Concebir el presente : apuntes para una asignatura en construcción = Concebre el present : Apunts per una assignatura en construcció = Conceiving the present : Notes for a subject under construction / Paola Lo Cascio
Lo Cascio, PaolaEn:
Tiempo devorado : revista de historia actual. Bellaterra. Vol. 8, núm. 1 (2023) , p. 35-52 (
Articles)
Número mongràfic: Història per impartir. Catalunya i Espanya, 1979-2019. Notes a peu de pàgina. Bibliografia. Resums en castellà, català i anglès.
En aquest article es duu a terme una reflexió entorn de la transmissió del coneixement del passat més recent d'Espanya en el marc de l'ensenyament universitari de grau. Arrencant des d'unes consideracions inicials en mèrit a la consolidació de les recerques d'història del temps present i a la dificultat de plasmar els seus resultats en propostes docents, s'esbossen les característiques principals d'una possible assignatura que tracti els continguts vinculats a l'experiència política, social, econòmica i cultural d'Espanya des de 1978 i fins als nostres dies. Una primera part de l'article està dedicada als continguts i l'estructura de l'assignatura (que inclou una reflexió entorn de la periodització i als relats públics sobre l'etapa considerada), mentre que una segona part examina els recursos i avança propostes de dinàmiques docents. Una última part es dedica, finalment, a una reflexió entorn de les competències vinculades a una assignatura d'aquestes característiques i als possibles mecanismes d'avaluació dels continguts. També es proporciona uns recursos bibliogràfics (en la seva gran part d'accés obert) considerats útils per a tractar els continguts de l'assignatura.