português | español | english | français |

logo

Cerca a la base de dades

Base de dades:
FONS
Cercar:
XARXA FERROVIARIA []
Referències trobades:
549   [Refinar la cerca]
Mostrant:
1 .. 20   en el format [Estàndard]
pàgina 1 de 28
anar a la pàgina                         


1 / 549
seleccionar
imprimir

Bookmark and Share
Territoris humans, nodals i sostenibles = territorios humanos, nodales y sostenibles = human, nodaland sustainable territories / idea i direcció Ricard Planas Camps



Girona : Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya : Departament de Territori i Sostenibilitat : Departament de Cultura, 2019
264 p. : il. col. ; 24 cm
Text en català, castellà i anglès.
ISBN 9788409110490

Llibre elaborat amb motiu del 40è aniversari de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya. Aquesta publicació, en format innovador, està estructurada en tres grans blocs on veiem la transformació del territori vista des del tren. El primer bloc inclou articles de reflexió mentre que el segon, de marcat deix artístic, explica com l'art fixa la memòria històrico-visual d'un país. El tercer bloc inclou cronogrames gràfics de la història de Ferrocarrils: el passat fet esquema visual per tenir una millor visió global d'una història.



Matèries: Ferrocarrils ; Empreses de serveis ; Commemoració ; Xarxa ferroviària ; Medi geogràfic
Matèries:Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya
Àmbit:Catalunya
Cronologia:[1979 - 2019]
Autors add.:Planas Camps, Ricard (Dir.)
Autors add.:Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya ; Generalitat de Catalunya. Departament de Territori i Sostenibilitat ; Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura
Localització: B. Abadia de Montserrat; Universitat Rovira i Virgili


Enllaç permanent a aquest registre



2 / 549
seleccionar
imprimir

Bookmark and Share
Els Trens Brill i els Ferrocarrils de Catalunya : cent anys d'història entre Barcelona i el Vallès / per Joan Carles Salmerón i Fernández
Salmerón i Fernández, Joan C.


Barcelona : Terminus, Centre d'Estudis del Transport, 2016
95 p. : il. col. ; 21 * 30 cm
Bibliografia.
ISBN 9788493945572



Matèries: Ferrocarrils ; Enginyeria ; Xarxa ferroviària
Matèries:Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya
Àmbit:Catalunya ; Barcelona ; Vallès Occidental
Cronologia:[1916 - 2016]
Autors add.:Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya ; Terminus : Centre d'Estudis del Transport
Localització: Biblioteca de Catalunya


Enllaç permanent a aquest registre



3 / 549
seleccionar
imprimir

Bookmark and Share
El Ferrocarril Transpirinenc : fons fotogràfic de Nicolau Coma i Llitjós / [selecció d'imatges i redacció de textos: Joan Ferrer i Godoy, Agustí Dalmau i Font]

Arxiu Comarcal de Ripoll.


Ripoll : Consell Comarcal del Ripollès, 2004
[35] f. : pral. il. ; 21 cm (Imatges de l'Arxiu, 1) 



Matèries: Arxius comarcals ; Arxius fotogràfics ; Fotògrafs ; Ferrocarrils ; Xarxa ferroviària ; Crònica gràfica ; Fotografies
Matèries: Coma i Llitjós, Nicolau (1876-19??)
Matèries:Arxiu Comarcal de Ripoll
Àmbit:Ripoll
Cronologia:[1884 - 1950]
Autors add.:Ferrer i Godoy, Joan (Ed.) ; Dalmau i Font, Agustí (Ed.)
Autors add.:Consell Comarcal del Ripollès
Localització: Biblioteca de Catalunya; B. Abadia de Montserrat; Universitat Pompeu Fabra; B. Carles Rahola (Girona); B. Municipal (Campdevànol); B. Lambert Mata (Ripoll); B. Municipal Josep Picola (Sant Joan de les Abadesses); B. Abadia de Montserrat; Universitat Pompeu Fabra; B. Carles Rahola (Girona); B. Municipal (Campdevànol); B. Lambert Mata (Ripoll); B. Municipal Josep Picola (Sant Joan de les Abadesses)


Enllaç permanent a aquest registre



4 / 549
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
Probable tráfico de viajeros para un ferrocarril moderno entre Gerona y San Feliu de Guíxols / por Luis Batlle Gargallo
Batlle i Gargallo, Lluís


En: Anales del Instituto de Estudios Gerundenses. Gerona. Vol. 18 (1966-1967) , p. 355-372


Matèries: Ferrocarrils ; Transport de viatgers ; Projectes ; Xarxa ferroviària ; Estudi prospectiu ; Dades estadístiques
Matèries:Companyia del Ferrocarril de Sant Feliu de Guíxols a Girona
Àmbit:Girona ; Gironès ; Sant Feliu de Guíxols ; Baix Empordà ; Selva
Cronologia:1962 - 1966
Accés: https://www.raco.cat/index.php/AnnalsGironins/article/view/53765
Localització: Biblioteca de Catalunya; Universitat Autònoma de Barcelona; Universitat de Barcelona; Universitat de Girona; Universitat Rovira i Virgili


Enllaç permanent a aquest registre



5 / 549
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
Infrastructures hidràuliques de drenatge del ferrocarril de Barcelona-Mataró-Maçanet/Massanes pel litoral / Xavier Nubiola Castellarnau
Nubiola de Castellarnau, Xavier


En: 186695 Aigua : recurs vital, social, cultural i econòmic al Maresme : XIIa Trobada d'Entitats de Recerca Local i Comarcal del Maresme, Dosrius, 5 de maig de 2018. [Mataró] : Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura : Arxiu Comarcal del Maresme, 2019. p. 238-251

Bibliografia.

El ferrocarril de Mataró, inaugurat el 28 d'octubre de 1848, va ser el primer a construir ponts pel litoral per creuar les lleres de rius i rieres. Els ponts inicials de la línia es van construir íntegrament de fusta1, pel menor cost i rapidesa de construcció. Mentre que les petites obres de drenatge, es van fer en fàbrica de maó, ajuntada amb morter de calç i sorra, però sent algunes obertes, també eren cobertes de fusta2. Amb diferència, el pont de major longitud era el del riu Besòs, d'uns 334 metres, seguit pel de la riera d'Argen-tona, d'uns 116 metres. El projecte es va confiar als anglesos, l'enginyer Joseph Locke i el contractista Mackenzie & Brassey. A causa de les elevades despeses de manteniment dels ponts de fusta, el 1851 es pren la decisió de substituir-los successivament en els anys següents per fàbrica de maó i pedra, en combinació amb bigues metàl·liques de ferro al tauler. La línia es va continuar fins a l'entroncament amb el ferrocarril de Granollers, sota la direcció de l'enginyer català Joaquim Carrera Sayrol, però ja sense quasi cap obra de fusta.


Matèries: Xarxa ferroviària ; Infraestructures de transport ; Litoral ; Recursos hídrics ; Ponts ; Materials de construcció
Àmbit:Barcelona ; Mataró ; Maçanet de la Selva ; Massanes
Cronologia:[1848 - 2018]
Accés: https://www.raco.cat/index.php/TrobadaMaresme/article/view/353580/444590
Localització: Biblioteca de Catalunya; Universitat de Barcelona; Arxiu Nacional de Catalunya


Enllaç permanent a aquest registre



6 / 549
seleccionar
imprimir

Bookmark and Share
La Història d'una línia de tren emblemàtica : el ferrocarril de Granollers a Sant Joan de les Abadesses (1863-1880) / Lluís Garcia Rifà
Garcia Rifà, Lluís


Barcelona : Plataforma Editorial, 2016
206 p. : il. col. ; 22 cm
ISBN 9788416820634

La idea de documentar la història de la línia de ferrocarril de Granollers a Sant Joan de les Abadesses (1863-1880) neix d'una excursió fotogràfica que Lluís Garcia Rifà va realitzar l'any 1984 al tram de la desapareguda línia entre Ripoll i Sant Joan de les Abadesses. Durant més de 30 anys l'autor ha estat compilant dades, visitant arxius municipals, biblioteques i museus. El fruit de tota aquesta recerca és el bloc www.traintren.com, una pàgina web amb una àmplia informació sobre l'evolució de la història del tren a Catalunya, així com d'altres vies de transport. Des d'un punt de vista històric, la construcció de la línia de tren entre Granollers i Sant Joan desperta un gran interès per les vicissituds que va haver d'afrontar a causa, també, de la inestable conjuntura política i econòmica en què es va projectar: es van arruïnar molts empresaris i contractistes, es van traspassar les concessions i es van acomiadar molts treballadors sense cobrar. Pel que fa al seu traçat, es va modificar tres vegades, deixant el terreny aixecat i les obres a mig fer, i ni tan sols era clar amb quin sistema s'endegaria el projecte. El llibre és una selecció dels articles publicats en el bloc de l'autor i es complementa amb el suport de material gràfic. (Editorial).



Matèries: Ferrocarrils ; Xarxa ferroviària ; Construcció ; Crònica gràfica
Àmbit:Granollers ; Sant Joan de les Abadesses
Cronologia:1863 - 1880
Localització: Biblioteca de Catalunya; B. Abadia de Montserrat; Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya; B. Carles Rahola (Girona); B. Lambert Mata (Ripoll); B. Municipal Josep Picola (Sant Joan de les Abadesses)


Enllaç permanent a aquest registre



7 / 549
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
El Ferrocarril Transpirinenc. Evolució i propostes de futur [Fitxer informàtic] / Jordi Domènech i Surinyach ; [dirigit per: Adrina Bachiller Saña]
Domènech i Surinyach, Jordi


2015
Dirigida per: Bachiller Saña, Adrina. Universitat Politècnica de Catalunya. Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Industrial de Barcelona. Departament d'Enginyeria Civil i Ambiental, 2015
1 recurs electrònic
Projecte final de màster (Màster universitari en Logística, Transport i Mobilitat).

Aquest treball té com objecte d'estudi la línia ferroviària de Barcelona a Puigcerdà, conegut com el ferrocarril Transpirinenc. Es tracta d'una línia construïda en dues etapes, entre els anys 1884 i 1925. La línia original, de Barcelona a Sant Joan de les Abadesses, va ser construïda amb l'objectiu de transportar mineral com a font d'energia per a la indústria barcelonesa i vallesana. El segon tram, pròpiament el Transpirinenc, de Ripoll Puigcerdà, va ser planificat com a nexe de connexió ferroviària entre Espanya i França. L'evolució de la línia va patir molts alts i baixos al llarg del segle XX, i va entrar en una decadència crònica a partir de la segona meitat. La seva funció de transport de mercaderies va anar minvant, fins desaparèixer pràcticament a l'actualitat. La seva internacionalitat mai s'ha concebut com a tal, ni s'ha posat a la pràctica. Davant els temors i rumors de la seva clausura, sobretot en el tram més septentrional, ha anat patint una manca d'inversió i consideració lligada a un descens de la demanda, que alhora n'ha justificat la falta d'atenció per deficitària. Durant les últimes dècades s'ha optat per tipificar-la amb un estatus especial per fer-la encaixar dins la xarxa de Rodalies de la Generalitat i gestionar-la de forma personalitzada. Val a dir que en l'última dècada i mitja s'hi han fet inversions importants, però que, únicament, han servit per dignificar-la i fer front a les pèssimes condicions en les que es trobava a principis de segle XXI. L'objectiu d'aquest treball és aprofundir en l'evolució de la línia i el seu estat actual, així com analitzar les inversions previstes, i explorar alternatives de futur i opcions que en rendibilitzin la seva existència com a infraestructura de valor pel territori i la societat.


Matèries: Ferrocarrils ; Xarxa ferroviària ; Política del transport
Àmbit:Pirineu ; Espanya ; França ; Barcelona ; Puigcerdà ; Ripoll ; Sant Joan de les Abadesses
Cronologia:[1884 - 2015]
Autors add.:Bachiller Saña, Adrina (Dir.)
Accés: http://hdl.handle.net/2117/86805
Localització: Universitat Politècnica de Catalunya


Enllaç permanent a aquest registre



8 / 549
seleccionar
imprimir

Bookmark and Share
De via fèrria a via verda [Enregistrament de vídeo] / producció: Consorci Vies Verdes de Girona, Diputació de Girona. Àrea de Cultura ; un documental d'Antoni Martí



[La Bisbal d'Empordà] : Video Play Serveis, DL 2005
1 disc òptic (DVD) (55 min) : so, col. (Pal)
Conté: [1] El tramvia del Baix Empordà [2] Carrilet Sant Feliu de Guíxols-Girona [3] Tren d'Olot-Girona [4] Ferrocarril Ripoll-Sant Joan de les Abadesses [5] Vies verdes.

Documental sobre la història de l'antiga xarxa de carrilets que enllaçava pobles de diferents comarques de Girona i la recuperació en l'actualitat de les antigues vies de tren com a vies verdes.



Matèries: Xarxa ferroviària ; Ferrocarrils de via estreta ; Excursionisme ; Documents audiovisuals
Àmbit:Baix Empordà ; Sant Feliu de Guíxols ; Girona ; Olot ; Ripoll ; Sant Joan de les Abadesses
Cronologia:[0000 - 2005]
Autors add.:Martí, Antoni (Dir.)
Autors add.:Consorci Vies Verdes de Girona ; Diputació de Girona. Àrea de Cultura
Localització: B. Comarcal del Pla de l'Estany (Banyoles); B. Comarcal (Blanes); B. Municipal (Campdevànol); Biblioteca Pública (Cassà de la Selva); B. Fages de Climent (Figueres); B. Carles Rahola (Girona); B. Marià Vayreda (Olot); B. Terra Baixa (Ribes de Freser); B. Lambert Mata (Ripoll)


Enllaç permanent a aquest registre



9 / 549
seleccionar
imprimir

Bookmark and Share
El Transpirinenc català : Ripoll, Ribes de Freser, La Molina, Puigcerdà, La Tor de Querol / Gerard Roger
Roger, Gerard


Barcelona : Ferrocarrils de Catalunya, 2009
71 p. : il. ; 23 cm
ISBN 9788461258291



Matèries: Ferrocarrils ; Xarxa ferroviària ; Crònica gràfica ; Fotografies
Àmbit:Ripoll ; Ribes de Freser ; Molina, la - Alp ; Puigcerdà ; Tor de Querol, la - França ; Pirineu
Cronologia:[1922 - 2009]
Autors add.:Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya
Localització: B. Carles Rahola (Girona); B. Terra Baixa (Ribes de Freser); B. Lambert Mata (Ripoll)


Enllaç permanent a aquest registre



10 / 549
seleccionar
imprimir

Bookmark and Share
La Construcció de les valls del Ripollès : riu, ferrocarril, colònies industrials i nuclis urbans / Joan Solà
Solà, Joan


En: 186180 Habitatge obrer i colònies industrials a la península Ibèrica : actes de les Jornades (2002) i del Congrés (2005) celebrats al Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya = Vivienda obrera y colonias industriales en la península Ibérica : actas de las Jornadas (2002) y del Congreso (2005) celebrados en el Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya. [Terrassa] : Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya, 2008



Matèries: Colònies industrials ; Energia hidràulica ; Rius ; Xarxa ferroviària ; Desenvolupament urbà
Àmbit:Ripollès
Cronologia:[1700 - 2000]
Localització: Biblioteca de Catalunya; B. Abadia de Montserrat; Universitat de Barcelona; Universitat Politècnica de Catalunya; Universitat Pompeu Fabra; Arxiu Històric de Sabadell


Enllaç permanent a aquest registre



11 / 549
seleccionar
imprimir

Bookmark and Share
Exposicion dirigida al Excmo. Señor Ministro de Estado y del despacho del Fomento General del Reino. Acompañado del ante-proyecto que ofreció á S.M. la Reina con fecha 12 de junio último, para la construccion del ferrocarril que empalmando en la ciudad de Manresa con la linea de Barcelona á Zaragoza se prolonga por Sallent, Artés, Ripoll á San Juan de las Abadesas; con el principal objetivo de transportar el Carbon de piedra y Cok producto de las minas catalanas de Surroca y Ogassa / por Juan Bautista Perera
Perera, Joan Baptista


Barcelona : Imprenta del Diario de Barcelona, 1860
8 p. ; 22 cm



Matèries: Exposicions al govern ; Ferrocarrils ; Xarxa ferroviària ; Projectes ; Mines de carbó ; Transport de mercaderies
Àmbit:Catalunya ; Surroca - Ogassa ; Manresa ; Sant Joan de les Abadesses
Cronologia:1860
Localització: Universitat de Barcelona; Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona


Enllaç permanent a aquest registre



12 / 549
seleccionar
imprimir

Bookmark and Share
Obras de supresión del paso a nivel y ejecución de la estructura sobre el ferrocarril de la línea Ripoll-Puigcerà en el pk 20/03 t.m. de Planoles (Girona)
Vila Esteve, Maria Teresa


2009
Dirigida per: Bachiller Saña, Adrina. Universitat Politècnica de Catalunya. Escola Tècnica Superior d'Enginyers de Camins, Canals i Ports de Barcelona, 2009
1 vol
Projecte final de carrera (Enginyeria Tècnica d'Obres Públiques).



Matèries: Infraestructures de transport ; Xarxa ferroviària ; Passos a nivell ; Projectes ; Obres públiques
Àmbit:Planoles
Cronologia:[2009]
Autors add.:Bachiller Saña, Adrina
Localització: Universitat Politècnica de Catalunya


Enllaç permanent a aquest registre



13 / 549
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
Ripoll-Puigcerdà, un futur incert / Josép Víctor Gay
Gay, Josep Víctor


En: Revista de Girona. Girona. Any 43, núm. 185 (1997) , p. 16-17: il. (Crònica


Matèries: Xarxa ferroviària
Àmbit:Ripoll ; Ribes de Freser ; Puigcerdà ; Ripollès ; Cerdanya
Cronologia:1922 - 1997
Accés: https://www.raco.cat/index.php/RevistaGirona/article/view/99387
Localització: Biblioteca de Catalunya; Universitat Autònoma de Barcelona; Universitat de Barcelona; Universitat de Girona; Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya; Universitat Politècnica de Catalunya; Universitat Pompeu Fabra; Universitat Rovira i Virgili; Universitat de Lleida


Enllaç permanent a aquest registre



14 / 549
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
El Transport públic ferroviari en les zones de baixa demanda. Opcions per l'explotació del corredor Lleida-Cervera [Fitxer informàtic] / Josep Ramon Gardeñes Nadal ; [dirigit per:] Adrina Bachiller Saña
Gardeñes Nadal, Josep Ramon


2013
Dirigida per: Bachiller Saña, Adrina. Universitat Politècnica de Catalunya. Escola Tècnica Superior d'Enginyers de Camins, Canals i Ports de Barcelona. Departament d'Infraestructura del Transport i del Territori, 2013
1 recurs electrònic
Tesina (Enginyeria de Camins, Canals i Ports).

Dins de la xarxa ferroviària hi ha trams, generalment unint zones de caràcter rural i poca densitat, que han de fer front a una demanda molt baixa. Aprofitant una infraestructura ja amortitzada i material mòbil heretat d'altres línies, l'explotació d'aquests serveis permet la connexió, mitjançant transport públic, entre els petits nuclis a nivell regional i els grans nodes comercials i administratius de la zona. En aquest tipus de línies es dóna sovint la següent paradoxa: l'estalvi de costos fixes aconseguit pel fet d'aprofitar material ferroviari d'altres serveis, queda eclipsat pels elevats costos variables i de manteniment dels vehicles, molt sobredimensionats per a un tram de dèbil demanda. La manca de sostenibilitat econòmica de línies de dèbil trànsit fa que calgui plantejar noves alternatives d'explotació. La vigència del problema és ben patent: l'any 2012, la Generalitat va decidir reduir l'oferta ferroviària de la línia Lleida-La Pobla, incrementant les expedicions d'autobusos per absorbir la possible demanda; per altra banda, el Ministeri de Foment va fer públic, en el PITVI 2012-2024, la intenció de tancar aquelles línies amb baixa demanda i que no fossin rendibles. En aquest context d'austeritat econòmica, és necessari plantejar mesures de baix cost, reversibles i que permetin notar els resultats amb immediatesa. En aquesta tesina es presenta un anàlisi financer de les opcions en transport públic en línies de dèbil trànsit amb l'objectiu que pugui servir d'ajuda a la presa de decisions, per a l'Administració corresponent, sobre l'adequació o no de mantenir en funcionament una línia, de revitalitzar-la incrementant les freqüències o de plantejar, segons el context, el seu tancament. Per aplicar-ho a un cas real, s'avalua el cost actual de l'explotació dels serveis ferroviaris entre Lleida i Cervera, i es planteja la substitució d'aquests serveis de "rodalies" per serveis d'autobús, de menor capacitat però amb uns costos variables molt menys elevats. Els resultats obtinguts permeten observar com, en línies de baixa demanda, l'explotació difícilment es presenta com un projecte rendible i serà necessària una subvenció per poder cobrir els costos de l'operació. L'anàlisi dels costos del ferrocarril deixa en evidència diversos aspectes que li resten eficiència en línies de dèbil trànsit: l'elevat cost de manteniment del material mòbil o la manca de cobertura de les despeses de manteniment de la infraestructura a través dels cànons pagats per l'operador, entre altres.


Matèries: Ferrocarrils ; Xarxa ferroviària ; Transport públic ; Projectes
Àmbit:Lleida ; Cervera
Cronologia:[2013]
Autors add.:Bachiller Saña, Adrina (Dir.)
Accés: http://hdl.handle.net/2099.1/23005
Localització: Universitat Politècnica de Catalunya


Enllaç permanent a aquest registre



15 / 549
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
Línea Zaragoza - Lleida - Manresa. Subtramo Cervera - Calaf. Actuaciones de mejora [Fitxer informàtic] / Juan Arce Méndez ; [dirigit per: ] Adrina Bachiller Saña, Carles Casas Esplugas
Arce Méndez, Juan


2009
Dirigida per: Bachiller Saña, Adrina; Casas Esplugas, Carles. Universitat Politècnica de Catalunya. Escola Tècnica Superior d'Enginyers de Camins, Canals i Ports de Barcelona. Departament d'Infraestructura del Transport i del Territori, 2009
1 recurs electrònic
Projecte final de carrera (E.T. d'Obres Públiques, especialitat en Construccions Civils, en Hidrologia i en Transports i Serveis Urbans).


Matèries: Ferrocarrils ; Xarxa ferroviària ; Projectes
Àmbit:Cervera ; Calaf
Cronologia:[2009]
Autors add.:Bachiller Saña, Adrina (Dir.) ; Casas Esplugas, Carles (Dir.)
Accés: http://hdl.handle.net/2099.1/8936
Localització: Universitat Politècnica de Catalunya


Enllaç permanent a aquest registre



16 / 549
seleccionar
imprimir

Bookmark and Share
Estatutos de la Compañía del Ferrocarril Económico de Cervera á Pons

Compañía del Ferrocarril Económico de Cervera á Pons.


Barcelona : Imprenta de Luís Tasso, 1889
20 p. ; 21 cm



Matèries: Ferrocarrils ; Xarxa ferroviària ; Empreses ; Estatuts
Matèries:Compañía del Ferrocarril Económico de Cervera á Pons
Àmbit:Cervera ; Ponts
Cronologia:[1889]


Enllaç permanent a aquest registre



17 / 549
seleccionar
imprimir

Bookmark and Share
Ligera reseña sobre la construcción del ferrocarril económico de Cervera á Pons : 1886



Barcelona : Establ. Tip. de los Sucesores de N. Ramírez y Cª, 1886
11 p. ; 20 cm



Matèries: Ferrocarrils ; Xarxa ferroviària ; Construcció
Matèries:Compañía del Ferrocarril Económico de Cervera á Pons
Àmbit:Cervera ; Ponts
Cronologia:[1886]


Enllaç permanent a aquest registre



18 / 549
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
Los Ferrocarriles transpirenaicos a mediados del siglo XIX (1844-1885). Entre el deseo y la realidad / Carlos Larrinaga
Larrinaga Rodríguez, Carlos


En: Revista de Historia Industrial. Barcelona, núm. 72 (2018) , p. 51-79
Notes a peu de pàgina. Bibliografia. Resums en anglès i castellà.

Considerant la rellevància de les comunicacions frontereres d'un país amb els seus veïns, en aquest article ens proposem analitzar els diferents projectes de connexió ferroviària francoespanyola a mitjan segle XIX. En concret, estaríem parlant dels ferrocarrils transpirinencs, que van ser objecte de nombrosos estudis, de molts debats polítics i periodístics i de molt poques realitzacions. Les comarques pròximes als Pirineus van sostenir la necessitat de construir més línies fèrries que les d'Irun i Portbou, perquè aquestes deixaven un ampli espai sense cobrir. No obstant això, semblants anhels van xocar amb l'oposició d'una bona part de l'Exèrcit espanyol i la falta d'interès real de l'Administració central, de les companyies ferroviàries i de la mateixa França. A més, caldria afegir els elevats costos i les possibles pèrdues d'explotació. Això explica la tardança a celebrar-se una conferència internacional entre tots dos països per a tractar d'aquest assumpte.


Matèries: Xarxa ferroviària ; Ferrocarrils ; Projectes ; Administració central ; Exèrcit ; Empreses
Àmbit:Pirineus ; Espanya ; França
Cronologia:1844 - 1885
Accés: https://www.raco.cat/index.php/HistoriaIndustrial/article/view/337442
Localització: Universitat Autònoma de Barcelona; Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona; Biblioteca de Catalunya; Arxiu Històric de Sabadell; Universitat de Barcelona; Universitat de Girona; Universitat Politècnica de Catalunya; Universitat Pompeu Fabra; Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya; Universitat de Lleida


Enllaç permanent a aquest registre



19 / 549
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
Los Servicios de cercanías en Madrid y Barcelona. Una visión histórica / Rafael Barquín Gil, Miguel Muñoz Rubio
Barquín Gil, Rafael


En: Historia contemporánea. Bilbao, núm. 59 (2019) , p. 91-125
Notes a peu de pàgina. Bibliografia i fonts. Títol i resum en castellà i anglès.

Aquest treball traça una breu història comparada del transport ferroviari de rodalia de Madrid i Barcelona, des dels seus començaments durant la dictadura de Franco fins a 2015. La justificació de l'estudi radica que les dues ciutats absorbeixen la immensa major part d'aquests serveis; però també en què les diferències en les inversions realitzades han estat i són un argument polític rellevant que qüestiona el paper de l'Administració Central com a gestor de les infraestructures de transport. La veritat és que Madrid i Barcelona són, des de la perspectiva del transport periurbà, ciutats amb problemes molt diferents, que a més partien de situacions històriques no comparables. D'aquí la necessitat de realitzar una anàlisi històrica i geogràfica que sobrepassi les limitacions imposades per l'ús d'eines econòmiques. La principal conclusió és que entre Madrid i Barcelona hi ha hagut un procés de convergència en la dotació de serveis de transport.


Matèries: Xarxa ferroviària ; Ferrocarrils ; Empreses de serveis ; Transport ferroviari ; Transport de viatgers ; Infraestructures de transport ; Administració pública ; Política del transport
Matèries:RENFE ; Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya
Àmbit:Barcelona ; Catalunya ; Madrid
Cronologia:1939 - 2015
Autors add.:Muñoz Rubio, Miguel
Accés: http://www.ehu.eus/ojs/index.php/HC/article/view/18765
Localització: Biblioteca de Catalunya; Universitat de Barcelona; UAB: Humanitats (Hemeroteca); Universitat de Girona; Universitat Pompeu Fabra; Universitat Politècnica de Catalunya; Universitat de Lleida


Enllaç permanent a aquest registre



20 / 549
seleccionar
imprimir

Bookmark and Share
El Ferrocarril de Pons a Tarragona per Cervera, Santa Coloma i Valls / [Esteve Terradas]
Terradas i Illa, Esteve


Tarragona : [Comissió Comarcal Tarragona- Vallmoll], 1919
51 p. : plànol ; 22 cm



Matèries: Ferrocarrils ; Xarxa ferroviària
Àmbit:Ponts ; Cervera ; Santa Coloma de Queralt ; Valls ; Tarragona
Cronologia:[1919]
Autors add.:Comissió Comarcal Tarragona-Vallmoll
Localització: Universitat Rovira i Virgili; B. Pública de Tarragona; B. Pere Anguera (Reus); B. Comarcal Josep Finestres i Monsalvó (Cervera)


Enllaç permanent a aquest registre



pàgina 1 de 28
anar a la pàgina                         

Base de dades  FONS : Formulari avançat

   
Cercar:
en el camp:
 
1     
2   
3