Sant Antoni i Santa Clara de Barcelona : origen d'un monestir i configuració d'un arxiu monàstic (1236 - 1327) [Fitxer informàtic]
/ Núria Jornet i Benito ; [dirigida per: Blanca Gari de Aguilera]
Jornet i Benito, NúriaBarcelona : Universitat de Barcelona, 2013
Dirigida per: Gari de Aguilera, Blanca. Universitat de Barcelona. Departament d'Història Medieval, Paleografia i Diplomàtica, 2013
1 recur electrònic
Aquest treball d'investigació pren com a punt de referència l'origen i primer segle d'existència del que fou el primer monestir de l'orde de Santa Clara a terres catalanes, la comunitat de Sant Antoni i Santa Clara. La documentació, inèdita en majoria, és conservada per l'actual comunitat successora de les primeres damianites-clarisses, el monestir de Sant Benet de Montserrat (de família benedictina), i s'ha fet servir com a font històrica principal, al mateix temps que s'ha situat en un procés de reorganització i descripció del fons arxivístic del qual forma part. La cronologia de l'estudi arrenca a la dècada del 1230, quan es dóna cos a la primera comunitat, i es tanca vers 1327 quan sorgeix a la mateixa Barcelona el monestir germà de Santa Maria de Pedralbes. Un dels punts essencials del treball ha estat analitzar com es va originar la comunitat, entrellaçant aquest origen amb la resta de fundacions clarisses, per emmarcar-la en el procés de configuració d'un orde femení en el si de la família franciscana; un procés no pas mancat de disfuncions i problemàtiques que hem volgut situar en una lectura més àmplia del fet religiós i de la participació de la dona en els moviments religiosos medievals. El fet que en la fundació prengui un lloc central la llegenda fundacional -que recull tota la cronística- que la fa néixer de la voluntat fundadora de Santa Clara i del viatge miraculós de dues deixebles i familiars seves, fa que un capítol destacat de l'obra giri a l'entorn d'aquesta llegenda: origen i contingut del relat i personalitat de les dues protagonistes, Agnès de Peranda i Clara de Janua o de Porta, que foren considerades, en vida i després de mortes, "santes".