português | español | français | català

logo

Database search

Database:
fons
Search:
253672 []
References found:
Showing:
1 .. 1   in format [Default]
page 1 of 1


1 / 1
select
print
Text complet
Bookmark and Share
Comunicar-se arran de mar. Aproximació a les vies terrestres de la costa central catalana / Teresa Navas Ferrer
Navas i Ferrer, Teresa


En: 253665 Les Vies de comunicació terrestres i els mitjans de transport al Maresme : XVI Trobada d'Entitats de Recerca Local i Comarcal del Maresme. Mataró : Arxiu Comarcal del Maresme, 2024. p. 7-23
 (Ponència

El sistema de transports modern a Catalunya va començar a configurar-se amb l'obertura d'unes primeres carreteres de llargs recorreguts les quals obeïen a una planificació viària inclosa en el que s'ha anomenat el programa il·lustrat esbossat des de les primeres dècades del segle XVIII. Com bé ha sintetitzat Vicenç Casals recentment, l'entrada de la dinastia dels Borbons a Espanya no només va comportar reformes polítiques, administratives i militars sinó que aviat va configurar una estratègia de foment de la producció que es va desplegar, entre altres aspectes, en la construcció de noves infraestructures territorials que eren l'instrument imprescindible de la consideració del territori com a recurs socioeconòmic per a la transformació de la societat heretada. El programa il·lustrat d'obres públiques es va començar a concretar a mitjan segle XVIII i va arribar al seu més gran desenvolupament durant el regnat de Carles III. En el cas de Catalunya es pot resseguir per la previsió i execució d'obres diverses com van ser l'abastament d'aigües a poblacions, intervencions urbanístiques i les propostes poc reeixides de canals de navegació per a transport de mercaderies i, també, de regadiu. Obres entre les quals va excel·lir la construcció de noves carreteres, deutores d'una estratègia territorial d'ampli abast, tant de control polític i administratiu com per beneficiar les transaccions comercials, que pretenia unir el centre peninsular i seu de la monarquia espanyola amb les ciutats portuàries i punts fronterers més importants del Regne d'Espanya. La missió va quedar sancionada amb un reial decret de l'any 1761 que dictaminava fer camins rectes i sòlids, és a dir, el que després s'ha conegut com el Pla radial de carreteres reials amb origen a Madrid com a capital.


Matèries: Transports i comunicacions ; Edat moderna ; Il·lustració ; Xarxa viària ; Litoral ; Carreteres ; Obres públiques
Àmbit:Catalunya ; Maresme
Cronologia:[1700 - 1800]
Accés: https://raco.cat/index.php/TrobadaMaresme/article/view/429137/
Localització: Institut Ramon Muntaner; UAB: Sibhil·la


Enllaç permanent a aquest registre



page 1 of 1

Database  fons : Advanced form

   
Search:
in field:
 
1     
2   
3