Las Estructuras comerciales de la industria algodonera catalana: el triunfo de los viajantes en el último tercio del siglo XIX / Marc Prat Sabartés
Prat Sabartés, MarcEn:
Investigaciones de Historia Económica. Madrid. Vol. 4, núm. 12 (Febrero 2008), p. 79-110, 61 Ref
La indústria cotonera catalana s'ha caracteritzat per la integració vertical de fabricació i comercialització. Fins a mitjans de la dècada de 1860 aquesta integració va adoptar vàries i incompletes formes, però des de llavors els viatjants es van convertir en la peça fonamental de les estructures comercials dels fabricants cotoners. Com ja havia assenyalat la historiografia, això es va deure a l'establiment de la xarxa ferroviària bàsica. Gràcies a aquesta nova tecnologia de transport les empreses grans i mitjanes podien cobrir el mercat espanyol amb uns pocs venedors: alguns agents fixos a les capitals, alguns viatjants al voltant del país. Aquests homes promovien les vendes de la pròpia empresa i li proporcionaven informació sobre els gustos dels consumidors, l'activitat de la competència i la solvència financera dels clients. Es van convertir, així, en imprescindibles per als fabricants cotoners.