português | español | english | français |

logo

Cerca a la base de dades

Base de dades:
FONS
Cercar:
RENOVACIO PEDAGOGICA []
Referències trobades:
388   [Refinar la cerca]
Mostrant:
1 .. 20   en el format [Estàndard]
pàgina 1 de 20
anar a la pàgina                         


1 / 388
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
Los Diarios y notas de los viajes pedagógicos de Rosa Sensat Vilà durante el periodo 1908-1913 : Análisis crítico y conceptual, aportaciones y debates / Joan Soler Mata
Soler Mata, Joan


En: Historia y Memoria de la Educación. La Laguna [Santa Cruz de Tenerife], núm. 10 (2019) , p. 213-236 (Monográfico. Imágenes, discursos y textos en Historia de la Educación. Retos metodológicos actuales) 
Notes a peu de pàgina. Referències bibliogràfiques. Resums en castellà i anglès.

L'article està centrat en l'anàlisi crítica i conceptual dels diaris i notes dels viatges que, amb caràcter pedagògic i d'estudi, la mestra Rosa Sensat Vilà (1873-1961) va realitzar durant el període 1908-1913 per diferents països europeus. Ens preguntem sobre les persones i els llocs, les experiències personals, les experiències rellevants i les opinions i valoracions crítiques plasmades en els diaris amb l'objectiu de reconstruir una part del procés d'elaboració de l'univers conceptual de Rosa Sensat. Les fonts documentals analitzades, de caràcter primari i escrit, estan localitzades en el Fons històric de la Biblioteca Rosa Sensat a Barcelona (Fons Rosa Sensat) i en l'Arxiu Edat de Plata (Expedients JAE). La metodologia qualitativa utilitzada és de caràcter hermenèutic i conceptual, ateses algunes aportacions de la recerca biogràfic-narrativa. A partir de la lectura dels diaris i notes de viatge, localitzem i sistematitzem les dades i la informació disponible amb l'objectiu d'establir un catàleg de les institucions visitades i les relacions establertes amb mestres i pedagogs europeus; i també per a interpretar els textos i les descripcions per a analitzar les idees i, sobretot, els conceptes que incorpora al seu propi ideari pedagògic.


Matèries: Mestres ; Pedagogues ; Fonts documentals ; Dietari ; Renovació pedagògica
Matèries: Sensat i Vilà, Rosa (1873-1961)
Àmbit:Masnou, el ; Barcelona ; Europa ; Espanya
Cronologia:1908 - 1913
Accés: https://doi.org/10.5944/hme.10.2019.23069


Enllaç permanent a aquest registre



2 / 388
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
Giner i la Institución Libre de Enseñanza desde Catalunya. Cent anys després de la mort de Francisco Giner de los Ríos (1835-1915) / [ressenya de:] Eugenio Otero Urtaza
Otero Urtaza, Eugenio


En: Historia y Memoria de la Educación. La Laguna [Santa Cruz de Tenerife], núm. 10 (2019) , p. 637-647 (Reseñas
Ressenya de:
. Giner i la Institución Libre de Enseñanza desde Catalunya. Cent anys després de la mort de Francisco Giner de los Ríos (1835-1915) / Isabel Vilafranca, Conrad Vilanou (Eds.). Barcelona : Universitat de Barcelona, 2018


Matèries: Ressenyes ; Educació ; Renovació pedagògica ; Pedagogs ; Homenatge ; Commemoració
Matèries: Giner de los Ríos, Francisco (1839-1915)
Matèries:Institución Libre de Enseñanza
Àmbit:Catalunya ; Espanya
Cronologia:1839 - 2015
Accés: https://doi.org/10.5944/hme.10.2019.23951


Enllaç permanent a aquest registre



3 / 388
seleccionar
imprimir

Bookmark and Share
Vilanova de Prades : com el mestre Civera va revolucionar el poble / Salvador Domènech i Domènech
Domènech i Domènech, Salvador


Vilanova de Prades : Ajuntament Vilanova de Prades, 2018
247 p. : il. ; 24 cm
ISBN 9788494904707

El llibre Vilanova de Prades. Com el mestre Civera va revolucionar el poble de Salvador Domènech i Domènech ens explica el projecte de renovació pedagògica que es va dur a terme a l'escola unitària de Vilanova de Prades durant els cursos 1976-1978. Quaranta anys després encara podem sentir-ne el ressò. El projecte utilitzava tècniques del mètode Freinet: publicació d'una revista escolar - de nom Aprèn - , assemblees d'alumnes, obertura al medi, quadern personal de l'alumne, diari de classe i itineraris curriculars adaptats a les possibilitats de cadascú, però no per això irrellevants en la feina de tots. En aquells dos anys el mestre valencià Manel Civera i Gómez, que havia acabat de guanyar les oposicions, va capgirar de manera engrescadora la manera de fer de l'escola del poble. Sota la seva direcció, ell i els seus alumnes van escriure la primera monografia local de Vilanova de Prades. Hi incloïen els aspectes geogràfics, socials, històrics i econòmics, a més de fer un repàs als oficis, costums i entitats del poble, tot atrevint-se a dibuixar quin podia ser el futur. L'obra es va publicar amb l'ajut de la sucursal del Banesto de Montblanc i va guanyar el Premi Ramon Llull 1977. El llibre ara editat incorpora l'edició quasi facsímil de la monografia, les opinions i records dels protagonistes i n'analitza l'experiència global.



Matèries: Professors ; Mestres ; Biografia ; Renovació pedagògica ; Política educativa ; Escoles rurals ; Treballs escolars ; Monografia local
Matèries: Civera i Gómez, Manel (1947-....)
Àmbit:Vilanova de Prades
Cronologia:1976 - 1978
Autors add.:Ajuntament Vilanova de Prades
Localització: Biblioteca de Catalunya; Universitat de Barcelona; Universitat de Girona; B. Pública de Tarragona; B. Mossèn Ramon Muntanyola (l'Espluga de Francolí)


Enllaç permanent a aquest registre



4 / 388
seleccionar
imprimir

Bookmark and Share
Pioneres : història i compromís de les germanes Úriz Pi / Manuel Martorell, Salomó Marquès i M. Carmen Agulló ; traducció de Judith Casals ; Pròleg de Celia Canyelles i Rosa Toran
Martorell, Manuel


Barcelona : Pol·len edicions, 2019
256 p. : il. ; 21 cm (Observatori, 28) 
ISBN 9788416828685

Aquesta és la història de dues navarreses avantguardistes, feministes i revolucionàries. Van ser dues dones amb un valor excepcional, avançades al seu temps, pioneres al començament del segle XX en la renovació pedagògica d'un sistema educatiu ancorat en el passat, en la defensa dels drets de la dona i la infància, i amb un elevat grau de compromís social i polític. Josefa i Elisa Úriz Pi, nascudes a Navarra a finals del XIX, van mantenir unes posicions d'avantguarda que van escandalitzar les persones "benpensants" de Girona i Lleida, on van ser assenyalades com anatema de la moral pública i on van iniciar una trajectòria professional que les portaria a la militància comunista, van assumir destacats càrrecs de responsabilitat per a la República durant la Guerra Civil. Exiliades a França, no van dubtar a formar els primers grups de la Resistència contra l'ocupació alemanya a la regió de París, i la seva extraordinària valentia va ser reconeguda quan van morir en l'exili berlinès, sense que poguessin tornar mai a la seva Navarra natal. (Editorial).



Matèries: Biografia ; Mestres ; Dona ; Pedagogues ; Educació ; Renovació pedagògica ; Exili ; Guerra civil espanyola ; Moviment feminista ; Oposició política
Matèries: Úriz Pi, Elisa (1893-1979) ; Úriz Pi, Josefa, 1883-1958
Àmbit:Navarra ; Catalunya
Cronologia:[1883 - 1979]
Autors add.:Marquès i Sureda, Salomó ; Agulló Díaz, M. del Carmen ; Casals, Judith (Trad.) ; Cañellas i Julià, Celia (Pr.) ; Toran Belver, Rosa (Pr.)
Localització: Memorial Democràtic


Enllaç permanent a aquest registre



5 / 388
seleccionar
imprimir

Bookmark and Share
Enxaneta : 50 anys d'escola (1968-2018)



Valls : Institut d'Estudis Vallencs, 2019
201 p. : il. col. ; 23 * 24 cm (Per conèixer Valls, 14) 
ISBN 9788486083854

El llibre recull un bon nombre de fotografies pertanyents tant a l'arxiu de l'escola com als arxius personals de mestres, pares, alumnes i exalumnes, i recull les diferents etapes des de la posada en marxa, la constitució com a cooperativa, el camí per a esdevenir escola pública, sense descuidar la lluita per a la rehabilitació de l'edifici històric del convent del Carme. El claustre, els alumnes, les famílies i el personal no docent que han passat per l'escola al llarg d'aquests anys, aporten també les seves vivències i records, enriquint aquest volum amb una visió més personal -tot i que contrastada amb diferents veus- que s'afegeix a les dades de l'arxiu escolar.



Matèries: Centres d'ensenyament ; Commemoració ; Escoles primàries ; Renovació pedagògica ; Ensenyament primari ; Mestres ; Estudiants ; Edificis
Matèries:Escola Enxaneta de Valls
Àmbit:Valls
Cronologia:1968 - 2018
Autors add.:Institut d'Estudis Vallencs
Localització: B. Abadia de Montserrat; B. Centre de Lectura de Reus; B. Municipal (Alcover); B. Central Xavier Amorós (Reus); B. Pública de Tarragona; Biblioteca Popular de Valls; B. Municipal de Vila-rodona


Enllaç permanent a aquest registre



6 / 388
seleccionar
imprimir

Bookmark and Share
L'Escola bressol "Amanecer" : 1978-1995 : una experiència pedagògica a Santa Coloma de Gramenet / Isabel Crehuet i Wennberg
Crehuet i Wennberg, Isabel


[Santa Coloma de Gramenet] : [l'autora], 2007
97 p. : il. ; 31 cm



Matèries: Escoles bressol ; Commemoració ; Ensenyament preescolar ; Renovació pedagògica
Matèries:Escola Bressol Amanecer de Santa Coloma de Gramenet
Àmbit:Santa Coloma de Gramenet
Cronologia:1978 - 1995
Localització: B. Central (Santa Coloma de Gramenet)


Enllaç permanent a aquest registre



7 / 388
seleccionar
imprimir

Bookmark and Share
Programa d'actuació de dinàmica educativa i renovació pedagògica a les escoles de Santa Coloma de Gramenet : curs 86/87



Santa Coloma de Gramenet : Ajuntament : Generalitat de Catalunya : Casal del Mestre, [198?]
51 p. : il. ; 27 cm



Matèries: Educació ; Renovació pedagògica ; Política educativa ; Educació en el lleure ; Centres d'ensenyament
Àmbit:Santa Coloma de Gramenet
Cronologia:[198?]
Autors add.:Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet ; Generalitat de Catalunya ; Casal del Mestre de Santa Coloma de Gramenet
Localització: B. Central (Santa Coloma de Gramenet)


Enllaç permanent a aquest registre



8 / 388
seleccionar
imprimir

Bookmark and Share
Blanquerna (1948-2018) : evolució del projecte d'educació superior i aportacions a la pedagogia universitària / Josep Gallifa Roca
Gallifa Roca, Josep


Lleida : Pagès, 2019
312 p. ; 24 cm (Guimet, 230) 
ISBN 9788413030838

Blanquerna és actualment una fundació de la diòcesi de Barcelona que integra tres facultats universitàries. Aquest treball estudia l'evolució històrica de Blanquerna i les seves aportacions a la pedagogia universitària. Recull les diferents etapes que va viure la institució d'acord amb cada moment social, educatiu, eclesiàstic i universitari que són molt diferenciats. S'estudia com en cada època es van afrontar els reptes del moment i se'n presenten els diversos actors i principals realitzacions. El resultat ha estat l'evolució d'una institució molt singular en la seva pedagogia universitària, institució que ha complert 70 anys. (Editorial).



Matèries: Ensenyament superior ; Universitats ; Institucions educatives ; Renovació pedagògica ; Pedagogs ; Escola nova ; Commemoració ; Església
Matèries:Blanquerna ; Mútua Escolar Blanquerna de Barcelona
Àmbit:Barcelona ; Catalunya
Cronologia:1948 - 2018
Localització: Biblioteca de Catalunya; Universitat Ramon Llull


Enllaç permanent a aquest registre



9 / 388
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
La Lluita escolar dels anys setanta i vuitanta a Mollet del Vallès / Xavier Alòs i Viu
Alòs i Viu, Xavier


En: Notes. Mollet del Vallès, núm. 34 (2019) , p. 165-190 : il. (Monogràfic
Número dedicat a: L'educació a Mollet. Una visió de 150 anys (1845-2019). Notes a peu de pàgina. Bibliografia. Inclou annex amb una relació cronològica de les mobilitzacions dels anys 70.

En aquest article es fa una descripció dels moviments reivindicatius en el sector de l'ensenyament a les darreries del franquisme, la Transició i els primers anys del període democràtic. Inicialment s'analitzen els contextos sociopolític i escolar de la dècada de 1970 tant de manera més general com en el cas concret de Mollet. S'esmenten les tendències ideològiques que es confrontaven en el sector educatiu: la burgesa o del règim franquista, la revolucionària i la reformista; d'aquestes dues darreres, que conformaven l'oposició, se'n descriuen els objectius i la forma d'organització, de base assembleària, que tenia en la zona escolar les unitats d'anàlisi i acció. Després es fa l'anàlisi dels canvis i els conflictes, en l'àmbit de l'ensenyament, de la dècada de 1980. Després de cada apartat es fa una referència de com les qüestions més generals es concreten a Mollet. En l'annex hi ha una detallada cronologia de les mobilitzacions educatives durant la dècada de 1970.


Matèries: Franquisme ; Tardofranquisme ; Transició democràtica ; Epoca democràtica actual ; Política educativa ; Reforma educativa ; Legislació ; Vagues ; Manifestacions ; Mestres ; Escola pública ; Renovació pedagògica ; Associacions educatives ; Participació social
Àmbit:Mollet del Vallès
Cronologia:[1970 - 1990]
Accés: https://www.raco.cat/index.php/Notes/article/view/348710
Localització: Biblioteca de Catalunya; Institut Ramon Muntaner; Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona; B. Centre de Lectura de Reus; UAB: Humanitats (Hemeroteca); Museu de Granollers (Àrea d'Història); Universitat de Girona; B. Can Pedrals (Granollers); Universitat de Lleida; B. Can Mulà (Mollet del Vallès); Universitat Pompeu Fabra; Universitat Rovira i Virgili; Biblio(a)teneu (Sant Fost de Campsentelles); Arxiu Comarcal del Vallès Oriental (Hemeroteca Municipal Josep Móra de Granollers); B. La Grua (Montmeló); Centre d'Estudis de Granollers; Arxiu Històric de Sabadell


Enllaç permanent a aquest registre



10 / 388
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
Enfocant la Transició i la represa de la democràcia a Mollet (1970-1995) / Jaume Noró Camats
Noró i Camats, Jaume


En: Notes. Mollet del Vallès, núm. 34 (2019) , p. 191-214 : il. (Monogràfic
Número dedicat a: L'educació a Mollet. Una visió de 150 anys (1845-2019). Notes a peu de pàgina. Fonts i bibliografia.

Durant els darrers anys del franquisme i els primers de la represa democràtica es va desenvolupar, també a Mollet del Vallès, un moviment que propugnava importants canvis al sistema escolar, en un moment en que el règim havia posat en marxa l'educació general bàsica (EGB) per intentar revifar un sistema educatiu obsolet. El que marcava la quotidianitat de la vida escolar era, però, la falta de places escolars i la massificació de les aules en el marc d'una població en creixement exponencial, on les autoritats locals improvisaven infraestructures escolars per acollir l'elevat flux migratori, mentre l'immobilisme que generen les inèrcies educatives estava instal·lat als centres educatius. A l'article es descriuen les accions de col·lectius de mestres, d'entitats ciutadanes i dels primers ajuntaments democràtics per transformar la situació, però també les dificultats i les resistències que es trobaren. Es relata com es passà de la precarietat d'unes aules a l'escola per a tothom i com es va reduir progressivament el nombre d'alumnes per aula; s'explica com els plantejaments de renovació pedagògica i la presència de la llengua catalana van anar agafant terreny a les escoles però a ritme diferent. Per a l'elaboració de l'article s'han consultat bàsicament fonts documentals escrites, principalment de l'Arxiu Històric Municipal de Mollet del Vallès, i en menor mesura d'arxius de diverses escoles o de particulars. El text recull més dades concretes de les escoles públiques perquè són les més abundants a les fonts consultades. El gruix de la narració està centrat en l'escolarització dels infants entre quatre i catorze anys; de la resta d'etapes educatives només s'insinuen alguns aspectes i queden pendents per ser desenvolupats posteriorment. L'article és només una mirada parcial i incompleta del que va ser l'ensenyament a Mollet del Vallès en el període descrit; retalls d'un temps en que tot es creia, encara, possible.


Matèries: Franquisme ; Tardofranquisme ; Transició democràtica ; Epoca democràtica actual ; Educació ; Centres d'ensenyament ; Demanda d'equipaments ; Renovació pedagògica ; Associacions educatives ; Participació social
Àmbit:Mollet del Vallès
Cronologia:1970 - 1994
Accés: https://www.raco.cat/index.php/Notes/article/view/348713
Localització: Biblioteca de Catalunya; Institut Ramon Muntaner; Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona; B. Centre de Lectura de Reus; UAB: Humanitats (Hemeroteca); Museu de Granollers (Àrea d'Història); Universitat de Girona; B. Can Pedrals (Granollers); Universitat de Lleida; B. Can Mulà (Mollet del Vallès); Universitat Pompeu Fabra; Universitat Rovira i Virgili; Biblio(a)teneu (Sant Fost de Campsentelles); Arxiu Comarcal del Vallès Oriental (Hemeroteca Municipal Josep Móra de Granollers); B. La Grua (Montmeló); Centre d'Estudis de Granollers; Arxiu Històric de Sabadell


Enllaç permanent a aquest registre



11 / 388
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
Història de la innovació als centres educatius de Mollet del Vallès / Trina Milan Vela
Milan Vela, Trina


En: Notes. Mollet del Vallès, núm. 34 (2019) , p. 269-273 : il. (Monogràfic
Número dedicat a: L'educació a Mollet. Una visió de 150 anys (1845-2019).

A Mollet, l'educació sempre ha tingut escletxes brillants d'innovació. La història de l'educació a Mollet passa també per les activitats que, recollint el testimoni del Casal del Mestre, el Centre de Recursos ha anat desenvolupant des del 1986 fins a l'actualitat. A hores d'ara estem treballant amb robots i Twitter, en el seu moment vam iniciar els intercanvis amb Rivoli, i després amb Ravensburg, i sobretot hem estat al costat dels mestres i professors per ajudar-los a treballar amb el seu alumnat. El repte de l'educació és tan complex que tots necessitem ajuda externa per poder oferir la millor qualitat als nostres centres. En aquest escrit relatarem alguns exemples que s'han donat a la nostra ciutat i que formen part de la vida educativa molletana.


Matèries: Centres d'ensenyament ; Innovació tecnològica ; Renovació pedagògica ; Recursos educatius ; Congressos ; Ciències de l'educació
Matèries:Centre de Recursos Pedagògics del Vallès Oriental II
Àmbit:Mollet del Vallès ; Vallès Oriental
Cronologia:1986 - 2019
Accés: https://www.raco.cat/index.php/Notes/article/view/348726
Localització: Biblioteca de Catalunya; Institut Ramon Muntaner; Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona; B. Centre de Lectura de Reus; UAB: Humanitats (Hemeroteca); Museu de Granollers (Àrea d'Història); Universitat de Girona; B. Can Pedrals (Granollers); Universitat de Lleida; B. Can Mulà (Mollet del Vallès); Universitat Pompeu Fabra; Universitat Rovira i Virgili; Biblio(a)teneu (Sant Fost de Campsentelles); Arxiu Comarcal del Vallès Oriental (Hemeroteca Municipal Josep Móra de Granollers); B. La Grua (Montmeló); Centre d'Estudis de Granollers; Arxiu Històric de Sabadell


Enllaç permanent a aquest registre



12 / 388
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
La Transformació educativa : necessitat social / Eduard Vallory
Vallory, Eduard


En: Notes. Mollet del Vallès, núm. 34 (2019) , p. 317-318 (Monogràfic
Número dedicat a: L'educació a Mollet. Una visió de 150 anys (1845-2019).

Aquest article resumeix la filosofia i les línies de treball d'Escola Nova 21, projecte que va centrar la conferència que l'autor, Eduard Vallory (Director d'Escola Nova 21 i president del Centre UNESCO de Catalunya), va oferir a Mollet el 5 de setembre de 2018 amb el títol "La transformació educativa: necessitat social", i que va suposar l'obertura de les Jornades sobre l'educació a Mollet organitzades pel Centre d'Estudis Molletans.


Matèries: Associacions educatives ; Projectes ; Renovació pedagògica ; Política educativa ; Sistema educatiu
Matèries:Escola Nova 21
Àmbit:Catalunya
Cronologia:2016 - 2019
Accés: https://www.raco.cat/index.php/Notes/article/view/349233
Localització: Biblioteca de Catalunya; Institut Ramon Muntaner; Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona; B. Centre de Lectura de Reus; UAB: Humanitats (Hemeroteca); Museu de Granollers (Àrea d'Història); Universitat de Girona; B. Can Pedrals (Granollers); Universitat de Lleida; B. Can Mulà (Mollet del Vallès); Universitat Pompeu Fabra; Universitat Rovira i Virgili; Biblio(a)teneu (Sant Fost de Campsentelles); Arxiu Comarcal del Vallès Oriental (Hemeroteca Municipal Josep Móra de Granollers); B. La Grua (Montmeló); Centre d'Estudis de Granollers; Arxiu Històric de Sabadell


Enllaç permanent a aquest registre



13 / 388
seleccionar
imprimir

Bookmark and Share
Freinet a Cervera : dossier / text de Xavier Santesmasses i Raimon Portell ; també han participat en aquest treball: Josep M. Llobet, [et al.]
Santesmasses Benet, Xavier


En: Segarra actualitat. Cervera, Núm. 132 (nov. 2007), p. I-VIII



Matèries: Renovació pedagògica ; Escola nova ; Educació ; Pedagogs
Matèries: Freinet, Célestin (1896-1966)
Àmbit:Cervera
Cronologia:[0000 - 2007]
Autors add.:Portell, Raimon ; Llobet i Portella, Josep Maria
Localització: Biblioteca de Catalunya; B. Pública de Lleida; B. Comarcal Josep Finestres i Monsalvó (Cervera)


Enllaç permanent a aquest registre



14 / 388
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share Text complet
Bookmark and Share
Presentació al Centre de Lectura del projecte educatiu "l'Arbreda" / Escrit per Elena Sanfeliu Sabater
Sanfeliu Sabater, Elena


En: Revista del Centre de Lectura de Reus. Reus. Novena època (2n trimestre 2014), 1 fitxer html, 2 p.

L'Arbreda és un projecte d'educació respectuosa adherit a la Xarxa d'educació lliure per a infants de 2 a 6 anys, que fan possible famílies i professionals de l'educació des de fa 5 anys a Valldoreix (Sant Cugat del Vallès). Elena Sanfeliu explica en la conferència que l'Arbreda és una comunitat moguda per l'amor i el respecte i que una de les principals motivacions de l'associació és canviar l'educació dels nens amb l'enumeració de les seves bases. L'associació va aparèixer per primer cop l'any 2009, amb el desenvolupament de les bases i objectius fets, van contractar a professionals de l'educació que, junt amb les famílies, van fer possible aquesta associació.


Matèries: Institucions culturals ; Associacions culturals ; Centres d'ensenyament ; Renovació pedagògica ; Infància
Matèries:Centre de Lectura de Reus ; Projecte Educatiu l'Arbreda
Àmbit:Reus ; Valldoreix - Sant Cugat del Vallès
Cronologia:2009 - 2014
Accés: https://www.raco.cat/index.php/RevistaCLR/article/view/283548
https://www.centrelectura.cat/revistadigital/?p=671


Enllaç permanent a aquest registre



15 / 388
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
L'Arrel, l'escola lliure del Berguedà / Quirze Grifell
Grifell i Sala, Quirze


En: L'Erol : revista cultural del Berguedà. Berga. Any 36, núm. 133 (tardor 2017), p. 62-64 : il. (Entrevista


Matèries: Entrevistes ; Centres d'ensenyament ; Escola privada ; Ensenyament primari ; Renovació pedagògica
Matèries:Espai Educatiu l'Arrel
Àmbit:Berga
Cronologia:[2012 - 2017]
Accés: https://www.raco.cat/index.php/Erol/article/view/339725
Localització: Biblioteca de Catalunya; Universitat Autònoma de Barcelona; Institut Ramon Muntaner; B. Ramon Vinyes i Cluet (Berga); B. Guillem de Berguedà (Puig-reig)


Enllaç permanent a aquest registre



16 / 388
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
Tradició i renovació pedagògica a l'escola rural. El Pla d'Urgell entre 1880 i 1936 / Jordi Soldevila Roig
Soldevila i Roig, Jordi


En: Mascançà : revista d'estudis del Pla d'Urgell. Mollerussa, núm. 8 (2017) , p. 137-145 (Estudis
Notes. Referències bibliogràfiques. Resums en català i anglès.

Aquest article pretén evidenciar la vitalitat del debat sobre la renovació pedagògica a les escoles rurals durant els darrers anys del segle XIX i primers del XX. A les àrees rurals el confl icte escolar era també viu. Republicans, catalanistes i anarquistes lluitaven contra el model educatiu conservador. Actualment, els investigadors ofereixen una perspectiva de l'escola rural d'abandó per part de les seves famílies, mestres i institucions locals. Aquest article intenta aportar un altre punt de vista sobre l'escola rural.


Matèries: Escoles rurals ; Escola religiosa ; Renovació pedagògica ; Escola racionalista ; Ensenyament primari ; Llengua catalana ; Restauració ; República espanyola II
Àmbit:Pla d'Urgell
Cronologia:1880 - 1936
Autors add.:Jornades d'Estudis sobre el Pla d'Urgell (7s : 2016 : Bell-lloc d'Urgell )
Accés: https://www.raco.cat/index.php/Mascanca/article/view/331427
Localització: Universitat Autònoma de Barcelona; B. Comarcal Jaume Vila (Mollerussa); Universitat de Girona; UAB: Sibhil·la; Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya; Universitat Politècnica de Catalunya; Universitat Rovira i Virgili; Institut Ramon Muntaner


Enllaç permanent a aquest registre



17 / 388
seleccionar
imprimir

Bookmark and Share
Escoles i mestres de la Segona República al Pla d'Urgell / de Ton Solé i Esteve Mestre
Mestre i Roigé, Esteve


[Mollerussa] : Mascançà : Consell Comarcal del Pla d'Urgell, 2018
1 vol (La Boira, 1) 

La investigació ha durat diversos anys fins a veure la llum i ha cercat com es va plasmar al Pla d'Urgell la renovació i innovació pedagògica promoguda pels governs republicans. El treball inclou biografies de diversos mestres destacats, així com un llistat de tots els qui van exercir a la comarca. Ton Solé va posar de relleu la modernització en la didàctica i en aspectes com les millores en les infraestructures, la introducció de la llengua catalana en l'educació. Mentre que Esteve Mestre va destacar algunes biografies significatives com la del germà de l'avi del jutge Pablo Llarena, director de l'escola de Torregrossa entre 1925 i 1933. Els autors clouen el llibre fent un balanç educatiu des de 1931 a 1940 aportant dades sobre l'analfabetisme a la comarca (Mollerussa TV).



Matèries: Educació ; República espanyola II ; Renovació pedagògica ; Biografia ; Mestres ; Centres d'ensenyament ; Ensenyament en català ; Analfabetisme
Àmbit:Pla d'Urgell
Cronologia:[1931 - 1940]
Autors add.:Solé i Bonet, Ton
Autors add.:Mascançà : revista d'estudis del Pla d'Urgell ; Consell Comarcal del Pla d'Urgell


Enllaç permanent a aquest registre



18 / 388
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
L'Estada del doctor Josep Estalella a l'Institut de Girona (1905-1919) : una contribució a la commemoració del vuitantè aniversari (el 20 d'abril del 2018) de la mort de Josep Estalella / Jaume Baltà i Moner, Salvador Domènech i Domènech
Baltà i Moner, Jaume


En: Revista de Girona. Girona, núm. 305 (novembre-desembre 2017), p. 40-42 : il (Història

Descobrir un personatge a través d'un altre personatge a vegades pot ser del tot sorprenent i enriquidor per a ambdós. La figura de Josep Estalella sempre ha estat relacionada amb el món científic i el de la pedagogia. I ara, l'estudi de la seva bibliografia ens ha permès arribar a un gran amic seu: Carles Rahola, un excel·lent home, paradigma de la cultura gironina i catalana.


Matèries: Pedagogs ; Professors ; Renovació pedagògica ; Homenatge ; Centres d'ensenyament
Matèries: Estalella i Graells, Josep (1879-1938)
Matèries:Institut de Girona
Àmbit:Girona
Cronologia:1905 - 1919
Autors add.:Domènech i Domènech, Salvador
Accés: http://www.raco.cat/index.php/RevistaGirona/article/view/329118/419706
Localització: Biblioteca de Catalunya; Universitat Autònoma de Barcelona; Universitat de Barcelona; Universitat de Girona; Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya; Universitat Politècnica de Catalunya; Universitat Pompeu Fabra; Universitat Rovira i Virgili; Universitat de Lleida


Enllaç permanent a aquest registre



19 / 388
seleccionar
imprimir

Bookmark and Share
Joan Puig Elías : anarquismo, pedagogía y coherencia / Valeria Giacomoni
Giacomoni, Valeria


Barcelona : Descontrol, 2017
256 p.

Joan Puig Elías (Sallent 1898 - Porto Alegre 1972) va ser abans de res un mestre. Afiliat a la CNT des de molt jove, es va proposar portar endavant el projecte de Ferrer i Guàrdia: en els anys 20-30 va guiar l'Escola Natura a Barcelona que es va convertir en escola pilot entre les racionalistes. Considerava que no cal educar solament la raó sinó també els sentiments. En esclatar la revolució en 1936 li va ser assignada la presidència del CENU (Consell de l'Escola Nova Unificada) i va extendre la pedagogia llibertària a totes les escoles de Catalunya. Va ocupar diversos altres càrrecs durant la guerra i en 1939 es va exiliar a França i després a Brasil on va continuar, fins que li va ser possible, la seva labor pedagògica i política. (Editorial).



Matèries: Biografia ; Mestres ; Pedagogs ; Anarquisme ; Escola nova ; Renovació pedagògica ; Guerra civil espanyola ; Exili ; Escola racionalista
Matèries: Puig i Elias, Joan (1895-1972)
Matèries:Consell de l'Escola Nova Unificada : CENU ; Escola Natura de Barcelona
Àmbit:Sallent ; Catalunya ; França ; Porto Alegre - Brasil
Cronologia:1895 - 1972


Enllaç permanent a aquest registre



20 / 388
seleccionar
imprimir

Bookmark and Share
Revolució a les aules : Catalunya, pionera en la nova educació del segle XXI / Núria Martínez Ribot
Martínez Ribot, Núria


Barcelona : Columna, 2017
183 p. ; 23 cm
Conté entrevistes amb: Francina Martí, Associació de Mestres Rosa Sensat -- Eduard Vallory, Centre Unesco de Catalunya i Escola Nova 21 -- Agnès Barba, Escola dels Encants de Barcelona -- Coral Regí, Escola Virolai de Barcelona -- Raquel Garcia Sevilla, Escola Joaquim Ruyra de l'Hospitalet de Llobregat -- Miquel Charneco Osete, Escola Joaquim Ruyra de l'Hospitalet de Llobregat -- Josep Menéndez, Jesuïtes Educació -- Iolanda Arboleas Jara, Institut de Sils -- Ramon Grau, Institut Quatre Cantons de Barcelona -- Josep Gabriel Lluís Queralt, Institut Baix Camp de Reus -- Jaume Carbonell, pedagog, periodista i sociòleg.
ISBN 9788466422895



Matèries: Renovació pedagògica ; Educació ; Política educativa ; Entrevistes ; Pedagogs
Àmbit:Catalunya
Cronologia:[2001 - 2017]
Localització: Biblioteca de Catalunya; Universitat Ramon Llull; B. Centre de Lectura de Reus


Enllaç permanent a aquest registre



pàgina 1 de 20
anar a la pàgina                         

Base de dades  FONS : Formulari avançat

   
Cercar:
en el camp:
 
1     
2   
3