Les Pintures murals romàniques de Sant Miquel de Cruïlles / Montserrat Pagès i Paretas
Pagès i Paretas, MontserratEn:
Miscel·lània litúrgica catalana. Barcelona, Núm. 26 (2018) , p. 147-177 : il. col.
L'autora estudia en el seu context històric i iconogràfic les restes de la decoració mural de l'església, priorat benedictí fundat pels Cruïlles i vinculat a l'abadia de la Chiusa. Al sòcol de l'absis, sobre un fons vermell, hi ha tres registres de lleons afrontats, tema d'origen imperial el model del qual es troba en les sedes de Constantinoble, del segle X, que arribaren a Occident en temps dels otònides. Els vestigis pictòrics conservats a la part superior de l'absis, juntament amb el fragment d'una inscripció, permeten d'inferir, segons l'autora, quin havia estat el programa iconogràfic de l'absis. En canvi, el bes de Judes, al braç nord del transsepte, formaria part d'un cicle de la passió, que segurament culminaria amb la crucifixió, la qual, sense que el programa fos el mateix, ocuparia un lloc semblant a la de Santa Maria de Cervià. Finalment, després de l'anàlisi, conclou que les pintures de l'absis i les del transsepte devien ser plasmades pel mateix taller muralista, l'estil del qual és el del mestre d'Osormort, derivat de la pintura de la cort de Poitiers, la relació amb la qual analitza i, també, analitza quina podia haver estat la seva introducció a Catalunya.