Redes sociales y negocios. La red de inversión del Banco de Barcelona en la economía catalana a mediados del siglo XIX / Marc Badia-Miró, Yolanda Blasco-Martel, Sergi Lozano, [et al.]
En:
Investigaciones de Historia Económica. Madrid. Vol. 9, núm. 3 (Octubre 2013), p. 143-154
L'aparició del Banc de Barcelona va generar la constitució d'una compacta xarxa d'inversió entre els seus consellers. En aquest treball testem com s'insereix aquesta xarxa d'inversió en una xarxa major, la dels principals inversors de Catalunya en el període 1815-1866, així com el paper que van exercir els principals directius del Banc en aquesta xarxa major. Les nostres conclusions indiquen que alguns dels directius del Banc van mantenir una posició central a la xarxa conformada pels majors inversors catalans. El paper a la xarxa de dites inversores va garantir informació fluïda sobre la marxa dels negocis, informació que no solament va ser aprofitada en el desenvolupament de les funcions bancàries de la institució, sinó que va incidir en les decisions d'inversió dels seus directius. D'altra banda, al Banc van confluir individus que es relacionaven amb diferents sectors, així la institució va aglutinar a la seva al voltant a un important nucli empresarial amb diferents influències i connexions.