Los Ferrocarriles transpirenaicos a mediados del siglo XIX (1844-1885). Entre el deseo y la realidad / Carlos Larrinaga
Larrinaga Rodríguez, CarlosEn:
Revista de Historia Industrial. Barcelona, núm. 72 (2018) , p. 51-79
Notes a peu de pàgina. Bibliografia. Resums en anglès i castellà.
Considerant la rellevància de les comunicacions frontereres d'un país amb els seus veïns, en aquest article ens proposem analitzar els diferents projectes de connexió ferroviària francoespanyola a mitjan segle XIX. En concret, estaríem parlant dels ferrocarrils transpirinencs, que van ser objecte de nombrosos estudis, de molts debats polítics i periodístics i de molt poques realitzacions. Les comarques pròximes als Pirineus van sostenir la necessitat de construir més línies fèrries que les d'Irun i Portbou, perquè aquestes deixaven un ampli espai sense cobrir. No obstant això, semblants anhels van xocar amb l'oposició d'una bona part de l'Exèrcit espanyol i la falta d'interès real de l'Administració central, de les companyies ferroviàries i de la mateixa França. A més, caldria afegir els elevats costos i les possibles pèrdues d'explotació. Això explica la tardança a celebrar-se una conferència internacional entre tots dos països per a tractar d'aquest assumpte.