La Nova cançó : aportació musical, repressió i censura (1958-1978) [Fitxer informàtic]
/ Maria Salicrú-Maltas ; [dirigida per: Borja de Riquer i Permanyer, Jaume Ayats Abeyà (codir.)]
Salicrú-Maltas, MariaBellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, 2021
Dirigida per: Riquer i Permanyer, Borja de; Ayats Abella, Jaume. Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Història Moderna i Contemporània, 2021
1 recurs electrònic (704 p.)
A partir de l'estudi dels músics i d'un corpus de cançons del col·lectiu Els Setze Jutges i Raimon realitzo l'anàlisi estilística del moviment de la Nova Cançó entre 1959 i 1975. L'estil que han aportat a la història de la música popular en català beu d'una part de la Chanson francesa però també, i això ha estat molt menys percebut, de la pròpia tradició musical catalana, i en alguns casos, com el de Raimon, de Modugno, de la Canzone italiana. L'anàlisi detallada de deu peces que avui són populars ha demostrat la diversitat d'elements musicals i socials que les ha fet perdurables i per què s'ha difós alguna cançó internacionalment, com és el cas de "L'estaca" de Lluís Llach. L'altra aportació de la tesi és l'estudi sistemàtic -més enllà de les anècdotes- de la repressió que van patir aquests músics i, especialment, dels mecanismes de la censura. Documentació inèdita i vivències dels protagonistes -censors, policies i funcionaris inclosos, a més d'organitzadors, mànagers discogràfics, públic i músics- permeten reconstruir en detall els procediments i les accions d'aquesta repressió al moviment musical. S'han localitzat els responsables executius de la censura i els corresponents informes i arguments. En l'entremig, es recuperen algunes lletres inèdites de cançons de la Nova Cançó que es prohibiren.