português | español | english | français |

logo

Cerca a la base de dades

Base de dades:
fons
Cercar:
BACHILLER SANA, ADRINA []
Referències trobades:
Mostrant:
1 .. 4   en el format [Estàndard]
pàgina 1 de 1


1 / 4
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
El Ferrocarril Transpirinenc. Evolució i propostes de futur [Fitxer informàtic] / Jordi Domènech i Surinyach ; [dirigit per: Adrina Bachiller Saña]
Domènech i Surinyach, Jordi


2015
Dirigida per: Bachiller Saña, Adrina. Universitat Politècnica de Catalunya. Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Industrial de Barcelona. Departament d'Enginyeria Civil i Ambiental, 2015
1 recurs electrònic
Projecte final de màster (Màster universitari en Logística, Transport i Mobilitat).

Aquest treball té com objecte d'estudi la línia ferroviària de Barcelona a Puigcerdà, conegut com el ferrocarril Transpirinenc. Es tracta d'una línia construïda en dues etapes, entre els anys 1884 i 1925. La línia original, de Barcelona a Sant Joan de les Abadesses, va ser construïda amb l'objectiu de transportar mineral com a font d'energia per a la indústria barcelonesa i vallesana. El segon tram, pròpiament el Transpirinenc, de Ripoll Puigcerdà, va ser planificat com a nexe de connexió ferroviària entre Espanya i França. L'evolució de la línia va patir molts alts i baixos al llarg del segle XX, i va entrar en una decadència crònica a partir de la segona meitat. La seva funció de transport de mercaderies va anar minvant, fins desaparèixer pràcticament a l'actualitat. La seva internacionalitat mai s'ha concebut com a tal, ni s'ha posat a la pràctica. Davant els temors i rumors de la seva clausura, sobretot en el tram més septentrional, ha anat patint una manca d'inversió i consideració lligada a un descens de la demanda, que alhora n'ha justificat la falta d'atenció per deficitària. Durant les últimes dècades s'ha optat per tipificar-la amb un estatus especial per fer-la encaixar dins la xarxa de Rodalies de la Generalitat i gestionar-la de forma personalitzada. Val a dir que en l'última dècada i mitja s'hi han fet inversions importants, però que, únicament, han servit per dignificar-la i fer front a les pèssimes condicions en les que es trobava a principis de segle XXI. L'objectiu d'aquest treball és aprofundir en l'evolució de la línia i el seu estat actual, així com analitzar les inversions previstes, i explorar alternatives de futur i opcions que en rendibilitzin la seva existència com a infraestructura de valor pel territori i la societat.


Matèries: Ferrocarrils ; Xarxa ferroviària ; Política del transport
Àmbit:Pirineu ; Espanya ; França ; Barcelona ; Puigcerdà ; Ripoll ; Sant Joan de les Abadesses
Cronologia:[1884 - 2015]
Autors add.:Bachiller Saña, Adrina (Dir.)
Accés: http://hdl.handle.net/2117/86805
Localització: Universitat Politècnica de Catalunya


Enllaç permanent a aquest registre



2 / 4
seleccionar
imprimir

Bookmark and Share
Obras de supresión del paso a nivel y ejecución de la estructura sobre el ferrocarril de la línea Ripoll-Puigcerà en el pk 20/03 t.m. de Planoles (Girona)
Vila Esteve, Maria Teresa


2009
Dirigida per: Bachiller Saña, Adrina. Universitat Politècnica de Catalunya. Escola Tècnica Superior d'Enginyers de Camins, Canals i Ports de Barcelona, 2009
1 vol
Projecte final de carrera (Enginyeria Tècnica d'Obres Públiques).



Matèries: Infraestructures de transport ; Xarxa ferroviària ; Passos a nivell ; Projectes ; Obres públiques
Àmbit:Planoles
Cronologia:[2009]
Autors add.:Bachiller Saña, Adrina
Localització: Universitat Politècnica de Catalunya


Enllaç permanent a aquest registre



3 / 4
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
El Transport públic ferroviari en les zones de baixa demanda. Opcions per l'explotació del corredor Lleida-Cervera [Fitxer informàtic] / Josep Ramon Gardeñes Nadal ; [dirigit per:] Adrina Bachiller Saña
Gardeñes Nadal, Josep Ramon


2013
Dirigida per: Bachiller Saña, Adrina. Universitat Politècnica de Catalunya. Escola Tècnica Superior d'Enginyers de Camins, Canals i Ports de Barcelona. Departament d'Infraestructura del Transport i del Territori, 2013
1 recurs electrònic
Tesina (Enginyeria de Camins, Canals i Ports).

Dins de la xarxa ferroviària hi ha trams, generalment unint zones de caràcter rural i poca densitat, que han de fer front a una demanda molt baixa. Aprofitant una infraestructura ja amortitzada i material mòbil heretat d'altres línies, l'explotació d'aquests serveis permet la connexió, mitjançant transport públic, entre els petits nuclis a nivell regional i els grans nodes comercials i administratius de la zona. En aquest tipus de línies es dóna sovint la següent paradoxa: l'estalvi de costos fixes aconseguit pel fet d'aprofitar material ferroviari d'altres serveis, queda eclipsat pels elevats costos variables i de manteniment dels vehicles, molt sobredimensionats per a un tram de dèbil demanda. La manca de sostenibilitat econòmica de línies de dèbil trànsit fa que calgui plantejar noves alternatives d'explotació. La vigència del problema és ben patent: l'any 2012, la Generalitat va decidir reduir l'oferta ferroviària de la línia Lleida-La Pobla, incrementant les expedicions d'autobusos per absorbir la possible demanda; per altra banda, el Ministeri de Foment va fer públic, en el PITVI 2012-2024, la intenció de tancar aquelles línies amb baixa demanda i que no fossin rendibles. En aquest context d'austeritat econòmica, és necessari plantejar mesures de baix cost, reversibles i que permetin notar els resultats amb immediatesa. En aquesta tesina es presenta un anàlisi financer de les opcions en transport públic en línies de dèbil trànsit amb l'objectiu que pugui servir d'ajuda a la presa de decisions, per a l'Administració corresponent, sobre l'adequació o no de mantenir en funcionament una línia, de revitalitzar-la incrementant les freqüències o de plantejar, segons el context, el seu tancament. Per aplicar-ho a un cas real, s'avalua el cost actual de l'explotació dels serveis ferroviaris entre Lleida i Cervera, i es planteja la substitució d'aquests serveis de "rodalies" per serveis d'autobús, de menor capacitat però amb uns costos variables molt menys elevats. Els resultats obtinguts permeten observar com, en línies de baixa demanda, l'explotació difícilment es presenta com un projecte rendible i serà necessària una subvenció per poder cobrir els costos de l'operació. L'anàlisi dels costos del ferrocarril deixa en evidència diversos aspectes que li resten eficiència en línies de dèbil trànsit: l'elevat cost de manteniment del material mòbil o la manca de cobertura de les despeses de manteniment de la infraestructura a través dels cànons pagats per l'operador, entre altres.


Matèries: Ferrocarrils ; Xarxa ferroviària ; Transport públic ; Projectes
Àmbit:Lleida ; Cervera
Cronologia:[2013]
Autors add.:Bachiller Saña, Adrina (Dir.)
Accés: http://hdl.handle.net/2099.1/23005
Localització: Universitat Politècnica de Catalunya


Enllaç permanent a aquest registre



4 / 4
seleccionar
imprimir
Text complet
Bookmark and Share
Línea Zaragoza - Lleida - Manresa. Subtramo Cervera - Calaf. Actuaciones de mejora [Fitxer informàtic] / Juan Arce Méndez ; [dirigit per: ] Adrina Bachiller Saña, Carles Casas Esplugas
Arce Méndez, Juan


2009
Dirigida per: Bachiller Saña, Adrina; Casas Esplugas, Carles. Universitat Politècnica de Catalunya. Escola Tècnica Superior d'Enginyers de Camins, Canals i Ports de Barcelona. Departament d'Infraestructura del Transport i del Territori, 2009
1 recurs electrònic
Projecte final de carrera (E.T. d'Obres Públiques, especialitat en Construccions Civils, en Hidrologia i en Transports i Serveis Urbans).


Matèries: Ferrocarrils ; Xarxa ferroviària ; Projectes
Àmbit:Cervera ; Calaf
Cronologia:[2009]
Autors add.:Bachiller Saña, Adrina (Dir.) ; Casas Esplugas, Carles (Dir.)
Accés: http://hdl.handle.net/2099.1/8936
Localització: Universitat Politècnica de Catalunya


Enllaç permanent a aquest registre



pàgina 1 de 1

Base de dades  fons : Formulari avançat

   
Cercar:
en el camp:
 
1     
2   
3