La Promoción de símbolos identitarios en tiempos de "crisis" : el caso de las ciudades y villas catalanas entre mediados del siglo XIV y finales del siglo XV / Albert Reixach Sala
Reixach i Sala, AlbertEn:
Hispania. Madrid. Vol. 80, núm. 265 (2020) , p. 343-372
Notes a peu de pàgina. Bibliografia. Resums en castellà i anglès.
El present article analitza la promoció d'elements identitaris per part dels governs municipals catalans des de mitjan segle XIV fins a finals de la centúria següent, període que la historiografia havia tendit a considerar de recessió. A partir de la combinació de dades inèdites i informació bibliogràfica de procedència diversa, es para esment a iniciatives orientades a enfortir la imatge externa de les corporacions locals durant la cronologia apuntada: la construcció i progressiva decoració de les cases consistorials de les principals poblacions, l'adquisició de mobiliari i la creixent preocupació per l'aparença i la indumentària dels magistrats municipals. Tot aquest procés es vincula amb el grau de maduresa institucional aconseguit pels ens locals des de finals del tres-cents i es posa en relació amb altres territoris europeus. Ens obliga, en última instància, a plantejar noves perspectives d'interpretació de la idea tradicional de crisi de les corporacions municipals a la Catalunya dels segles XIV i XV.