português | español | english | français |

logo

Cerca a la base de dades

Base de dades:
FONS
Cercar:
167713 []
Referències trobades:
Mostrant:
1 .. 1   en el format [Estàndard]
pàgina 1 de 1


1 / 1
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
El Mercat artístic a Barcelona (1770-1808) : producció, consum i comerç d'art [Fitxer informàtic] / Anna Vallugera ; [dirigida per Rosa M. Subirana Rebull]
Vallugera, Anna


Barcelona : Universitat de Barcelona, 2016
Dirigida per: Subirana Rebull, Rosa M. Universitat de Barcelona. Departament d'Història de l'Art, 2016
1 recurs electrònic (902 p.)

Aquesta investigació pretén reconstruir les condicions del mercat artístic a la ciutat de Barcelona entre 1770 i 1808, coincidint amb un període històric en què la bonança econòmica va impulsar un moment d'auge de reforma urbanística, encàrrecs i activitats artístiques a la ciutat que va alentir-se entre 1796 i 1802, per aturar-se definitivament amb l'inici de la Guerra del Francès. La recerca s'ha estructurat en tres blocs principals que s'ocupen del reflectir els aspectes més determinants del mercat: la producció, el consum i el comerç d'art. En primer lloc, en l'àmbit de la producció cal situar-hi els artífexs, artesans i artistes, i la seva formació i corpus de coneixements especialitzats. Precisment, aquest període actuà com a frontissa entre el gremialisme i l'acadèmia amb l'entrada de les idees il·lustrades en les diferents àmbits artístics, per exemple, a través dels enginyers militars en l'arquitectura i seguides d'altres disciplines com el dibuix, la pintura i el gravat, principalment amb la creació de l'Escola Gratuïta de Dibuix de Barcelona, a l'ombra de les directrius de la Real Academia de San Fernando de Madrid. En segon lloc, el consum esdevé un altre tema cabdal, entès com un àmbit que permet conèixer la idiosincràcia de la clientela, els seus orígens socials, així com comprendre el mecenatge públic i privat, reflectint les disputes de poder de l'època a través de l'ostentació i els encàrrecs artístics, conformant per tant, el mercat primari. El tercer bloc, dedicat al comerç, mostra els sistemes de venda i revenda dels béns artístics existents en el període i aquells que hi aparegueren de bell nou, esmentant el mercat primari, però entrant de ple en les condicions de funcionament del mercat secundari a diferents nivells socials i econòmics. S'hi presenten diversos sistemes de venda com els encants i les subhastes; s'observa el funcionament d'alguns aspectes del mercat internacional; i es porten a debat alguns conceptes com el col·leccionisme en el món artístic de la Barcelona del segle XVIII. Com a tancament de la recerca, s'han inclòs tres annexos que s'han considerat fonamentals per al desenvolupament i comprensió de la investigació: un d'ells dedicat al context històric, econòmic, social i de pensament; un annex biogràfic del personatges i artífexs mes destacats en la recerca; i un tercer a mode de breu catàleg on es mostren fitxes d'alguns dels encàrrecs i obres més destacats dels esmentats al llarg de la investigació.


Matèries: Tesis doctorals ; Art ; Comercialització ; Barroc ; Artistes ; Artesans ; Ensenyament de les arts ; Il·lustració ; Acadèmies ; Mecenatge ; Iconografia
Àmbit:Barcelona
Cronologia:1770 - 1808
Autors add.:Subirana i Rebull, Rosa Maria (Dir.)
Accés: http://hdl.handle.net/10803/398758
Localització: TDX: Tesis Doctorals en Xarxa


Enllaç permanent a aquest registre



pàgina 1 de 1

Base de dades  FONS : Formulari avançat

   
Cercar:
en el camp:
 
1     
2   
3