Transporte caro y crecimiento urbano. El tráfico tranviario en Barcelona, 1872 - 1914 / José Luis Oyón
Oyón Bañales, José LuisEn:
Ciudad y territorio. Madrid, núm. 94 (1992) , p. 107-123 : plàn., gràf.
Bibliografia i fonts. Notes.
L'article explora, pel cas de Barcelona, algunes relacions entre transport i creixment urbà a l'època anterior a la democratització del transport públic. Una vegada establerta la importància relativa dels diferents mitjans de transport intraurbà des de mitjans del segle XIX, el treball se centra en el tramvia, el sistema de transport hegemònic a Barcelona. Es proposa com a criteri el mètode d'examinar les xifres de trànsit i el seu repartiment diferenciat entre les classes socials i a l'espai urbà. Per a l'era del transport car, almenys fins a la Primera Guerra Mundial, el trànsit tramviari mostra una influència marcada en un sector determinat de la ciutat, el sector nord-oest, lloc d'assentament prinvilegiat de les capes socials més acomodades. El tramvia contribuí així a reforçar la divisió social de l'espai urbà preexistent, amb un impacte destacable també en la transformació dels suburbis de segona residència en barris acomodats de residència permanent.