La Formación de redes comerciales y el fracaso de la penetración internacional de los tejidos catalanes, 1850-1930 / Marc Prat, Raimon Soler
Prat Sabartés, MarcEn:
Revista de Historia Industrial. Barcelona, núm. 21 (2002) , p. 201-225
La present nota pretén abordar un dels aspectes menys estudiats de la indústria tèxtil cotonera catalana, com és el de la comercialització dels seus productes. A partir de la documentació comptable i de la correspondència de dues fàbriques, es mostra que aquestes no disposaven de cap xarxa comercial en els inicis de la seva etapa però que la seva implicació en l'àmbit de la comercialització va anar augmentant a mesura que es va desenvolupar la indústria. Això va ser degut, sobretot, a la necessitat de conèixer els gusts dels clients a les diferents zones d'Espanya i d'obtenir informació financera dels seus clients amb l'objectiu d'evitar el màxim de riscs possibles. Com a contrapartida, en el treball es mostra com la impossibilitat de construir una xarxa similar a l'estranger va ser un dels principals obstacles a l'hora de penetrar als mercats exteriors.