Monumentalitat domèstica: tanatori i crematori a Pals - Baix Empordà [Fitxer informàtic]
/ Albert Nolla Parals
Nolla i Parals, Albert2020
Universitat de Girona. Escola Politècnica Superior, 2020
1 recurs electrònic
Projecte final de Màster (Màster en Arquitectura).
La meva principal intenció era poder fer un projecte al meu municipi (Pals) i per al meu municipi, i això ja el situava dins de la categoría d'Equipament; per tant, el primer que vaig fer va ser dirigir-me a l'Ajuntament i preguntar sobre les mancances i necessitats que hi havia en l'àmbit arquitectònic. Hi havia vàries opcions, en tots els casos necessàries i que la seva execució podia ser real, és a dir, que es contemplava la seva construcció dins del Pla Urbanístic vigent, per fer la selecció dins de les diferents opcions vaig analitzar-me a mi mateix i vaig buscar les meves inquietuds. Aquestes eren les següents: La voluntat de fer un projecte poc comú, tant durant la carrera com la possibilitat de projectar-lo al llarg de la vida professional. Un projecte amb un gran pes sensorial on poder jugar amb textures, diferents materials, llums, ombres, integrar-se amb el paisaje, amb l'escala . i on cada visitant tingui l'oportunitat de fer una lectura personal, on l'Arquitectura i l'Home puguin crear un diàleg, i el factor temps assumeixi un gran pes. La meva elecció va ser la de projectar un Tanatori amb crematori. Era l'opció que més s'adaptava a les meves inquietuds, i a més, la localització em convencia molt. Amb el tema en mà em vaig disposar a redactar una carta de propòsits amb un seguit de requisits que intentaria complir al llarg de l'elaboració d'aquest treball. Fer un projecte de caire monumental, ja que la funció demana ser una "icona" arquitectural on emmagatzemar moments vitals i, al mateix temps, compartir amb una escala més domèstica, pensant en les necessitats d'acolliment de les persones que han perdut un ésser estimat; per tant, la recerca d'un edifici fàcilment llegible exteriorment com a monument i alhora càlid com una llar. Tanmateix, el canvi d'escala ha estat essencial per aconseguir la combinació d'aquestes dues sensacions, i també la utilització de la llum natural i dels espais exteriors com si fossin interiors, buscant la forma de delimitar-los i, al mateix temps alliberar-los , fusionant-los amb el paisatge, tant en forma com en textures i cromatismes.