Dos portapaus de cap al 1400: el de Pere d'Urgell i el de Violant de Bar / Joan Francesc Ainaud i Escudero
Ainaud i Escudero, J. FrancescEn:
Butlletí del Museu Nacional d'Art de Catalunya. Barcelona, núm. 2 (1994) , p. 127-143 : il.
Bibliografia i fonts. Notes. Inclou apèndix documental. Resum en castellà i anglès.
L'any 1972 fou adquirit pel Museu d'Art de Catalunya un portapau del Monestir de Sigena, regal del comte Pere d'Urgell a la seva filla Isabel, monja d'aquell centre. Es tracta d'una finíssima peça d'orfebreria, emparentada amb d'altres d'origen parisenc, datables al voltant de 1400 i amb esmalt "sur ronde bosse" sobre l'or. Excepcionalment, la figura del Crist de Dolor és de nacre. El portapau conté la relíquia de la túnica de Jesucrist, flanquejada per unes harpies-sirena executades amb mandrinada. En l'estudi s'hi analitza la seva possible simbologia, així com la del balaix i els dos safirs que adornen la peça. També és objecte d'estudi la "Joia de Santa Caterina", entregada per J.P. Morgan Jr. a The Metropolitan Museum of Art de Nova York el 1917. L'autor planteja com a hipòtesi que procedís d'una taula d'or que posseïa la reina Violant de Bar el 1418, força coincident amb la que posseïen els Ducs d'Orleans i que el 1409 hauria passat a mans del Papa Benedicte XIII. (A.).