Parlem del paisatge : el cap, el cor i la panxa de la Val d'Aran / Mireia Boya Busquet
Boya Busquet, MireiaEn:
Ibix : publicació biennal de cultura. Ripoll. Annals 2010-11, núm. 7 (novembre 2012), p. 367-380 : il.
Referències bibliogràfiques. Resum en català i anglès.
El paisatge és un concepte que engloba els valors naturals, culturals, socials, productius i identitaris d'un territori, a més de les dinàmiques passades i futures que han donat lloc a la seva imatge actual. Un cop superada la mirada paisatgística romàntica dels espais naturals verges i del patrimoni arquitectònic d'alt valor històric o etnogràfic com a postals d'experiències turístiques diferenciades de la resta, i la visió utilitària de l'espai i dels recursos, actualment es comença a parlar en termes de descoberta d'un paisatge. Aquest nou paradigma ens permet oferir un discurs amb una visió global d'un territori, que possibilita l'aproximació al seu caràcter i a la identitat dels seus habitants, però també incidint en l'economia local i en un determinat tipus de desenvolupament. La bona gestió del paisatge és una aposta clara per la qualitat, la diferenciació i l'autenticitat de l'experiència turística; és també el treball unitari de tots els sectors econòmics i socials per oferir una determinada imatge del territori viscut i visitat. La Val d'Aran és un dels exemples de valls pirinenques que viuen d'un turisme basat en l'ús i gaudi d'un paisatge únic, d'una cultura diferenciada i d'una forta identitat. Avui, el model turístic es debat entre l'estacionalitat de l'esquí alpí, que ha permès, en part, el desenvolupament econòmic de la comarca, i un turisme menys intensiu, més desestacionalitzat, de petit format i de qualitat; un turisme que contribueix a la gestió sostenible del paisatge aranès, no només perquè incentiva l'economia del sector primari, històric gestor del paisatge de prats de dall, ramats i boscos, sinó també perquè s'associa a aquest i a altres sectors econòmics per aconseguir un model global on tots hi tenen cabuda i possibilitat d'èxit. Aquest treball gira entorn del concepte de paisatge com a articulador del discurs turístic, econòmic, cultural i identitari d'una regió, en aquest cas la Val d'Aran.