'equip del Grup de Recerca i d'Investigació d'Espais de la Guerra Civil (GRIEGC), es vol donar un punt de vista diferent al conflicte, centrant-se especialment en la seva vessant més patrimonial. L'activitat de GRIEGC, portada a terme en els darrers anys sobretot a Catalunya i l'Aragó, pretén la recuperació d'aquest patrimoni encara existent, utilitzant una metodologia ba-sada a través de la investigacióhistòrica i el propi treball de camp, que permeti rescatar de l'oblit aquest conjunt patrimonial vinculat amb la Guerra Civil.


Matèries: Guerra civil espanyola ; Investigació científica ; Patrimoni cultural ; Memòria històrica
Matèries:Grup de Recerca i Investigació d'Espais de la Guerra Civil : GRIEGC
Àmbit:Catalunya ; Aragó
Cronologia:1936 - 1939; 2020
Accés: https://raco.cat/index.php/Ebre/article/view/393822
https://doi.org/10.1344/e38.v11i11.36887
Localització: Biblioteca de Catalunya; Universitat Autònoma de Barcelona; Universitat de Barcelona; Universitat de Girona; Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya; Universitat Politècnica de Catalunya; Universitat Rovira i Virgili


Enllaç permanent a aquest registre



15 / 104
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share Text complet
Bookmark and Share
La Guerra civil als centres educatius : entendre el conflicte tocant la història / Antoni Bardavio Novi, Sònia Mañé Orozco, Xavier Tort Bisbal
Bardavio i Novi, Antoni


En: Ebre 38. Revista Internacional de la Guerra Civil. 1936-1939. Barcelona, núm. 11 (2021) , p. 221-232 : il. (Patrimoni, didàctica i recreació
Referències bibliogràfiques. Resums en català i anglès.

L'any 2020 el Camp d'Aprenentatge de la Noguera (CdAde la Noguera), un Ser-vei Educatiu de la Generalitat de Catalunya, engega l'oferta educativa curricular "La Guerra civil als centres educatius". La proposta es posa en marxa per la necessitat, entre d'altres, de vivenciar, apropar i tocar la història a l'etapa de batxillerat que manté en l'or-ganització escolar una manca de temps que dificulta les sortides a museus i espais patri-monials i didàctics, que alteren el ritme del centre degut a la pressió del calendari escolar.L'objectiu principal d'aquesta oferta educativa és la de la reconstrucció històrica, emprant una metodologia activa i vivencial basada en l'estudi de fonts materials, combinada amb la pràctica d'una activitat d'investigació basada en una excavació arqueològica simulada. Per desenvolupar aquesta experiència d'aprenentatge, que no es pot realitzar a l'aula, es necessita espai del pati escolar i la col·laboració del CdA de la Noguera.Una experiència vivencial que compta amb un alumnat protagonista que s'apropa a la història d'aquest conflicte bèl·lic de manera empàtica i emotiva, en un ambient de treball i aprenentatge en què l'alumnat aprèn de forma cooperativa a partir d'un estudi de cas.


Matèries: Guerra civil espanyola ; Centres d'ensenyament ; Ensenyament secundari ; Metodologia didàctica ; Arqueologia ; Memòria històrica
Matèries:Camp d'Aprenentatge de la Noguera
Àmbit:Noguera ; Catalunya
Cronologia:1936 - 1939; 2020
Autors add.:Mañé Orozco, Sònia ; Tort Bisbal, Xavier
Accés: https://raco.cat/index.php/Ebre/article/view/393825
https://doi.org/10.1344/e38.v11i11.36888
Localització: Biblioteca de Catalunya; Universitat Autònoma de Barcelona; Universitat de Barcelona; Universitat de Girona; Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya; Universitat Politècnica de Catalunya; Universitat Rovira i Virgili


Enllaç permanent a aquest registre



16 / 104
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
Dones, massa sovint invisibles, que espliquen la història. La biografia com a eina d'investigació històrica a les aules d'educació secundària / Antoni Bardavio Novi, Sònia Mañé Orozco
Bardavio i Novi, Antoni


En: Gausac. Sant Cugat del Vallès, núm. 52-53 (2019-20) , p. 231-238 (Didàctica i medi local
Bibliografia i webgrafia.

Com podem actuar per eliminar els prejudicis i estereotips de gènere que es generen des de la infància, per contribuir en la transformació cap a una societat més justa i igualitària? Sí, comencem a saber que les dones han estat importants per exemple en la ciència o l'art, però no només volem destacar dones científiques o artistes, que també, sinó que volem emfatitzar el paper de les dones en tots i cadascun dels àmbits socials. Malauradament, en el relat de la història -escrita per homes- se les ha portat a la seva absoluta ignorància i absència.


Matèries: Ensenyament secundari ; Metodologia didàctica ; Metodologia històrica ; Història de la dona ; Investigació científica ; Biografia
Àmbit:Noguera ; Catalunya
Cronologia:[2020]
Autors add.:Mañé Orozco, Sònia
Accés: https://raco.cat/index.php/GAUSAC/article/view/392309
Localització: Biblioteca Gabriel Ferrater (Sant Cugat del Vallès); Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona; Biblioteca de Catalunya; UAB: Humanitats (Hemeroteca); Universitat de Barcelona; Arxiu Històric de Sabadell; Universitat Pompeu Fabra; UAB: Sibhil·la; Universitat Politècnica de Catalunya; Universitat Rovira i Virgili


Enllaç permanent a aquest registre



17 / 104
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share Text complet
Bookmark and Share
El Molar : museografia didàctica en un hospital de la Batalla de l'Ebre / Rafel Sospedra Roca, Isabel Boj, Júlia Castell Villanueva
Sospedra i Roca, Rafael


En: Ebre 38. Revista Internacional de la Guerra Civil. 1936-1939. Barcelona, núm. 10 (2020) , p. 185-207 : il. (Patrimoni, didàctica i recreació
Bibliografia. Resums en català i anglès.

En l'edifici de direcció de l'antiga mina Loussa (El Molar; Priorat) es va instal·lar un hospital militar durant la batalla de l'Ebre. L'any 2017 l'Ajuntament i la Universitat de Barcelona van endegar un projecte per recuperar i dignificar els espais a partir d'una exposició singular que presentés la problemàtica de la sanitat de l'Exèrcit Popular durant la Guerra Civil Espanyola i més concretament, durant la Batalla de l'Ebre. En la proposta es va assajar un nou model integral de museografia didàctica, de baix cost, que volia donar protagonisme a les emocions, i que estigués fonamentada a partir d'iconografia estàtica i cinètica generada a partir de grups de recreació històrica. Aquesta proposta havia de ser congruent amb la utilització d'escenografies didàctiques i l'exposició d'una extraordinària col·lecció de medicina i cirurgia de guerra cedida pel Dr. Jordi i Marina Jara, com també una rellevant selecció de peces aportades per la família Mauri. La resultant ha estat un equipament cultural rellevant en referència a la Guerra Civil espanyola.


Matèries: Guerra civil espanyola ; Batalla de l'Ebre ; Hospitals ; Sanitat militar ; Museus especialitzats ; Museologia ; Metodologia didàctica
Matèries:Mina Loussa
Àmbit:Molar, el
Cronologia:1938; 2017 - 2020
Autors add.:Boj Cullell, Isabel ; Castell Villanueva, Júlia
Accés: https://www.raco.cat/index.php/Ebre/article/view/382856
https://revistes.ub.edu/index.php/ebre38/article/view/33678
Localització: Biblioteca de Catalunya; Universitat Autònoma de Barcelona; Universitat de Barcelona; Universitat de Girona; Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya; Universitat Politècnica de Catalunya; Universitat Rovira i Virgili


Enllaç permanent a aquest registre



18 / 104
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share Text complet
Bookmark and Share
Escultures, memòria i didàctica de la Batalla de l'Ebre / Mar H. Pongiluppi
Hernàndez Pongiluppi, Mar


En: Ebre 38. Revista Internacional de la Guerra Civil. 1936-1939. Barcelona, núm. 10 (2020) , p. 209-223 (Patrimoni, didàctica i recreació
Bibliografia citada. Resums en català i anglès.

D'ençà del 1939 els espais històrics de la Batalla de l'Ebre van estar sotmesos a un procés de monumentalització. Plaques i monòlits diversos, com també grans monuments, com l'aixecat a Tortosa, van perpetuar la memòria dels vencedors. En acabar la Dictadura franquista van continuar les intervencions al territori amb monuments discrets i plaques que, en general, responien a iniciatives privades. Aquestes peces estaven dedicades, de manera genèrica, a persones d'ambdós bàndols, com també a unitats republicanes o persones concretes víctimes de la contesa. A partir del 2011 el grup de recerca DIDPATRI (Didàctica del Patrimoni) de la Universitat de Barcelona va iniciar una nova dinàmica pel que fa a la memòria històrica ubicant, per primera vegada, plaques escultòriques en bronze dedicades a l'entorn militar de l'Exèrcit Popular de la República, i en relació amb projectes de recerca desenvolupats pel grup.


Matèries: Guerra civil espanyola ; Batalla de l'Ebre ; Memòria històrica ; Escultura ; Monuments ; Metodologia històrica ; Metodologia didàctica ; Commemoració de fets històrics
Àmbit:Ribera d'Ebre ; Baix Ebre ; Terra Alta ; Matarranya
Cronologia:1938 - 2020
Accés: https://www.raco.cat/index.php/Ebre/article/view/382858
https://revistes.ub.edu/index.php/ebre38/article/view/33679
Localització: Biblioteca de Catalunya; Universitat Autònoma de Barcelona; Universitat de Barcelona; Universitat de Girona; Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya; Universitat Politècnica de Catalunya; Universitat Rovira i Virgili


Enllaç permanent a aquest registre



19 / 104
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
Marilyn Monroe, una rossa tonta? Estereotips i prejudicis de gènere en la societat contemporània / Sònia Mañé Orozco, Antoni Bardavio Novi
Mañé Orozco, Sònia


En: Gausac. Sant Cugat del Vallès, núm. 51 (2018) , p. 119-130 : il. (Didàctica i medi local


Matèries: Metodologia didàctica ; Dona ; Societat ; Actrius ; Museus ; Exposicions culturals
Matèries: Monroe, Marilyn (1926-1962)
Matèries:Casa Museu Cal Gerrer
Àmbit:Sant Cugat del Vallès
Cronologia:[2018]
Autors add.:Bardavio i Novi, Antoni
Accés: https://www.raco.cat/index.php/GAUSAC/article/view/376985
Localització: Biblioteca Gabriel Ferrater (Sant Cugat del Vallès); Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona; Biblioteca de Catalunya; UAB: Humanitats (Hemeroteca); Universitat de Barcelona; Arxiu Històric de Sabadell; Universitat Pompeu Fabra; UAB: Sibhil·la; Universitat Politècnica de Catalunya; Universitat Rovira i Virgili


Enllaç permanent a aquest registre



20 / 104
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share Text complet
Bookmark and Share
Imagen y recreación. Nuevas museografías / Rafael Sospedra Roca
Sospedra i Roca, Rafael


En: Ebre 38. Revista Internacional de la Guerra Civil. 1936-1939. Barcelona, núm. 9 (2019) , p. 219-230 (Patrimoni, didàctica i recreació
Bibliografia citada. Resums en castellà i anglès.


Matèries: Guerra civil espanyola ; Batalla de l'Ebre ; Patrimoni cultural ; Iconografia ; Metodologia històrica ; Metodologia didàctica ; Museologia ; Noves tecnologies
Àmbit:Ribera d'Ebre ; Baix Ebre ; Terra Alta ; Matarranya
Cronologia:1938; 2019
Accés: https://www.raco.cat/index.php/Ebre/article/view/374727
https://revistes.ub.edu/index.php/ebre38/article/view/30465
Localització: Biblioteca de Catalunya; Universitat Autònoma de Barcelona; Universitat de Barcelona; Universitat de Girona; Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya; Universitat Politècnica de Catalunya; Universitat Rovira i Virgili


Enllaç permanent a aquest registre



pàgina 1 de 6
anar a la pàgina                

Base de dades  fons : Formulari avançat

   
Cercar:
en el camp:
 
1     
2   
3