Hegemonía, consenso y conflicto: una historia social del poder en la Restauración / Martín Rodrigo Alharilla
Rodrigo Alharilla, MartínEn:
Historia Social. Valencia, núm. 36 (2000) , p. 35-56
En el treball s'analitza la dimensió social del segon marquès de Comillas en la seva actuació empresarial a partir de les pràctiques en algunes de les companyies que presidia (i fora d'elles) afirmant que obeïen a una proposta ideològica i cultural clara: una estratègia elaborada per convertir el domini econòmic i polític dels homes de la corporació Comillas en hegemonia intel·lectual, moral i cultural; una proposta coherent que buscava la legitimació cultural de les formes en les quals aquests exercien el seu domini laboral, econòmic i polític sobre les classes subalternes del país. No obstant això, les transformacions de l'estructura social i política del país van impedir que aquest discurs amb aspiracions de convertir-se en hegemònic permeabilitzés el conjunt de la societat espanyola. L'objectiu de Comillas va passar llavors per la promoció de falanges ciutadanes contra una hipotètica revolució.