português | español | français | català

logo

Database search

Database:
FONS
Search:
183699 []
References found:
Showing:
1 .. 1   in format [Default]
page 1 of 1


1 / 1
select
print
Text complet
Bookmark and Share
Enfocant la Transició i la represa de la democràcia a Mollet (1970-1995) / Jaume Noró Camats
Noró i Camats, Jaume


En: Notes. Mollet del Vallès, núm. 34 (2019) , p. 191-214 : il. (Monogràfic
Número dedicat a: L'educació a Mollet. Una visió de 150 anys (1845-2019). Notes a peu de pàgina. Fonts i bibliografia.

Durant els darrers anys del franquisme i els primers de la represa democràtica es va desenvolupar, també a Mollet del Vallès, un moviment que propugnava importants canvis al sistema escolar, en un moment en que el règim havia posat en marxa l'educació general bàsica (EGB) per intentar revifar un sistema educatiu obsolet. El que marcava la quotidianitat de la vida escolar era, però, la falta de places escolars i la massificació de les aules en el marc d'una població en creixement exponencial, on les autoritats locals improvisaven infraestructures escolars per acollir l'elevat flux migratori, mentre l'immobilisme que generen les inèrcies educatives estava instal·lat als centres educatius. A l'article es descriuen les accions de col·lectius de mestres, d'entitats ciutadanes i dels primers ajuntaments democràtics per transformar la situació, però també les dificultats i les resistències que es trobaren. Es relata com es passà de la precarietat d'unes aules a l'escola per a tothom i com es va reduir progressivament el nombre d'alumnes per aula; s'explica com els plantejaments de renovació pedagògica i la presència de la llengua catalana van anar agafant terreny a les escoles però a ritme diferent. Per a l'elaboració de l'article s'han consultat bàsicament fonts documentals escrites, principalment de l'Arxiu Històric Municipal de Mollet del Vallès, i en menor mesura d'arxius de diverses escoles o de particulars. El text recull més dades concretes de les escoles públiques perquè són les més abundants a les fonts consultades. El gruix de la narració està centrat en l'escolarització dels infants entre quatre i catorze anys; de la resta d'etapes educatives només s'insinuen alguns aspectes i queden pendents per ser desenvolupats posteriorment. L'article és només una mirada parcial i incompleta del que va ser l'ensenyament a Mollet del Vallès en el període descrit; retalls d'un temps en que tot es creia, encara, possible.


Matèries: Franquisme ; Tardofranquisme ; Transició democràtica ; Epoca democràtica actual ; Educació ; Centres d'ensenyament ; Demanda d'equipaments ; Renovació pedagògica ; Associacions educatives ; Participació social
Àmbit:Mollet del Vallès
Cronologia:1970 - 1994
Accés: https://www.raco.cat/index.php/Notes/article/view/348713
Localització: Biblioteca de Catalunya; Institut Ramon Muntaner; Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona; B. Centre de Lectura de Reus; UAB: Humanitats (Hemeroteca); Museu de Granollers (Àrea d'Història); Universitat de Girona; B. Can Pedrals (Granollers); Universitat de Lleida; B. Can Mulà (Mollet del Vallès); Universitat Pompeu Fabra; Universitat Rovira i Virgili; Biblio(a)teneu (Sant Fost de Campsentelles); Arxiu Comarcal del Vallès Oriental (Hemeroteca Municipal Josep Móra de Granollers); B. La Grua (Montmeló); Centre d'Estudis de Granollers; Arxiu Històric de Sabadell


Enllaç permanent a aquest registre



page 1 of 1

Database  FONS : Advanced form

   
Search:
in field:
 
1     
2   
3