El Regal com a dinamitzador dels hàbits de consum en la societat urbana / Carme García, Mireia Mascarell, Marta Rico
En:
Revista d'Etnologia de Catalunya. [Barcelona], núm. 15 (1999) , p. 104-111 : il. (
Dossier. L'alternativa a la globalització és la convivència)
Notes. Bibliografia. Resum en català i anglès.
Si la reciprocitat és la base de la solidaritat interna dels grups socials, es pot considerar l'intercanvi de regals com un dels aspectes d'aquesta reciprocitat. Els regals, amb la seva concreció material i les càrregues simbòliques que comporten, creen vincles entre humans i els cohesionen. Omplen de contingut una relació i, alhora, provoquen un buit que haurà de ser reomplert amb un altre regal; de manera que el deute, en una o altra direcció, mai no es cancel·la. En definitiva, el regal es mou entre l'interès i la generositat, entre la pròpia convivència i la solidaritat, entre jo i els altres, entre la voluntat i l'obligació, entre el compromís i l'espontaneïtat.