Escuelas del frente, bibliotecas para soldados y alfabetización de trinchera / Juan Manuel Fernández Soria
Fernández Soria, Juan ManuelEn:
Cultura Escrita y Sociedad, núm. 4 (2007) , p. 14-54, 16 Ref
Partint d'algunes de les raons polítiques, socials i militars que expliquen la sorprenent presència educativa i cultural als fronts i trinxeres de la República en guerra, aquest article se centra en l'estudi de tres aspectes nuclears de la qüestió abordada: el primer s'ocupa de les escoles establertes als fronts de batalla, els seus promotors, l'escenari en el qual s'ubiquen i actuen, els mitjans didàctics de què disposen i el protagonisme exercit per les Milícies de la Cultura. El segon exposa el desenvolupament de l'alfabetització,les dificultats per detectar al soldat analfabet, el material emprat per a la iniciació en la lecto-escriptura (especialment cartilles) així com els mitjans utilitzats per consolidar l'après (particularment diaris murals, premsa militar i grups de lectura).El tercer focus d'atenció es projecta sobre les biblioteques concebudes per als soldats, llocs on s'ubiquen, les característiques dels llibres ofertats, demanats i llegits, l'incentivament de les pràctiques lectores, les crides a la solidaritat ciutadana i l'esforç de Cultura Popular i del Servei de Biblioteques al front de la Generalitat de Catalunya per correspondre a l'esperança de futur que el soldat republicà diposita al llibre i a la cultura.