Alumnado de origen inmigrante en la educación postobligatoria. El acceso a ciclos formativos o bachillerato en Cataluña / Pau Miret-Gamundi, Jordi Bayona-i-Carrasco
Miret i Gamundi, PauEn:
Obets : revista de ciencias sociales. Alacant. Vol. 17, núm. 2 (2022) , p. 267-284
Referències bibliogràfiques. Resums en castellà i anglès.
L'alumnat d'origen immigrant a Espanya es troba menys representat en els estudis postobligatoris a causa del seu major abandó escolar, fruit entre altres raons d'un menor èxit a aconseguir el graduat de l'ESO i a les característiques socioeconòmiques de les famílies. Entre els quals continuen estudiant, l'origen continua sent important per a discriminar entre els qui opten pel batxillerat i els qui per cicles formatius. En aquest treball s'analitza l'alumnat d'origen immigrant a Catalunya a partir d'una tipologia intergeneracional que es construeix a partir de l'origen del propi alumne més el del seu nucli parental. A continuació, fixem la població escolar en el territori, per a focalitzar l'atenció en les mínimes unitats espacials prou representatives, i associar-les a un determinat nivell de renda sota la hipòtesi que, a major riquesa, major probabilitat de seguir la via del batxillerat. En definitiva, l'objectiu principal és avaluar l'accés diferencial a estudis de formació professional de grau mitjà en lloc de seguir la via del batxillerat en funció de la situació migratòria del nucli parental, centrant-nos en Catalunya durant el curs 2015-2016. Per a això, a les característiques individuals se'ls afegeixen les de la llar i del territori de residència mitjançant tècniques multinivell, gràcies a la vinculació dels fitxers administratius de matrícules escolars al padró municipal d'habitants. Els resultats confirmen que l'elecció d'un cicle formatiu està vinculada directament amb l'edat, el gènere masculí, i amb una situació migratòria pròpia o parental d'origen africà. Això ens porta a la interpretació que la via professional es troba associada a la necessitat d'una ràpida inserció al mercat de treball.