Retrobament amb Pere Crusells (1672 - cap a 1742): la placa de la Flagel·lació de Crist / Joan Bosch Ballbona
Bosch i Ballbona, JoanEn:
Butlletí del Museu Nacional d'Art de Catalunya. Barcelona, núm. 2 (1994) , p. 151-154 : il.
Bibliografia. Notes. Resum en castellà i anglès.
L'adquisició de la placa de la "Flagel·lació de Crist" de Pere Crusells representa per al Museu Nacional d'Art de Catalunya una gran oportunitat, tant des del punt de vista historiogràfic com patrimonial. Té, a més, un enorme interès museogràfic, ja que el Museu posseeix d'aquesta manera les dues obres més importants de l'escassa producció conservada de l'esmentat pintor: "Retrat de dama amb atributs de Diana" i la "Flagel·lació de Crist". Aquesta darrera és molt representativa de la creació de Crusells i resulta evident la incidència, que ja s'evocava vagament en el "Retrat de dama", que tingué la plàstica francesa de finals del XVII i principis del XVIII sobre la seva obra. Per aquesta raó resulta inevitable obrir una hipòtesi de futur per aclarir la seva particular adhesió a la cultura del país veí. Una investigació en profunditat pot arribar a demostrar que Crusells no fou un cas aïllat, sinó el principi d'una influència que marcarà la història de l'art català en els decennis següents del segle XVIII (A.).